خبرگزاری کار ایران

گفت‌وگوی وزرای امور خارجه ایران و بلژیک

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۳۹۷۶

وزیر امور خارجه بلژیک در پیامی توییتری از گفت‎‌ وگو با وزیر امور خارجه ایران درباره توافق دو کشور درباره تبادل زندانیان و ابراز رضایت از اجرایی شدن آن خبر داد.

به گزارش ایلنا، حاجا لحبیب، وزیر امور خارجه بلژیک در صفحه توییترش از گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی خود خبر داده و نوشت: رضایتمان از اجرای توافق[تبادل زندانیان] را به حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی‌ام اعلام کردم.

لحبیب در ادامه گفت، بلژیک نسبت به اطمینان‌یابی از آزادسازی زندانیانی که بازداشت شده‌اند متعهد است. حمایت از حقوق و آزادی‌های بنیادین برای ما در اولویت است.

به گزارش ایسنا، گفت‌وگوی لحبیب و امیرعبداللهیان در پی این انجام شد که سخنگوی دولت بلژیک روز جمعه اعلام کرد که یک شهروند دانمارکی و دو شهروند ایرانی-اتریشی که در ایران زندانی بودند، آزاد شده‌اند.

 یک سخنگوی دولت بلژیک اعلام کرد که این سه تبعه اروپایی نیز در ازای بازگشت اسدالله اسدی به ایران آزاده شده‌اند.

بر اساس توافق انجام شده میان ایران و بلژیک با وساطت عمان روز جمعه اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی پس از تحمل پنج سال حبس، جمعه گذشته در ازای آزادی اولیویه ونده کاستیل، شهروند بلژیکی که به دلایل امنیتی در ایران زندانی بود به کشور بازگشت.

این دیپلمات ایران در کشور اتریش در یک ژوئیه ۲۰۱۸ در آلمان با ادعای دست داشتن در عملیات بمب‌گذاری علیه گردهمایی گروهک تروریستی منافقین در پاریس بازداشت شده بود.

سپس بلژیک اعلام کرد که یک دیپلمات ایرانی به نام «اسدالله اسدی» در ایالت «بایرن» آلمان بازداشت شده و قرار است برای سپری کردن روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود. همزمان دادستانی آلمان هم مدعی شد که این دیپلمات ایرانی به زوج بلژیکی - ایرانی وسیله انفجاری حاوی ۵۰۰ گرم ماده انفجاری «استون پروکسید» داده است.

در ۱۶ مهر ماه ۱۳۹۷ حکم استرداد اسدی از آلمان به بلژیک اجرا و اسدی در بلژیک به مدت پنج سال زندانی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز