خبرگزاری کار ایران

کنعانی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا:

باید در همه زمینه‌ها تحولاتی متناسب با آرمان‌های انقلاب شکل بگیرد/ از دست رفتن اعتماد مردم نسبت به کارگزاران نظام قابل تحمل نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۴۱۹۰

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: آن چیزی که قابل تحمل نیست، این است که مردم اعتمادشان را نسبت به کارگزاران نظام از دست بدهند و این کاهش اعتماد باعث کاهش مشارکت سیاسی مردم شود.

حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که بعد از درگذشت امام خمینی (ره) ما چقدر توانستیم به اندیشه‌ها و رویکردهای ایشان عمل کنیم و اگر عمل نکردیم اشکال کار از کجا بوده گفت: ما با یک مرور به وصیت‌نامه سیاسی – الهی حضرت امام، می‌توانیم کارنامه انقلاب را بعد از رحلت ایشان بررسی کنیم و ببینیم قبول یا تجدید و مردود شده‌ایم. قطعا انقلاب اسلامی یک حرکت پویا، رو به رشد و تداوم‌گر است و حرکت دینامیکی دارد. قاعدتا ما توقفی در آن متصور نیستیم و بعد از رحلت امام شاید بتوانیم بگوییم ریل‌گذاری که ایشان کرد توانست، حرکت انقلاب را به سمت آرمان‌ها تداوم ببخشد و رهبر انقلاب دقیقا در نقشه راهی که امام آن را ترسیم و ریل‌گذاری کرده بود، حرکت کردند.

وی افزود: در همین نقشه راه حضرت امام، گرچه فراز و نشیب‌هایی در مسیر داشتیم و در مورد آرمان‌هایی که امام خمینی (ره) متصور بود و آن‌ها را به ملت ایران وعده داده بود، توانستیم به بعضی از آنها برسیم و به برخی دیگر به علت درگیر شدن با موانعی که با شدت و ضعف بر سر راه بود نرسیدیم اما مسیر حرکت تداوم داشت و  یکی از شاخصه‌های انقلاب اسلامی پس از رحلت حضرت امام، تداوم حرکتی بود که امام آن مسیر را مشخص کرده بود. به این خاطر اولین دستاوردی که می‌توانیم برای پیشرفت انقلاب اسلامی به قله‌های آرمانی‌اش مطرح کنیم، تداوم حرکت در مسیر انقلاب است.

کنعانی‌مقدم تصریح کرد: امام خمینی (ره) در مورد اهداف مختلف انقلاب عقاید مختلفی داشت. ما بر این باور هستیم که باید انقلابِ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی داشته و حتی در نیروهای نظامی و امنیتی، تحول و دگرگونی متناسب با آرمان‌های انقلاب شکل بگیرد. در برخی از ابعاد ما پیشرفت خوبی داشتیم و در برخی از ابعاد نتوانستیم به آن اهداف برسیم و شاید در بخشی از مسائل اقتصادی، بخشی در مسائل اجتماعی و فرهنگی و بخشی هم که در رابطه با مسائل سیاسی بوده که نتوانستیم به آن هدف نهایی برسیم ولی در این مسیر در حال حرکت هستیم. اینکه چه زمانی به این قله‌ها برسیم، بستگی به عزم و اراده ملت برای رسیدن به آن قله‌ها دارد.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که در مواردی که به آن آرمان‌ها نرسیدیم، باید از چه جایگاه و منظری از دید امام عمل کنیم تا اهداف عمل نشده به نتیجه برسد، گفت: امام رمز پیروزی انقلاب و بقای آن را در وحدت می‌دانستند و بارها به این مسأله اشاره کردند. طبیعتا اولین گام ما وحدت و انسجام ملت است که پشتوانه اصلی تداوم انقلاب است. مسأله دوم اینکه ساختار انقلاب ما مبتنی‌بر امام و امت بوده و اگر این امت و امام در مسیر رسیدن به اهداف و آرمان‌ها بتواند یکپارچه حرکت کند، قطعا ما به آن قله‌های رفیع خواهیم رسید، در غیر این صورت اگر شکافی بین امام و امت ایجاد شود، نه امت می‌تواند کارایی داشته باشد و نه امام می‌تواند به آن اهداف دستیابی پیدا کند.

کنعانی مقدم در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان اعتماد از دسته رفته مردم را بازیابی کرد، گفت: در همه انقلاب‌های همه کشورهای دنیا در سطوح مختلف، قطعا بخشی از مردم نسبت به عملکرد دولت‌ها رضایت ندارند و تلاش می‌شود که به سمتی حرکت کنند که رضایت همگانی فراهم شود. اما آن چیزی که قابل تحمل نیست، این است که مردم اعتمادشان را نسبت به کارگزاران نظام از دست بدهند و این کاهش اعتماد باعث کاهش مشارکت سیاسی مردم شود. کاهش مشارکت مردم به ویژه در انتخابات، ضربه سختی به ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی یک نظام می‌زند. به همین خاطر به نظر می‌آید که مهمترین مسأله به بازگرداندن اعتماد از دست رفته به عملکرد دولت‌ها در مقاطع مختلف برمی‌گردد و باید به سمتی برویم که اعتماد مردم روز به روز افزایش پیدا کند در اینصورت مردم مشارکت سیاسی خواهند داشت. 

وی در پاسخ به این سوال که این اعتماد به چه شکل قابل بازیابی است، گفت: بازیابی اعتماد به مسئولان و کارگزاران برمی‌گردد که بتوانند این اعتماد را به دست بیاورند. خداوند وقتی می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ، کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللَّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ» اى کسانى که ایمان آورده‌اید! چرا چیزى مى‌گویید که عمل نمى‌کنید؟ نزد خدا بسیار مورد غضب است که چیزى را بگویید که عمل نمى‌کنید. وقتی مسئولان وعده می‌دهند و به وعده‌شان عمل نمی‌کنند، به مردم دروغ می‌گویند یا مخفی‌کاری می‌کنند و شفافیت ندارند، همه این موارد باعث می‌شود مردم اعتمادشان کم شود و هرچه این بی‌صداقتی و مخفی‌کاری کاهش پیدا کند، اعتماد مردم هم افزایش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز