خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور:

احزاب نسبت به انتخابات، آگاهانه و مسئولانه صحبت کنند/ بررسی سند تحول احزاب در کمیسیون ماده ۱۰/ رد درخواست تاسیس حزب جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۰۶۷۴

مصوبات جدید کمیسیون ماده احزاب وزارت کشور، با حضور رئیس این کمیسیون در وزارت کشور صبح امروز اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالله مرادی مدیرکل دفتر سیاسی وزارت کشور در جمع خبرنگاران گفت: روز گذشته جلسه کمیسیون ماده ده احزاب برگزار شد در این جلسه مسائل متعددی بحث شد از جمله اینکه قانون احزاب و تشکل‌های سیاسی فاقد آیین‌نامه اجرایی بود، در حال تدوین آیین‌نامه اجرایی آن هستیم تا بتوانیم موارد اجرایی این قانون را از جمله یارانه احزاب و نام‌گذاری آنها را در یک آیین‌نامه مشخص داشته باشیم.

وی افزود: سند تحول احزاب از طرف وزیر کشور به کمیسیون ماده احزاب ارائه شد. در این سند به دنبال این هستیم که نگاه مجموعه دولت و کمیسیون ماده ده احزاب به احزاب و گروه‌های سیاسی را تسهیل کنیم. انتظاراتی که احزاب برای نقش خود دارند که می‌توانند ایفا کنند، توانمندسازی احزاب که بتوانند نقش تسهیل‌گر داشته باشند از جمله موارد مهم در سند تحول احزاب است. این سند تحول به احزاب ارائه شده تا نظر آنان اخذ شود و سند قابل قبولی در آینده رونمایی شود.

مرادی درباره مصوبات کمیسیون ماده احزاب گفت: بعد از برگزاری مجمع عمومی جامعه اسلامی مهندسین، گزارش آن مطرح شد و برگزاری این مجمع به تایید رسید.

وی تصریح کرد: مصوبه قبلی کمیسیون، در ارتباط با حزب جامعه زینب، با توجه به اختلافات داخلی و مشکلات قانونی که وجود داشت، این بود که استفاده از همه ظرفیت قانونی آن ممنوع بود اما مجددا جلسه‌ای برگزار شد و مقرر شد به درخواست برگزاری جلسه مجمع انتخاباتی با حضور یک سوم اعضای حزب پاسخ مثبت داده شود تا با نظارت کمیسیون ماده ده این انتخابات برگزار شود و این حزب که جزو احزاب ریشه‌دار و تحت مدیریت بانوان کشور است، به فعالیت سیاسی بازگردد و مشکلات آن پایان یابد.

دبیر کمیسیون ماده ده احزاب در ادامه گفت: درخواست تاسیس حزب جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی مطرح شد که این موضوع به تصویب کمیسیون ماده ده احزاب نرسید. دستور کار بعدی کمیسیون تمدید پروانه فعالیت اقلیت‌های دینی بود که پروانه هفت تشکل اقلیت دینی تمدید شد. انجمن زرتشتیان اهرستان، انجمن اجتماعی زرتشتیان تهران، انجمن زرتشتیان کرمان، انجمن زرتشتیان یزد، انجمن زرتشتیان اردکان، انجمن نیکوکاران مابندادی از جمله این انجمن‌های اقلیت‌های دینی بودند.

مرادی گفت:  نکته‌ای درباره انتخابات وجود دارد که امنیت، سلامت، رقابت از نکات بارز به‌هم پیوسته انتخابات است. یکی از موضوعات مهم در انتخابات که به حوزه احزاب سیاسی بازمی‌گردد، بحث مشارکت است که به اصل رای مردم و تعیین حق سرنوشت برمی‌گردد. وظیفه احزاب سیاسی این است که تا جای ممکن نسبت به انتخابات، آگاهانه و مسئولانه صحبت کنند.

وی افزود: نقش اساسی تمرکز در مشارکت را باید حلقه‌های میانی بر عهده داشته باشند. نهادهای مدنی، احزاب‌ سیاسی، مجموعه‌های مذهبی و تمام نهادهایی که می‌توانند نقش حائل میان نظام سیاسی و مردم را ایفا کنند باید حضور مشارکت در انتخابات داشته باشند.

مرادی تصریح کرد: نوع نگرش احزاب نگاه فصلی به انتخابات داشته که این آسیب برای فعالیت احزاب است. با توجه به اینکه انتخابات هر چهارسال یک بار برگزار می‌شود نگاه‌های به احزاب و نهادهای مردمی، هر چهارسال یک بار داشتند که ما این موضوع را نمی‌پذیریم و نقش آفرینی احزاب باید به صورت مستمر باشد. ما امیدواریم این نقش مستنر حتی در میان تغییرات دولت و مجلس برای پیگیری مطالبات و نمایندگی مردم ادامه داشته باشد و مناسبات میان دولت و جامعه را هم تسهیل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز