خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش:

عملیات بیت المقدس در دانشگاه‌های داخلی و خارجی تدریس می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۵۸۶

امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی گفت: عملیات بیت‌المقدس برگ زرین و نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس است، عملیاتی است که هنوز نیز در دانشگاه‌های داخل کشور و دانشگاه‌های نظامی منطقه تدریس می‌شود.

به گزارش ایلنا، امیر سرتیپ دوم محمدرضا فولادی، رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در گفتگو با شبستان درباره عملیات بیت‌المقدس با بیان اینکه عنوان اصلی این عملیات الی‌بیت‌المقدس است، گفت: از سال دوم جنگ؛ راهبرد سه مرحله‌ای آغاز شد که مرحله اول آن توقف؛ مرحله دوم عملیات‌های آفندی پی در پی و مرحله سوم بیرون راندن دشمن بود. مرحله سوم با عملیات ثامن الائمه در پنجم مهرماه سال ۶۰ آغاز شد و حصر آبادان شکسته و موفقیت‌های خوبی کسب شد.

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش افزود: عملیات طریق‌القدس در مرحله‌ای بود که در جبهه میانی خوزستان، بوستان و ۷۰ منطقه اطراف آن آزاد شد که تحت عنوان کربلای یک از آن یاد می‌شود. کربلای دوم عملیات فتح‌المبین بود که این عملیات در دوم فروردین ۱۳۶۱ شروع و تا دهم فروردین ۶۱ ادامه داشت و بلافاصله بعد از عملیات موفق فتح‌المبین در حقیقت طراحان جنگ به ویژه شهید صیادشیرازی که فرمانده عملیات فتح‌المبین بود و سایر عملیات‌ها را نیز فرماندهی کرده بود با استفاده از موفقیت‌های بدست آمده به سرعت قبل از آنکه دشمن خود را پیدا یا تجدید قوا کند، عملیات کربلای ۳ را برای آزادی خرمشهر آغاز کرد. به همین دلیل یک ماه بعد از عملیات فتح المبین یعنی در دهم اردیبهشت عملیات کربلای ۳ با هدف آزادسازی خرمشهر و نزدیک شدن نیروهای ما به شهر بصره آغاز شد.

امیر سرتیپ دوم فولادی در مورد ویژگی‌های عملیات بیت‌المقدس خاطرنشان کرد: این عملیات ویژگی‌های بسیار زیادی داشت و برتری‌ها و نتایج خیلی خوبی را در پی داشت؛ ابتدا از قرارگاه عملیاتی مشترک ارتش و سپاه این عملیات فرماندهی شد و یکی از سخت‌ترین مراحل عملیات آفندی طرح عبور از رودخانه بود که در این عملیات انجام شد؛ یعنی نیروی زمینی ارتش توانست با احداث پنج پل بر روی رودخانه کارون زمینه عبور پنج لشکر را از شرق کارون به غرب فراهم کند و نیروها بتواند به غرب رودخانه کارون خود را برسانند و بلافاصله سرپل را اشغال کنند و خود را به جاده اهواز – خرمشهر برسانند.

وی گفت: این عملیات در منطقه بسیار وسیع به وسعت شش هزار کیلومتر انجام شد و بلافاصله بعد از عملیات فتح‎المبین در فاصله کمتر از یک ماه قبل از آنکه دشمن بتواند کوچکترین جا به جایی یا تحرکی به نیروهای خود بدهد یا تجدید نیرو کند، این عملیات بزرگ آغاز شد، وسعت بسیار زیادی را در بر گرفت و قریب ۱۹ هزار نفر در این عملیات به اسارت گرفته شد که از پیروزی‌های درخشان در عملیات‌های دفاع مقدس بود.

سرتیپ دوم فولادی یادآور شد: در این عملیات قریب به ۱۶ هزار تلفات به ارتش بعث عراق وارد شد و نیروهای بسیار زیادی از آنها زخمی و به هلاکت رسیدند و همین طور قریب به ۵۳ هواپیمای جنگنده و بالگرد ارتش بعث عراق ساقط، صدها تانک و نفربر منهدم، صدها دستگاه نیز به غنیمت گرفته شد و از همه مهم‌تر که انتظار مردم ایران بود، شهر خرمشهر که بعد از تجاوز رژیم بعث تبدیل به خونین شهر شده بود، آزاد و به دامن میهن اسلامی بازگشت.

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش ادامه داد: اگر بخواهیم این عملیات را به خوبی درک کنیم که چه اقدامی صورت گرفته است، باید یک مقایسه کوچک میان زمان تسخیر خرمشهر توسط عراق و آزادی خرمشهر از دست نیروهای عراقی انجام دهیم؛ مقایسه این دو؛ عظمت عملیات بیت‌المقدس را برای ما کاملا روشن می‌کند. تا زمانی که عراق در منطقه جنوب با دو لشکر تا بن‌دندان مسلح حمله کرد و به تصرف خرمشهر دست زد، جمع نیروهای ما در خرمشهر در ۳۱ شهریور ۵۹ کمتر از ۴ هزار نفر بودند.

وی اظهار داشت: در آنجا ما سپاه خرمشهر و جوانان بسیج را داشتیم و لشکر ۹۲ در آنجا فعال بود. همچنین نیروهایی از ژاندارمری و شهربانی و تکاوران نیروهای دریایی از بوشهر در خرمشهر فعال بودند و همچنین دانشجویانی از دانشگاه افسری که خود را به منطقه جنوب رسانده بودند و یک گردان از آنها در خرمشهر فعالیت می‌کردند.

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش تصریح کرد: شهید فلاحی توانسته بود با مدیریت و انسجام دفاعی و تشکیل قرارگاه اروند در نزدیکی آبادان و قرارگاه دیگری در دزفول و همچنین قرارگاهی دیگر در میان خوزستان در محل سوسنگرد و بوستان بتواند اگر حمله‌ای از منطقه چزابه اتفاق افتاد در مقابل آنها مقاومت کند.

امیر فولادی یادآور شد: دو لشکر تا بن دندان مسلح عراق که به خرمشهر حمله کردند، ۳۴ روز پشت دروازه‌های شهر ماندند در حالی که ما حداقل نیرو را در اختیار داشتیم یعنی ۳۴ روز مقاومت جانانه ملت ایران که این ۳۴ روز برای ما ارزش حیاتی داشت زیرا این ۳۴ روز فرصت برای جا به جایی نیروهای ما از شمال، شرق، جنوب شرق و یگا‌ن‌های مرکزی کشور برای رساندن به منطقه جنوب خوزستان بود تا بتوانند خط دفاعی را تشکیل و در مقابل هجوم رژیم بعث یک خط دفاعی را تشکیل دهند.

وی گفت:خرمشهر ۲۰ ماه در اختیار دشمن بود و این شهر را تبدیل به یک دژ دفاعی کرده بودند و حدود ۳۵ هزار نیرو در عملیات بیت‌المقدس در مقابل ما صف کشیده بودند که بخش عظیمی از این نیروها در داخل خود خرمشهر بودند و عالی‌ترین طرح‌های دفاعی که مستشاران نظامی شرق و غرب در اختیار صدام قرار داده بودند استفاده شده بود تا خرمشهر را حفظ کند.

امیر فولادی اظهار داشت: در عملیات بیت‌المقدس تمام نیروهایی که در طریق‌القدس و فتح‌المبین بودند با خستگی اما با شور از شمال خوزستان که عملیات فتح‌المبین در آن انجام شده بود، مسیر طولانی را طی کرده و خود را به منطقه جنوب رسانده، از پل کارون عبور کرده و در فاصله ۱۴۰ کیلومتری اهواز تا خرمشهر در شرایط هوای گرم و زمان خرماپزان خود را به پشت دروازه‌های خرمشهر رساندند. در حالی که دشمن در آن زمان با در اختیار داشتن پشتیبانی هوایی و نیروهای آماده در خرمشهر، شهر را تبدیل به دژ دفاعی کرده بود اما نتوانست در مقابل اراده قوی نیروهای رزمندگان ما که آماده بودند، سرزمین ما را از لوث وجود دشمن پاک کنند مقاومت کند.در کمتر از ۲۳ روز از آغاز تا پایان این عملیات از ۱۰ اردیبهشت تا سوم خرداد توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم با وضعیتی که نیروهای دشمن تار و مار شدند و قریب به ۱۹ هزار نفر به اسارت درآمدند و بخش دیگری از آنها به هلاکت رسیدند.

وی گفت:عملیات بیت‌المقدس بعد از آزادسازی خرمشهر و بلوف‌های صدام که گفته بود "اگر دست ایران به خرمشهر برسد من کلید بصره را به او می‌دهم"  تا مدت‌ها پس از بازپس‌گیری خرمشهر توسط نیروهای ایرانی صدام آن را اعلام نکرد و ادعا می‌کرد که خرمشهر از دست نرفته است در حالی که تمام خبرگزاری‌های جهان به این موضوع پی بردند و صفحه جنگ از این رو به آن رو شد و بعد از آزادسازی خرمشهر هیچ کس احتمال پیروزی صدام در عملیات‌های پیش رو را نمی‌داد.

امیر فولادی تصریح کرد: دشمنان ما که تا آن زمان به دنبال تقویت نیروهای صدام بودند تا او پیروز جنگ شود از آن زمان به بعد به فکر افتادند که چکار کنند صدام شکست نخورد در حالی که آن را تحریک کرده بودند تا برای براندازی نظام اسلامی اقدام کند پس از آزادی خرمشهر به این فکر افتادند که چه کنند صدام شکست نخورد و وقایعی تلخ‌تر از این را تجربه نکند و به جهت سیاسی، روانی، اقتصادی و نظامی تمام احتمالاتی که به نفع صدام بود، ضد او شد و ملت ایران به شیرینی بسیار بزرگی دست یافته بودند، بعد از آزادی خرمشهر همه خوشنود و شادمان بودند و رزمندگان روحیه خود را به دست آورده و به گونه‌ای شده بود که همه امروز و فردا می‌کردند که چه زمانی جنگ به پایان می رسد و چه زمانی سرزمین خود را از وجود صدامیان خالی می‌کنند.

رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش اظهار کرد: عملیات بیت‌المقدس برگ زرین و نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس است، عملیاتی است که هنوز نیز در دانشگاه‎های داخل کشور و دانشگاه‌های نظامی منطقه تدریس می‌شود و در سال گذشته که وابستگان نظامی سایر کشورها برای بازدید به منطقه بیت‌المقدس آمده بودند، همه متحیر از اراده ملت و رزمندگان و نیروهای مسلح بودند که چطور توانستند در یک اقدام سخت بعد از دو عملیات سنگین به سرعت دشمن را به عقب برانند و شهر خرمشهر را آزاد کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز