خبرگزاری کار ایران

تاثیر توافق ایران و عربستان بر حل مشکل مرزهای آبی ایران و کویت

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۰۷۷۲

کویت و تهران مذاکرات تعیین مرزهای مشترک را که از ۱۰ سال پیش متوقف شده بود، از سر خواهند گرفت.

به گزارش ایلنا به نقل از العرب، ناظران بر این باورند که توافق میان ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک ممکن است ورودی باشد برای حل بعضی از مسائل معلق میان تهران و کشورهای حوزه خلیج فارس که از جمله آن می‌توان به مشکل تعیین حدود دریایی میان کویت و تهران اشاره کرد به ویژه آنکه ریاض نیز پرونده این پرونده را دارد.

در ادامه این گزارش آمده است که محافل سیاسی خلیج فارس بر این باورند که برای ارزیابی تغییر ناگهانی روابط بین عربستان سعودی و ایران و اثرات آن بر منطقه خیلی زود است، اما این نافی این نیست که این تغییر انگیزه قوی برای تغییر شکل روابط تهران و خلیج فارس است.

ناظران با بیان اینکه پیشبرد توافق نشان دادن اراده واقعی ایران برای تکمیل گام‌های خود، قطعاً راه را برای رسیدگی به اختلافات باقی‌مانده بین تهران و کشورهای خلیج‌فارس هموار می‌کند که از جمله آن می‌توان به روابط میان ایران با کویت، امارات و بحرین اشاره کرد.

نویسنده به استقبال کشورهای عربی منطقه  از توافق ایران و عربستان اشاره کرده و می‌نویسد: کویت شامگاه دوشنبه از سرگیری مذاکرات با ایران برای تعیین مرزهای دریایی خود خبر داد و اطمینان حاصل شد که این مذاکرات "به شیوه ای منطبق با قوانین بین المللی" انجام می‌شود. مذاکرات برای تعیین مرزهای دریایی. بین ایران و کویت بیش از ده سال پیش به دلیل اختلاف نظر متوقف شده بود.

ناظران بر این باورند که نمی‌توان گفت که توافق ایران و عربستان انگیزه مستقیم از سرگیری مذاکرات مرزی بین کویت و ایران است، اما قطعا به نوعی به ایجاد فضای مثبت برای امکان دستیابی به اجماع کمک کرده است. ریاض هم نگران این پرونده است.

ناظران خاطرنشان می‌کنند که توافق ریاض-تهران ممکن است بر اختلاف ایران و بحرین نیز تأثیر بگذارد. بحرین نیز مانند بقیه کشورهای خلیج فارس در سال ۲۰۱۶ روابط رسمی خود را با ایران در حمایت از اقدام عربستان به حالت تعلیق درآورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز