خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از مشروح مذاکرات جلسه رای اعتماد صحرایی

گزارش ایلنا از مشروح مذاکرات جلسه رای اعتماد صحرایی
کد خبر : ۱۳۶۲۷۲۴

در جلسه امروز پس از طرح نظرات موافقان و مخالفان و استماع وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، نمایندگان با ۱۶۷ رأی موافق در مقابل ۸۶ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع به صحرایی اعتماد کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه بررسی صلاحیت و اخذ رأی اعتماد به رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در حالی امروز در صحن علنی مجلس برگزار شد که رئیس‌جمهور ترجیح داد در این جلسه حضور نداشته باشد و به جای رئیسی معاون اول یعنی محمد مخبر گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش را همراهی کرد.

برخی این تصمیمی رئیسی را ناشی از اطمینان وی از رای‌آری صحرایی قلمداد کردند.

موافقت کمیسیون آموزش با تصدی صحرایی بر کرسی وزارتخانه

در ابتدای این جلسه رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن قرائت گزارش بررسی برنامه ها و صلاحیت صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، از موافقت ضمنی کمیسیون متبوعش با تصدی وی در وزارتخانه مذکور خبر داد.

به جای لابی‌گری راه‌حل برای مشکلات بدهید/ فردی را که در مراسم دست‌بوسی فرح شرکت کرده بود، جای یک جانباز گذاشتید

علی خضریان به عنوان در مخالفت با رضامراد صحرایی گفت: آقای دکتر صحرایی ما نگران وضعیت موجود هستیم که مسبب آن اطرافیان شما هستند. آقای دکتر به جای لابی‌گری راه‌حل برای مشکلات بدهید.

وی ادامه داد:  شما ریاست ستاد یک نماینده اصلاح‌طلب را برعهده گرفتید که بعد از نمایندگی وی رئیس بنیاد شهید آن شهرستان شدید. این از چیست؟ از خویشاوندی؟

خضریان یادآور شد: شما به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان و در حالی که بعد از ۱۳ ماه نمی‌توانید گزینه مناسبی را برای کمک به خودتان در دانشگاه فرهنگیان انتخاب کنید و هنوز تعداد زیادی از نیروهای قبلی وابسته به جریان اصلاحات در آن دانشگاه حضور دارند، چطور می‌خواهید آموزش و پرورش را به نتیجه برسانید و تحول ایجاد کنید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متأسفانه برای جابجایی برخی مدیران پردیس‌های استانی و روسای مسئله‌دار دانشگاه چنین مسئله‌ای صدق می‌کند که همکاران من در سطح کشور می‌توانند با رویکرد به مصادیق آن متوجه اوضاع فرهنگیان در سطح پردیس‌ها شوند، همچنین موارد متعددی از سوء مدیریت این مدیران از سوی دانشجویان به شما اطلاع‌رسانی شد اما شما کاری نکردید و عملکرد شما در این حوزه قابل قبول نیست.شما فکر می‌کنید مشکل آموزش و پرورش، وزیر سابق یعنی آقای دکتر نوری بود یا تیم ناهماهنگ ایشان؟! شما از ۱۴ فروردین ماه ۱۴۰۲ سرپرست آموزش و پرورش شدید و همان تیم ضعیف را که آموزش و پرورش را به این نقطه رساندند، جزء حلقه دوستان شما بودند. جناب آقای دکتر صحرایی بنابر شنیده ها شما می‌خواهید از همین تیم استفاده کنید و برنامه شما را همین تیم تنظیم کرده است.

وی خاطر نشان کرد: آقای دکتر صحرایی مقام معظم رهبری در دیدار با فرهنگیان فرمودند تعلیم و تربیت قابل واگذاری نیست اما متأسفانه معاون جنابعالی درست یک هفته بعد طی نامه‌ای اعلام کرد یک تشکل غیردولتی در سطح مدرسه، منطقه و ستاد تشکیل تا زمینه همکاری اولیا در آموزش و پرورش در امر سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت در برآیند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را فراهم کند. مگر نه اینکه آقای دکتر نوری برای تأخیر در پرداخت حقوق و رتبه‌بندی معلمان استعفا دادند، جنابعالی با مدیران مقصر در این حوزه چه برخوردی کردید، برخی مدیران مقصر از دوستان نزدیک شما هستند، ما نگران اطرافیان شما و تیم ضعیفی هستیم که مسبب وضعیت موجود هستند.

حضریان با اشاره به مسمومیت دانش آموزان در مدارس گفت: یکی از اشتباهات اساسی دکتر نوری در دوران وزارتشان این بود که با وجود شیوع بدحالی و مسمومیت دانش‌آموزان حدود ۸ ماه معاون تربیت بدنی و سلامت نداشت و الان هم ندارد. شما در این خصوص چه کردید. آیا برای تمشیت امور نمی‌توانستید برای یک نفر حکم بزنید و این معاونت را از بلاتکلیفی نجات دهید، شما از ۱۴ فروردین سرپرست وزارتخانه هستید و آنقدر غرق رایزنی و ارتباط‌گیری و جذب نظر نمایندگان مجلس شدید که از مهمترین موضوع این روزهای آموزش و پرورش غافل شدید و طبق گزارش ارسالی از اولیای دانش آموزان در مناطق مختلف آزمون‌های نهایی با تأخیر ۳۰ تا ۴۰ دقیقه‌ای برگزار می‌شود که امسال تأثیر مستقیم در کنکور دارد و در برخی از حوزه‌ها نبود ملزومات اداری باعث تأخیر در برگزاری آزمون و ایجاد استرس بیش از حد برای دانش‌آموزان شده است.

وی ادامه داد:شما مدیریت یک آموزشگاه زبان انگلیسی را دارید که دقیقا با کانون زبان ایران که شما قرار است در وزارت آموزش و پرورش مدیریت آن را برعهده بگیرد، دارای تعارض منافع و رقابت جدی است، شما منافع شخصی خود را دنبال می‌کنید و یا مسئولیت آموزش و پرورش را برعهده دارید. شما مسئولیت جایی را برعهده دارید که کلاس‌های مختلط و تصاویر بی‌حجاب آن در سطح کشور منتشر شده است و شما چه عکس‌العملی را نشان دادید، شما در اینستاگرام شخصی‌تان خواننده همراه فتنه را تبلیغ کردید با کدام یک از خطوط فرهنگی این کار را انجام دادید.

وی افزود: شما یک جانباز ۷۰ درصد را عزل و فردی را که در دستبوسی فرح شرکت کرده بود و در دوران اصلاح‌طلبی تألیف کتب درسی را برعهده داشت را جای او نشاندید، من چطور می‌توانم اعتماد کنم شما وقتی وارد آموزش و پرورش شوید از این عوامل استفاده نمی‌کنید. شما در شب ۱۲ اردیبهشت ماه امسال با جریان تشکیلاتی خاتمی در شبکه شاد برنامه زنده برگزار کردید در حالی که به شما گفته شده بود این کار را نکنید. روی اعتماد چه کسانی برای وزارت آموزش و پرورش حساب کردید.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی افزود:اصل موضوع را برای همکاران من توضیح دهید، همچنین قوت گرفتن جریان لیبرال در دوران سرپرستی شما چیست. برگزاری نشست‌های جریان لیبرال زیر چتر دانشگاه فرهنگیان که در ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت در دانشگاه فرهنگیان بابلسر با حضور شما برگزار شد، اینها نتیجه چیست؟ و در جریان این اتفاقات ارتقاء افراد نزدیک به اصلاحات در دوره ریاست دانشگاه فرهنگیان و در مدت محدود سرپرستی آموزش و پرورش از کجا نشأت می‌گیرد. آیا شما سازمان نوسازی را مأمور کردید تا با نمایندگان ارتباط بگیرد و برای رأی آوری رایزنی کند، اگر نکردید صریح بفرمایید و تلاش عجیب برای صندلی وزارت برای چیست. آیا حق داشتید از امکانات دولتی پیش از برگزاری جلسه امروز استفاده کنید و بخواهید جلب نظر همکاران من را در مجلس داشته باشید و آیا اگر این مصلحت بوده است که انجام شود، چرا باید برای شما و خط شما و برای انتخاب شما انجام شود. شما به عنوان یک سرپرست می‌توانستید کار را انجام دهید.

رئیس‌جمهور در معرفی صحرایی که شباهت زیادی به وزیر سابق آموزش و پرورش دارد، تجدیدنظر کند

سید علی موسوی هم در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ضمن خداقوت به رئیس جمهور در مورد گزینه پیشنهادی دولت عنوان کرد: سوابق آقای صحرایی مربوط به آموزش و پرورش نبوده و وی از بدنه این وزارتخانه نیست لذا نمی تواند درک جامعی از مسائل و مشکلات معلمان داشته باشد.

نماینده ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه البته سوابق وزیر پیشنهادی درخور تحسین است، افزود: وی به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان عملکرد قابل تحسینی داشته اما مدیریت وزارت آموزش و پرورش نیازمند تجربه به مراتب بیشتری است که در سوابق آقای صحرایی وجود ندارد. به آقای رئیس جمهور توصیه می کنم در خصوص معرفی وزیری که شباهت بسیاری به آقای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد تجدیدنظر کند تا آموزش و پرورش درجا نزند.

وی یادآور شد: رتبه بندی معلمان مهم ترین موضوعی است که برای آموزش و پرورش در اولویت بوده ولی در برنامه های وزیر پیشنهادی جایی ندارد. به نظر می رسد ایشان قصد دارد همان بی برنامگی قبلی را ادامه دهد. برنامه پیشنهادی وزیر پیشنهادی کلی و به دور از حوزه اجرا است.

موسوی با برشمردن مسائل آموزش و پرورش نظیر تکریم جایگاه معلمان، کاربردی کردن سند تحول، تقویت مدارس دولتی، افزایش فعالیت های تربیتی، بازنگری در کتب درسی، جبران کمبود معلم، اهتمام به ارتقاء کیفیت آموزش به ویژه در مناطق محروم و شهریه های نجومی مدارس غیردولتی، عنوان کرد: در این مسائل انتظار داشتیم برنامه کاربردی تری ارائه می شد. در زمینه توسعه مدارس غیردولتی نیز وزیر پیشنهادی باید راهکار خود را به صورت شفاف بگوید که آیا موافق طبقاتی شدن آموزش در کشور بوده یا خیر.

وی افزود: متاسفانه وزیر پیشنهادی در طول دوره سرپرستی خود نتوانسته که با بدنه آموزش و پرورش ارتباط خوبی بگیرد و این نبود محبوبیت کار را برای ایشان سخت خواهد کرد لذا با تمام احترامی که برای شخصیت علمی و پژوهشی آقای صحرایی قائل هستم قوه عاقله دولت محترم می توانست گزینه مناسب تری معرفی کند.برای اینکه التزام عملی خود را به ولایت فقیه نشان داده باشم تشخیص مخالفت یا موافقت خود را به عهده همکاران می گذارم و ایرادات بی مورد نمی گیرم.

«صحرایی» استانداردها را دارد

سید محسن دهنوی در موافقت با رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: آقای صحرایی شناختش از فضا شناخت خوبی است از معلمی و مناطق محروم شروع کرده‌اند و تا بالاترین سطوح مسئولیت گرفته‌اند، ایشان تجربه لازم را در تمام سطوح دارند. دومین نکته ایشان جوان بودن است و جوان بودن یک امتیاز است یعنی در کنار تجربه بالا، جوان، پرتلاش و پرانرژی هستند.

این نماینده مجلس گفت: در طی این مدت جلساتی که داشتیم با ایشان شناخت شان از فضا و نقشه راهی که برای حل مسائل آموزش و پرورش تدوین کرده‌اند خوب بوده است. آموزش و پرورش مشکلات متعددی دارد و مشکلات مربوط به یک الی دو سال گذشته هم نیست. آموزش و پرورش سال‌هاست با مسائلی مانند عدم ثبات مدیریت، عدم توجه کافی دولت‌ها به آموزش و پرورش، عدم توجه کافی به مسائل معیشتی معلمان و سایر مشکلات انباشت شده روبروست و آموزش و پرورش حالش خوب نیست درحوزه پرورش و مسائل فرهنگی دانش آموزان حال‌شان خوب نیست و این مسائل مسئولیت صحرایی را سنگین می‌کند.

دهنوری در خطاب به خضریان نماینده مخالف وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: ایشان درگیر رایزنی بوده‌اند به عنوان عضو هیات رییسه مجلس می‌گویم به عنوان وزیر معرفی شوند بنده یک بار ایشان را در مجلس ندیدم. کسی از شما اگر سراغ دارید قبل از معرفی به مجلس جلسه‌ای برای لابی گذاشته‌اند به من بگویید من کم اطلاع در مجلس نیستم انتقادی هم اگر می‌کنید از مدار انصاف خارج نشویم البته  آقای خضریان من شما را فرد منصفی می‌دانم.

وی ادامه داد: گفته می‌شود آقای صحرایی یک جانبازی را برکنار کردند یکی از شبهات مطرح شده این بود که شما گفتید شما فرزند شهید هستید و گفتید فرزند شهید بودن افتخار است، پدرم بیش از 8 سال در منطقه عملیاتی بوده و سال گذشته به رحمت خدا رفتند. اینکه ما بگوییم یک برکناری را نسبت بدهیم که ایشان با فرهنگ ایثار و شهادت زاویه دارد روا نیست.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ما در پشت این تریبون عرض می‌کنیم که با توجه به مشکلات عدیده‌ای که وزارت خانه دارد که قرار است نسل آینده کشور را تربیت کنیم به شما کمک می‌کنیم و از شما انتظار داریم مشکلات معلمان به ویژه مشکلات معیشتی و مشکلات پرورشی را حل کنید.

دهنوی تصریح کرد: ما در سوم خرداد ماه خدمت مقام معظم رهبری بودیم مدال انقلابی بودن را به این مجلس عطا کردند و ما را مفتخر کردند به این موضوع و فرمودند در مورد وزرایی که به مجلس معرفی می‌‌شوند پرهیز از سخت‌گیری بی‌جا داشته باشیم.

وی ادامه داد: هر یک روز که وزارت آموزش و پرورش وزیر نداشته باشد ضربه به چندین میلیون دانش‌آموز و خانواده ایرانی محسوب می‌شود ما نمی‌خواهیم از استانداردها کوتاه بیاییم و آقای صحرایی استانداردها را دارد می‌خواهیم از سخت‌گیری غیرضروری بپرهیزیم و به آموزش و پرورش کمک کنیم. از آقای مخبر خواهش می‌کنم به ویژه در مسائل بودجه نیز آموزش و پرورش را مورد توجه قرار دهند.

«صحرایی» توانمند، متعهد و متخصص است

«الهام آزاد» به عنوان نماینده موافق با گزینه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش، در خصوص رای اعتماد به «رضامراد صحرایی»  که از سوی دولت سیزدهم برای تصدی سکان وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد شده است، گفت: آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور است؛ ما باید در قبال رای خود؛ چه موافق چه مخالف، در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم. 

آزاد در ادامه گفت: به عنوان خادم مردم در مجلس شورای اسلامی، همیشه به این معتقد بوده‌ام که ما باید در آرایی که برای هر مسئله‌ای صادر می‌کنیم، چه در مورد استیضاح چه در مورد رای اعتماد، طرح‌ها و لوایج باید دقت نظر داشته باشیم. 

نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من به توانایی رضامراد صحرایی اعتقاد راسخ دارم. ایشان را از قبل می‌شناسم. او فردی توانمند، متعهد و متخصص است، مسیر را پله پله طی کرده تا به این جایگاه رسیده است. امیدواریم همه ما با رایی راسخ بتوانیم سکان آموزش و پرورش را به ایشان بدهیم. 

آزاد ادامه داد: در سالهای اخیر بزرگترین مطالبات رهبر از آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بوده است. مدرسه مهم‌ترین سنگر انقلاب اسلامی و نیازمند تحول است. اگر امروز به داد آموزش و پرورش نرسیم، فردا خیلی دیر خواهد بود. اکنون دشمنان داخلی و خارجی پروژه تعطیلی مدارس را کلید زده‌اند و ما مدیری شجاع می‌خواهیم که در مقابله با پروژه تعطیل‌سازی مدارس، سند تحول بنیادین آموزش را اجرا کند. اجرای سند تحول با کارهای نمایشی و تبلیغاتی شدنی نیست. سند تحول نیازمند وزیری است که اولا برنامه نو داشته باشد و طرح‌های نوآورانه و هوشمندانه ارائه کند. ثانیا از توان راهبری و مدیریتی عالی برای اجرای این برنامه برخوردار باشد. ثالثا در مواقع حساس که منافع مدافعان وضع موجود به خطر می‌افتد برای تصمیم دشوارتر و تحولی شجاعت به خارج دهد. 

آزاد تاکید کرد: همه ما با توجه به تکلیفی که برعهده داریم برنامه آقای صحرای را با دقت مطالعه کردایم. به جرات می‌گویم در طول همه این سال‌ها هیچ یک از وزرای پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده بودند. مهم‌ترین ویژگی برنامه صحرایی برای اجرای سند تحول این است که دارای برنامه‌ای مستند به اجرای سند تحول است و از برنامه ریزی برای نیروی انسانی تا برنامه‌های مربوط به ساز و کار مدیریتی ارتقای کیفیتی اقتصاد آموزش و پرورش، مباحث مربوط به تجهیزات همه برخاسته از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و مستند به آن و با زمان‌بندی ارائه شده است. 

ئیس کمیته حقوقی و قضایی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: ارائه چنین برنامه دقیق و مستندی برای سند تحول از سوی وزرای دولت‌ها سابقه نداشته است. تحول وقتی اتفاق می‌افتد که نتایج تحول‌های ستادی را در مدارس مشاهده کنیم. صحرایی می‌خواهد الگوی مدرسه در تراز سند را پیاده کند و الگوی ترویجی برای مدیران و معلمان تدارک دیده است. 

آزاد یادآور شد: پس از گذشت ۱۲ سال شاهد تحول در سطح مدارس کشور خواهیم بود. برنامه‌های صحرایی بارقه‌های امید را برای تحول در آموزش و پروش زنده می‌کند. در دیداری که با رهبر انقلاب داشتیم ایشان در واکنش به سخنان رضامراد صحرایی فرمودند که همه اینها شدنی است؛ اگر کسی تصور کند بلند پروازی و رفتن به سوی افقی است که دست ما به آن نمی‌رسد، اشتباه کرده است. همه آنچه گفته محقق می‌شود و کاردانی و پیگیری می‌خواهد و کمک الهی شامل حال این تحول می‌شود. 

آزاد ادامه داد: امیدواری که رهبر انقلاب در حیطه آموزش و پرورش و سند تحول ابراز کردند همه ما را برای اجرای سند تحول بنیادین امیدوارتر کرده است. آموزش وپرورش مهم‌ترین رکن پیشرفت کشور است. این حجم از تغییر وزرای مختلف در آموزش و پرورش و بی‌ثباتی مدیرتی عادی نیست. با این تغییرات مکرر نه تنها اجرای سند ممکن نیست بلکه امور جاری وزارتخانه نیز نشدنی می‌شود. از همکاران انقلابی در مجلس انقلابی درخواست می‌کنم با رای اعتماد به آقای صحرایی نشان دهیم شایسته مُهر مجلس انقلابی هستیم.

آقای صحرایی؛ برنامه شما برای دغدغه‌های مالی معلمان و آسیب‌های اجتماعی پیرامون دانش‌آموزان چیست؟

 عبدالعلی رحیمی مظفری در مخالفت با وی گفت: ابتدا آنکه باید بگویم جناب آقای مخبر شما به عنوان نماینده رئیس جمهور بهتر است سخنان نمایندگان را گوش دهید تا بتوانید نکات مهم را به آقای رئیسی منتقل کنید، دوم آنکه رئیس جمهور باید زودتر از این زمان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی می کرد، چرا که وزارتخانه ای مهم و کلیدی است.

نماینده مردم سروستان، کوار و خرامه در مجلس یازدهم با بیان حدیثی از امام صادق (ع) به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شما برای مسائل مالی در بدنه آموزش و پرورش به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی معلمان چه برنامه‌ای دارید؟ این در حالی است که بنده به وزیر قبلی عرض کردیم دو خط نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه بنویسید، چرا که اگر بودجه رتبه بندی معلمان را ندهند، شما چند وقت بیشتر دوام نخواهید آورد، بنابراین آقای صحرایی نیز باید در این خصوص برنامه ارائه دهد.

وی با بیان اینکه در حوزه پرورشی طی ۲ سال گذشته که از ریاست آقای رئیسی می گذرد، با وجود آنکه شعارهای بسیاری در این رابطه داشتند، چه اتفاقی افتاد؟ ادامه داد: دوستان به من گفتند فراکسیون به آقای صحرایی رأی داده و شما نیز باید قائل به رأی فراکسیون باشید، هر چند من قائل به نظر جمعی فراکسیون هستم، اما دلیل نمی شود سوالات تخصصی خود را نپرسم.

رحیمی مظفری بیان کرد: متاسفانه امروز مشکل اصلی آموزش و پرورش علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیاری در سطح اجتماع داریم که صریحاً به وضع آموزش و پرورش مرتبط می شود، لذا آقای صحرایی بفرمایید چه برنامه ای برای این مهم دارید، چرا که ما در برابر رأی که می دهیم باید پاسخگوی مردم باشیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس یازدهم مطرح کرد: آقای صحرایی؛ آیا دغدغه امروز آموزش و پرورش؛ چه معلم و چه دانش آموز، واقعا مسائل علمی است؟ چرا که نه به علم توجه می شود و نه تربیت اسلامی و سند تحول آموزش اسلامی در مسیر اجرا مانده است، ضمن آنکه مقام معظم رهبری فرموده اند باید به معرفی قهرمانان ملی در مدارس اهتمام ورزید، لذا صریحاً توضیح دهید برای معرفی قهرمانان جنگ تحمیلی در مدارس ما چه برنامه ای دارید، چرا که مدارس باید محل آشنایی با این افراد باشد و نه سلبریتی ها.

وی در ادامه افزود: آقای صحرایی چگونه می خواهید دغدغه معلمان را در حوزه های مختف از جمله مسائل مالی کاهش دهید، چرا که شایسته نیست معلمان ما چند شغله باشند. آیا برای حل این مشکل از رئیس جمهور قول گرفته اید؟

تکلیف صندوق ذخیره فرهنگیان و قانون رتبه‌بندی چه می‌شود؟

علی بابائی کارنامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: در ابتدا از رئیس جمهور به جهت معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در موعد مقرر به مجلس تشکر می‌کنم، همچنین از رئیس محترم مجلس به جهت رصد وضعیت این وزارتخانه و پشتیبانی لازم برای ارتقاء امورات کمی و کیفی مرتبط و البته از رهبر معظم انقلاب برای استفاده از کلید واژه انقلابی و مردمی بودن و همچنین مطالبه‌گری نمایندگان مجلس یازدهم تشکر می‌کنم، ایشان یک بار دیگر به در رأس امور بودن مجلس تأکید کردند.

نماینده ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مخالفتم از جنس مخالفت با جریان حاکم بر جریان فکری آموزش و پرورش نیست، افزود: این وزارتخانه توانسته در مسیر درست مقابله با جریانی که غربگراها دنبال کردند، حرکت کند اما نگرانی‌هایی به جهت وجود ابهامات در برنامه پیشنهادی وزیر داریم.وضعیت مدارس، معلمان و ارتباط بین معلم و دانش‌آموز و همچنین معلم و خانواده‌ها بسیار حائز اهمیت است و آقای صحرایی باید برای تقویت این روابط برنامه خود را ارائه دهد. البته برخی سوالات و ابهامات نیز درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوق‌العاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف و روشن شود.

بابائی کارنامی در ادامه به قانون رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: این قانون از افتخارات مجلس یازدهم و دولت سیزدهم است و وزیر پیشنهادی باید توضیح دهد که آیا اهتمام جدی برای اجرای کامل این قانون دارد یا خیر و آیا قرار است این موضوعات در حد شعار مطرح شود یا دولت و معاون اول رئیس جمهور نیز اراده‌ای برای حمایت از برنامه‌های وزیر پیشنهادی دارد. صندوق ذخیره فرهنگیان و ارتباط آن با فرهنگیان یا فرزندان آنها یا موضوع مدارس غیردولتی و قرارداد معلمان نیز از دیگر ابهاماتی است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وجود دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید به سوالات و نگرانی‌های نمایندگان پاسخ دهد، مجلس محل تضارب آراء است و وزیر نباید بگوید که اختیاراتی ندارم یا دولت و یا مجلس همکاری نمی‌کنند. وزارت آموزش و پرورش باید متناسب با دغدغه‌های مقام معظم رهبری مدیریت شود. مجلس یازدهم نه تنها شعار نمی‌دهد بلکه تعارف هم ندارد، همه ما در یک کشتی برای اجرای برنامه‌های انقلاب و مصلحت نظام و منافع ملی مردم نشستیم و امیدوارم تصمیم نهایی امروز مجلس بر اساس برنامه وزیر اتخاذ شود.

«صحرایی» اهل داد و ستد نیست؛ حتی برای خودش

«عبدالحسن روح الامینی» در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: شناخت ما از آقای صحرایی به واسطه فرصت کمی که در بین تعیین ایشان تا معرفی به مجلس و ایجاد این جلسه بوده، کم است البته ایشان توضیح خواهند داد که چرا در طول مدت سرپرستی کمتر به مجلس آمده‌اند و اطمینانی به معرفی نداشته‌اند البته از لحظه‌ای که اطمینان داشتند با تمام وجود برای تمام جلسات مجلس وقت گذاشتند.

وی ادامه داد: انصاف این است که ما مسائل را در کنار هم ببینیم و بهترین گزینه دولت که به جمع بندی رسیده و معرفی کرده را بررسی کنیم. آموزش و پروش به وزیری نیاز دارد که همانطور که رییس مجلس در چند هفته پیش گفتند تغییرات مکرر نداشته باشد و باثبات و شجاع باشد پیگیر مسائل بر زمین مانده با یک تیم قوی باشد و از ظرفیت‌های ذاتی دستگاه آموزش و پرورش مسائل زمین‌مانده معلمان و محصلان را پیگیری کند . همچنین حق و حقوق دانش‌آموزان و معلمان را دنبال کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: دوستان مجلس با سوابق بنده آشنا هستند تا تکلیف احساس نکنم پشت تریبون نمی‌روم و ادعایی ندارم مشورت کردم و در چند جلسه صحبت‌های ایشان را شنیده‌ام ایشان به معدل کابینه و نسبت به کسانی که در اوایل مجلس یازدهم معرفی شدند و نسبت به اعضای فعلی کابینه معدل بالاتری دارند و این نکته مهمی در عنصر وزارت است. عنصر عزم و اراده و جنم برای کسی که از روستا شروع کرده و کسی که از مدرسه عشایری شروع کرده و سه ماه پشت برف در اولین سال‌های خدمت بوده، لر و ترک و قومیت برای او تفاوتی ندارد اهل خوب گوش دادن و بررسی کردن است بسیار مهم است.

روح‌الامینی خاطرنشان کرد: آموزش وپرروش به یک شخصیت دانشگاهی معلم و از درون خود نیاز دارد که با مشخصات ایشان تطبیق می‌کند شما ببینید در این چند روزه آخر جو سازی که علیه ایشان توسط کسانی که با راه امام و انقلاب اسلامی نسبت خوبی ندارند چه بوده است. بیانیه دیشب انجمن اسلامی معلمان که اصلاح طلب هستند را دوستان ببینید عزیرانی که بدون توجه به ایشان نسبت می‌دهند دقت کنند در بیانیه این تشکل آمده است؛ احساس می‌شود دولت نخواسته و نمی‌خواهند صدای معلمان را بشنوند. یک تشکل فاصله دار از انقلاب می‌گوید با درک شرایط و اقتضائات حوزه تعلیم و تربیت و عدم تثبیت امنیتی هایی مانند آقای صحرایی از بروز فاجعه جلوگیری کنید. به ایشان خرده می‌گیرند که  در دوران دولت قبل معاون رییس دانشگاه بودید و بعد از این که رییس عوض شده چرا ادامه دادید . آیا ایستادگی روی عقاید جرم است آیا این جرم است که از دل آموزش و پرورش است و اهل زد و بند نیست ما مجلس انقلابی نباید تسلیم این جو شویم.

وی ادامه داد: نکته دومی که باید درباره آن صحبت شود طرح تحول بنیادین است مسیر ایشان این است که طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش را دنبال کند کارهای زیادی زمین مانده البته آقای صحرایی در همین دوره کوتاه دنبال رفع نواقص بوده است با آقای رییس جمهور و دولت و برنامه بودجه در همین مدت خلاها را پرکرده است ایشان جنم دارد و پیگیر است.

وی ادامه داد: نگاه ایشان این است که دانشگاه فرهنگیان مهمتر از دانشگاه تهران و علامه است. ارزیابی معاونت مجلس که با موارد جزیی برنامه‌ها را بررسی می‌کنند در بین کابینه به ایشان بیشترین نمره را داده‌اند. من انتظارم از برخی از دوستان این است افرادی که مسیر مجلس و دولت انقلابی را نمی‌پسندند انصاف نیست دنبال کنند.

روح‌الامینی خاطرنشان کرد: انتظار ما از دولت و صحرایی این است که ما با تمام قد پای کار هستیم و انتظارمان این است که بحث شایسته سالاری و تغییرات در تیم مدیریتی ضروی است چراکه مبرهن و واضح است که وزیر پیشین به اتکای برخی از مدیران ناتوان و تصمیمات دیرهنگام زمین زده شد همچنین بازنگری و موانع باید رفع شود افزایش سهم اعتبارات در بودجه عمومی دولت از تولید ناخالص داخلی نیز باید دیده شود. ما تدوین برنامه هفتم را داریم که با این تغییر آموزش و پرورش همراه است و می‌تواند همراهی خوبی باشد.

وی ادامه داد: طراحی ساز و کار و تامین منابع از درآمدهای مالیات، مالیات بر ارزش افزوده از مهمترین موضوعاتی است که می‌توانیم از آن برای آموزش و پرورش استفاده کنیم سال‌ها قبل مجالس قبل سهم‌هایی برای ارزش افزوده تدوین کردند سلامت مهم است امنیت مهم است از آنها مهمتر آموزش وپرورش است چراما بخشی از ارزش افزوده را در اختیار آموزش و پرورش قرار ندهیم. تقویت اقتصاد آموزش و پرورش نیز مهم است. انواع و اقسام مدارس که به آبشخور مافیای کنکور می رسد باید برچیده شود ما آموزش و پرورش تراز انقلاب می‌خواهیم و آحاد مردم باید بهره‌مند شوند نه یه عده خواص.

وی تصریح کرد: مطالبات جدی معلمان باید دنبال شود و ما مجلس گام‌های خوبی برای تحقق آن برداشته‌ایم با تغییر و تحولاتی که در برنامه و بودجه رخ می‌دهد همکاری بیشتری می‌توانیم داشته باشیم دولت هم همانطور که قول داده پای کار بیاید. تنها سند مورد استناد در آموزش و پرورش سند تحول بنیادین است ما با کارهای من درآوردی یک تیم موافق نیستیم. آموزش و پرورش از مبادی حکومتی است و قابل برون سپاری نیست مجلس هم به ایشان رای می دهد  به کسی که اهل داد و ستد نیست حتی برای خودش.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش شد

در این جلسه پس از طرح نظرات موافقان و مخالفان و استماع وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با ۱۶۷ رأی موافق در مقابل ۸۶ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع موفق به کسب اعتماد نمایندگان شد.

بدین ترتیب صحرایی پس از یوسف نوری دومین وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز