خبرگزاری کار ایران

پیشرفت توافق سال گذشته ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛

از حل و فصل دو پرونده ادعایی تا نصب تعدادی از دوربین‌های برجامی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۶۹۰

بر اساس توافق سال گذشته ایران و طی نشست‌های فنی دو طرف پرونده مکان ادعای موسوم به آباده و همچنین ادعای ذرات ۸۳.۷ به صورت مکتوب بسته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جریان پیشرفت مذاکرات ایران و آژانس پس از سفر سال گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در جریان اجرای گام به گام توافقات صورت گرفته، پرونده یکی از ۳ مکان ادعایی آژانس موسوم به آباده بسته و این مساله به صورت مکتوب به تایید آژانس رسید.

همچنین بر اساس توافق‌ صورت گرفته میان ایران و مسئولان آژانس تعدادی از دوربین‌های برجامی مجددا نصب شده و کار خود را به صورت آفلاین دنبال می‌کنند و مسئولان آژانس دسترسی به آن نخواهند داشت.

سومین گام از پیشرفت مذاکرات ایران و آژانس حل و فصل ادعای مربوط به کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۳.۷ درصد بوده که طبق اعلام منابع آگاه در مذاکرات صورت گرفته میان دو طرف، مسئولان آژانس در این خصوص از توضیحات مقام‌های کشورمان قانع شده و این را کتبا هم اعلام کرده‌اند.

براساس توافق ایران و آژانس در اسفندماه ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه داد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند و مقرر شد روش اجرای آن در نشست‌های فنی بین دو طرف مورد توافق قرار گیرد.

همچنین قرار شد تعاملات بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران با روحیه همکاری و با رعایت کامل صلاحیت‌های آژانس و حقوق و تعهدات جمهوری اسلامی ایران بر اساس موافقتنامه‌های جامع پادمانی صورت گرفته و  در خصوص مسائل پادمانی باقیمانده مربوط به سه مکان، ایران آمادگی خود را برای ادامه همکاری و ارائه اطلاعات و دسترسی بیشتر به منظور رسیدگی به مسائل پادمانی باقیمانده اعلام کرد.

بر همین اساس پیشرفت‌های ایجاد شده حاکی از گام‌های مثبت دو طرف در راستای اجرای توافق اسفندماه بوده و انتظار می‌رود در صورت تمرکز دو طرف روی مسائل فنی و پرهیز از سیاسی کردن اقدامات صورت گرفته تعاملات مثبت ایجاد شده بتواند راه را برای گام‌های بعدی اجرای توافق هموارتر کند.

با توجه به در پیش بودن نشست شورای حکام، پیش‌بینی می‌شود  گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد آخرین وضعیت اجرای توافق به زودی منتشر شود.

انتهای پیام/
سعیده امیدی
سعیده امیدی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز