خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

موضوع حقابه ایران در گفت‌وگوها همواره مورد پیگیری دائمی است/ عدم برگزاری نشست‌های مذاکراتی به معنای رکود کامل در احیای برجام نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۳۴۶۷

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تاکید کرد: موضوع حقابه نه فقط در حوزه افغانستان بلکه با دیگر همسایگان مشخصاً ترکیه، عراق و ترکمنستان نیز در گفت‌وگوها همواره مورد پیگیری دائمی ماست. جمهوری اسلامی ایران بر تحقق حقابه ملت ایران از رودخانه هیرمند با جدیت پیگیری دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به مناسبت روز گذشته گفت: روز ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس بود این روز را گرامی می‌داریم، خلیج فارس با عنوان یک اشترک فرهنگی تاریخی منطقه است. جمهوری اسلامی ایران حفظ و گسترش روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس را یکی از مهمترین راهبرد های خود می‌داند.

وی ادامه داد: امروز روز جهانی کار و کارگر است این روز را به همه قشر پرتلاش و زحمت‌کش کارگر تبریک عرض می‌کنیم. کارگران قشر سخت‌کوشی هستند که کار و فعالیت آنان بر همه ابعاد زندگی انسانی اثرگذار است.

کنعانی ادامه داد: فردا روز ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت علامه شهید مطهری است، به روح آن شهید گرانقدر درود و سلام می‌فرستیم. همچنین روز شهادت ایشان روز معلم است این روز را به همه معلمان گرانقدر و فرهنگیان سختکوشی که تربیت فرزندان و آیندگان ما برعهده این عزیزان است، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

وی در رابطه با تحقق حقابه کشورمان از رودخانه هیرمند و از سایر رودخانه‌ها عنوان کرد: یکی از مطالبات ملت ایران از دستگاه دیپلماسی و همه دستگاه‌های دست‌اندرکار موضوع حقابه ایران از رودخانه‌های مشترک است، به ویژه اینکه رییس‌جمهور محترم نیز همواره بر ضرورت پیگیری حقابه ایران از رودخانه مشترک تأکید ویژه دارند. موضوع حقابه نه فقط در حوزه افغانستان بلکه با دیگر همسایگان مشخصاً ترکیه، عراق و ترکمنستان نیز در گفت‌وگوها همواره مورد پیگیری دائمی ماست. جمهوری اسلامی ایران بر تحقق حقابه ملت ایران از رودخانه هیرمند با جدیت پیگیری دارد. به ویژه در گفت‌وگوی وزیر محترم خارجه با سرپرست وزارت خارجه افغانستاناین موضوع مورد اشاره قرار گرفت. این مسأله در دوره‌های مختلف مذاکرات مورد تاکید و پیگیری بوده است. بر اساس توافق قبلی که داشتیم وزیر نیروی ما به افغانستان سفر کرده و از وضعیت سد و تأسیسات بازدید داشتند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ادامه داد: طرف افغانستانی همواره بر حق جمهوری اسلامی ایران از رودخانه هیرمند اقرار دارد اما آن‌ها برای اجرای این موضوع دلایل و معذوراتی را مطرح می‌کنند که طبیعتاً این موضوع برای ما قانع کننده نیست و ما این را جزو پیگیری‌های جدی خودمان قرار دادیم. این موضوع جزو موضوعات دائمی مورد پیگیری و توجه آقای کاظمی قمی سرپرست سفارت و نماینده ویژه رییس‌جمهور در امور افغانستان است. بنابراین ما امیدواریم که طرف افغانستانی هم به عنوان نشانه التزام به یک قرارداد بین‌المللی و همچنین به عنوان نشانه حسن نیت و پایبندی به حسن همسایگی با کشور مهم‌ منطقه جمهوری اسلامی ایران کوتاهی نکند و نسبت به اعطای کامل حقابه اقدامات را انجام دهد. با توجه به اینکه طرف افغانستانی به مشخصات فنی سد و موانع فنی به عنوان دلایل عدم عمل به تعهدات اشاره می‌کند، در گفت‌وگوی اخیر وزیر امور خارجه اعلام آمادگی کرد تا باتوجه به توانمندی‌های فنی و تجارب کشورمان یک هیات فنی مشورتی تشکیل شده و در کنار کارشناسان این کشور به بررسی شرایط بپردازند.

وی درباره سفر رئیس‌جمهور به سوریه عنوان کرد: سفر ریاست محترم جمهوری به سوریه پیش از این برنامه‌ریزی شده و انجام خواهد شد، دو کشور ایران و سوریه دو کشور مهم و اثرگذار در منطقه هستند و سابقه مبارزه با داعش یک سابقه مشترک خوب و موفق از مبارزه با تروریسم سیاه است. اکنون سوریه وارد بازسازی شده و جمهوری اسلامی ایران همانطور که در زمان مبارزه با داعش در کنار دولت این کشور بود، اکنون با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی در اختیار دارد در دوران بازسازی کنار این کشور خواهد بود.‌ جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده که در کنار ملت‌های منطقه بوده و خواهد بود.

کنعانی یادآور شد: در بحث نشست دوحه جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر کمک به ملت افغانستان و بعنوان یک کشور بسیار مهم و تأثیرگذار همواره تاکید کردیم که در راستای تامین منافع ملت افغانستان و بازگشت آرامش و ثبات به این کشور ما نیز کمک خواهیم کرد. نشست دوحه نشست بسیار مهمی در این سطح خواهد بود، خب جمهوری اسلامی ایران در این نشست هم حضور جدی خواهد داشت و دیدگاه های خود را بیان خواهد کرد. همچنین ما از هیچ کمکی برای تامین صلح و آرامش مردم افغانستان دریغ نخواهیم کرد. در این نشست هم تلاش می‌کنیم نگاه اصولی خود را مبنی بر حمایت از منافع و صلح و آرامش برای ملت افغانستان مطرحد کنیم.

وی گفت: در خصوص مسأله آقای اسدی و تبادل زندانیان، ما تمامی مراحل بازداشت و صدور حکم برای ایشان را نقض کنوانسیون دیپلماتیک می‌دانیم. نکته بعدی که ما همواره تاکید کردیم این است که از حقوق شهروندان خودمان حمایت خواهیم کرد. طرف‌هایی که نسبت به بازداشت ایشان اقدام کردند مرتکب نقض اسناد دیپلماتیک شدند. بحث موافقتنامه تبادل زندانیان بعد از تصویب و تبادل زندانیان از ۲۹ فروردین اجرایی شد. این یک دو موافقتنامه کلی است، به صورت موردی باید توافق مشخص صورت گیرد، اکنون طرفین درخواست‌های خود را ارائه کردند و امیدواریم که در چارچوب این موافقتنامه بتوانیم در این زمینه به نتیجه دست پیدا کنیم.

کنعانی در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین وضعیت روابط ایران و آذربایجان گفت: در چارچوب گفت‌وگوهایی که میان وزرای خارجه دو کشور صورت گرفت، شاهد آرام‌سازی فضای رسانه‌ای و همچنین رایزنی مقامات مختلف دو کشور بودیم. ما در این راستا به عنوان دیپلمات همواره خود را ملزم می‌دانیم که امیدوار باشیم به اقدامات دیپلماتیک که درحال انجام است. روابط تجاری خوشبختانه علیرغم برخی مباحث در حوزه‌های سیاسی برقرار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص انتشار برخی خبرها پیرامون تحرکات تروئیکای اروپایی به منظور فعالسازی مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌ها، اظهار داشت: عدم برگزاری نشست‌های مذاکراتی در مبحث برجام به معنای رکود کامل یا متوقف بودن تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای برجام و بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات خود نیست، مسیر دیپلماسی همچنان باز است و مسیرهای مختلفی برقرار است. البته همانطور که وزیر خارجه پیش از این گفتند مسیر مذاکره‌ همواره باز نخواهد ماند. ما هم در خبرها خواندیم که احیانا تحرکاتی در جریان است، لازم است تاکید کنم که چنانچه طرف مقابل دچار خطای محاسباتی شود و اقدام اشتباهی در خصوص برجام مرتکب شود چه عواقبی متوجه آنها خواهد بود، آن‌ها پیش از این از جانب جمهوری اسلامی ایران این پیام را دریافت کردند که در صورت ارتکاب به چنین اقدامی، واکنش ایران چه خواهد بود و به نظرم این پیام مناسب و روشن بوده است.

وی در رابطه با توقیف محموله نفتی ایران توسط آمریکا و توقیف نفتکش متعلق به آمریکا اظهار داشت: هر کجا منافع ملی ایران مورد تهدید هر طرفی قرار بگیرد ایران در عمل اثبات کرده و نشان داده که دست بسته نیست و حداقل اقدامی که انجام خواهد داد اقدام متقابل و متناسب با آن اقدام است. در دفاع از منافع ملی و حقوق شهروندان خود در هر جایی که مورد تعرض هر طرفی قرار بگیرد کوتاهی نکرده و نخواهیم کرد و با تمام توان اقدام خواهیم کرد.

کنعانی در واکنش به سؤالی درخصوص اظهارات اخیر معاون حقوقی رئیس جمهور پیرامون مذاکره میان ایران و آمریکا عنوان کرد: هرگونه مذاکره با طرف آمریکایی در چارچوب رای مورخ ۳۰ مارس ۲۰۲۳ دیوان بین‌المللی دادگستری است که مربوط به پرونده اموال ایران است و انجام این تعهد، تعهد ناشی از دیوان است. با فرض مذاکره بین دو طرف این صرفا مربوط به موضوعات فنی و حقوقی ناشی از رای دیوان و خسارات ناشی از نقض تعهدات بین‌المللی آمریکا و انجام اقدامات متخلفانه آمریکاست. براساس رای دیوان ۲۳ ماه مهلت داریم در این خصوص اقدام کنیم و با توجه به اثبات حقانیت ادعاهای ایران و محکومیت آمریکا تأکید داریم باید اقدام عاجل صورت بگیرد. در خصوص نحوه اقدام وزارت خارجه ضمن هماهنگی و همکاری با سایر دستگاه‌های ذیربط کلیه جوانب مرتبط با موضوع را مورد توجه قرار خواهیم داد. در حال مشورت‌های داخلی هستیم تا به تصمیم بندی ملی برسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز