خبرگزاری کار ایران

با موافقت نمایندگان؛

سازوکار شروع فرآیند انتخابات مجلس مشخص شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۳۳۲

نمایندگان مردم در خانه ملت، وزیر کشور را موظف کردند تا ۱۱۰ روز قبل از شروع ثبت نام الکترونیکی دستور آغاز فرآیند انتخابات مجلس را صادر کند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده ۲۳ این طرح با ۱۶۵ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۲۳ این طرح؛

ماده (۴۵) قانون و تبصره های ۱ و ۲و ۳ آن به‌شرح زیر اصلاح و سه تبصره به عنوان تبصره های ۴ و ۵ و ۶ به آن الحاق می‌شود:

ماده۴۵- داوطلبان نمایندگی مجلس باید ظرف مدت هفت روز از تاریخ انتشار دستور شروع ثبت نام به‌وسیله‌ وزارت‌کشور، به سامانه الکترونیکی که وزارت کشور جهت ثبت‌نام اعلام کرده است، مراجعه کنند و ضمن تکمیل پرسشنامه‌ مخصوص اعلام داوطلبی، مدارک و گواهینامه‌های مربوط را بارگذاری و شناسه رهگیری اخذ نمایند.

تبصره ۱- لزوم مراجعه حضوری داوطلبان برای ثبت‌نام یا تأیید نهایی ثبت‌نام به مراکز ثبت‌نام با تشخیص وزارت کشور خواهد بود. مراجعه حضوری به مراکز ثبت‌نام از ساعت (۸) صبح تا (۱۶) عصر می باشد. تمدید زمان مذکور حداکثر تا ساعت (۲۴) بر عهده ستاد انتخابات کشور است.

تبصره۲- عدم مراجعه به مراکز ثبت نام یا عدم تکمیل پرسشنامه‌ مخصوص اعلام داوطلبی یا عدم بارگذاری مدارک و گواهینامه‌های مربوط و اخذ شناسه رهگیری در موعد مقرر جهت تأیید نهایی ثبت‌نام، به‌منزله عدم‌‌ ثبت‌نام است.

تبصره۳- پرسشنامه اعلام داوطلبی باید حاوی اطلاعات شخصی و خانوادگی، سوابق از جمله علمی، شغلی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی داوطلب باشد. مفاد این پرسشنامه توسط وزارت کشور تهیه و به تایید هیئت مرکزی نظارت می‌رسد.

تبصره ۴- داوطلبان نمایندگی مجلس که در خارج از کشور به سر می برند، باید جهت ثبت‌نام به سفارتخانه یا نمایندگی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران یا کنسولگری در خارج از کشور مراجعه نمایند. سفارت یا نمایندگی سیاسی یا کنسولگری مذکور مکلفند با فوریت، مدارک ثبت‌نام داوطلبان مذکور را از طریق وزارت امورخارجه به وزارت‌کشور ارسال ‌کنند تا در مهلت قانونی نسبت ‌به ثبت در سامانه و بررسی صلاحیت وی در هیأت ‌اجرائی حوزه‌ انتخابیه اقدام قانونی به‌عمل آید.

تبصره ۵- وزارت‌ کشور موظف است درخصوص نحوه اجرای حکم این ماده از طریق رسانه‌های گروهی به عموم مردم اطلاع‌رسانی کند و فرمانداران و بخشداران نیز مکلفند به‌نحو مقتضی در حوزه انتخابیه خود اطلاع‌رسانی کنند.

تبصره ۶- اخذ مدارک و اسنادی که از طریق استعلام های الکترونیکی قابل دریافت هستند و همچنین اخذ مجدد اسناد داوطلبانی که دارای سابقه ثبت نام هستند، ممنوع است.

در ادامه نمایندگان به بررسی ماده ۲۴ طرح مذکور پرداخته و آن را با ۱۵۵ رأی موافق، یک رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۲ نماینده حاضر در صحن با این ماده نیز موافقت کردند.

براساس ماده ۲۴ طرح مذکور؛

یک ماده به عنوان ماده (۴۵ مکرر ۱) به شرح زیر به قانون الحاق می شود:

ماه ۴۵ مکرر ۱ - وزیر کشور موظف است صد و ده روز قبل از شروع ثبت نام الکترونیکی موضوع ماده (۴۵) این قانون، دستور شروع فرآیند انتخابات را صادر کند.

متقاضیان پس از صدور دستور شروع فرآیند انتخابات، باید ظرف مدت هفت روز از طریق درگاه الکترونیکی واحد با مدیریت وزارت کشور، صدور گواهی و مدارک موضوع این ماده را از دستگاه‌ها و مراجع ذی‌صلاح از جمله نهادهای زیر درخواست نمایند. دستگاه‌های یادشده موظفند به شرح زیر حداکثر تا یک ماه پیش از شروع ثبت نام الکترونیکی موضوع ماده (۴۵) این قانون، گواهی‌های مربوط را صادر و به درخواست‌کننده تحویل دهند. وزارت کشور موظف است اطلاعات متقاضیان و نسخه‌ای از مدارک را پس از دریافت به شورای نگهبان ارسال کند. عدم صدور گواهی‌ در موعد مقرر یا عدم رسیدگی به اعتراض متقاضیان مستوجب مجازات درجه شش قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی برای مقام یا شخصی است که فعل یا ترک فعل به او مستند است.

۱- سازمان ثبت احوال کشور نسبت به صدور گواهی موضوع بند (۸) ماده (۲۸) این قانون

۲- وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌ آزاد اسلامی و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، حسب مورد، نسبت به صدور گواهی موضوع بند (۵) ماده (۲۸) این قانون

۳- سازمان امور اداری و استخدامی نسبت به صدور گواهی موضوع ماده (۲۹) این قانون

۴ - دادستانی کل کشور نسبت به صدور گواهی موضوع بندهای «۳»، «۴»، «۵»، «۷»، «۸»، «۹»، «۱۰» و «۱۱» ماده (۳۰) این قانون و مواد ۶۵ مکرر ۱ و ۶۶ این قانون

۵ - فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران نسبت به صدور گواهی موضوع بند (۱۰) ماده (۲۸) این قانون

۶- سازمان ثبت احوال کشور و وزارت امور خارجه نسبت به صدور گواهی موضوع بند (۳) ماده ۲۸ و بند (۱۲) ماده (۳۰) این قانون - هیات عالی نظارت موضوع قانون رسیدگی به تخلفات اداری نسبت به صدور گواهی ماده ۱۷ مکرر این قانون

در صورت عدم پاسخ دستگاه های مذکور در این ماده در مدت مقرر گواهی یاد شده، صادرشده محسوب می شود.

تبصره ۱- دستگاه‌های یادشده موظف به رسیدگی به اعتراض داوطلبان نسبت به گواهی‌های صادرشده حداکثر تا ۲۴ ساعت قبل از ثبت نام، می‌باشند. سازمان اداری و استخدامی موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از پایان درخواست متقاضیان نسبت به پاسخ به استعلام و رسیدگی به اعتراض درخصوص گواهی های بند «۳» این ماده اقدام کند.

تبصره۲- متقاضیانی که مطابق گواهی‌های موضوع این ماده شرایط داوطلب شدن را ندارند و یا در سامانه درخواست خود را ثبت نکرده اند، نمی‌توانند به عنوان داوطلب نمایندگی مجلس ثبت‌نام کنند. سایر متقاضیان باید گواهینامه‌های مذکور را در زمان ثبت‌نام در سامانه الکترونیکی موضوع ماده (۴۵) این قانون بارگذاری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز