خبرگزاری کار ایران

سازوکار تعیین معتمدان مردمی هیأت اجرایی مرکزی انتخابات مجلس مشخص شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۲۷۳

نمایندگان مجلس وزیر کشور را به عنوان مسئول معرفی ۳۰ معتمد مردمی هیأت اجرایی مرکزی انتخابات مجلس تعیین کرده و سایر ساز و کار آن را نیز با تصویب ماده ۱۶، مشخص کردند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده (۱۶) این طرح در خصوص تعیین معتمدان مردمی هیأت اجرایی مرکزی، با ۱۸۳ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

ماده ۱۶ این طرح، یک ماده را به عنوان ماده (۳۱ مکرر ۱) به شرح زیر به قانون الحاق می‌کند:

به‌منظور تعیین معتمدان مردمی هیأت اجرائی مرکزی، وزیر کشور در مجموع سی نفر از شخصیت‌های دینی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، حقوقی و اقتصادی کشور را که دارای صلاحیت‌های مندرج در ماده (۳۳) این قانون باشند، را به‌عنوان معتمد به هیأت‌ مرکزی نظارت معرفی می‌کند. پس از تأیید هیأت مرکزی نظارت با رعایت تبصره (۳) این ماده، وزیر کشور حداکثر ظرف مدت یک هفته، جلسه ‌ای با حضور نماینده هیأت مرکزی نظارت و حداقل دو سوم معتمدان مذکور تشکیل می‌دهد که ضمن آن شش نفر معتمدان هیأت اجرائی مرکزی با رأی مخفی همان معتمدان  و اکثریت نسبی از میان معتمدان تأییدشده، به‌ عنوان عضو اصلی و سه نفر عضو علی ‌البدل به‌ ترتیب آراء انتخاب می‌شوند.

هیأت‌ مرکزی نظارت موظف است با اخذ نظر مراجع ذیصلاح حداکثر ظرف دو روز، اظهارنظر کتبی خود را نسبت ‌به صلاحیت معتمدان معرفی‌شده، به وزیر کشور ارسال کند. چنانچه هیأت‌ مرکزی نظارت با دلایل موجه کل یا تعدادی از معتمدان پیشنهادی را تأیید نکرد، وزیر کشور موظف است به تعداد دو برابر مورد نیاز، افراد دیگری که واجد شرایط باشند به هیأت ‌مرکزی نظارت پیشنهاد نماید. هیأت‌ مرکزی نظارت حداکثر ظرف مدت چهل و هشت ساعت نظر خود را به صورت کتبی اعلام می‌نماید.

اگر برای مرتبه دوم، معتمدان پیشنهادی، مورد تأیید هیأت‌ مرکزی نظارت قرار نگیرند، در صورتی‌که حداقل بیست نفر مورد تأیید باشند، اعضای اصلی و علی‌البدل را از میان خود انتخاب خواهند کرد، در غیر این صورت وزیر کشور با تأیید هیأت مرکزی نظارت ظرف مدت چهل و هشت ساعت، باقی‌ مانده از بیست نفر معتمد را انتخاب خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز