خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

صحبت‌های برنز نشان داد غرب به دنبال خرید زمان برای افزایش فشار اقتصادی علیه ایران است/ سفر احتمالی پادشاه عمان به تهران را باید در قالب توافقات مقطعی تلقی کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۸۰۹

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: توافقات احتمالی فعلی مقطعی بوده و بخشی از مشکلات از جمله آزادی زندانیان که دولت بایدن به این وعده به دلیل در پیش بودن انتخابات به نیاز دارد را حل می‌کند و سفر احتمالی سلطان عمان به ایران را هم باید در قالب همین توافقات مقطعی تلقی کنیم.

سیدجلال ساداتیان سفیر پیشین ایران در انگلیس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ارزیابی صحبت‌های اخیر ویلیام برنز که گفت به نتیجه رسیدیم که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست، گفت: به اعتقاد من، غرب به این نتیجه رسیده که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست اما آن‌ها به این موضوع هم راضی نیستند که ایران به تکنولوژی هسته‌ای دست پیدا کند. یعنی هر زمان ایران بخواهد می‌تواند از این تکنولوژی استفاده کند و از طرف دیگر آژانس هم در یک گزارش گفته غنی‌سازی ۸۴ درصد را به دست آورده است که در حال حل و فصل این موضوع با آژانس هستیم.

وی افزود:‌ زمانی که آقای برنز به عنوان مسئول شورای امنیت آمریکا چنین موضوعی را مطرح می‌کند، یعنی از یک زاویه درست‌تری به این موضوع اشاره کرده است که ایران از نظر تعهدی و بودجه قصد انجام این کار را ندارد و فقط خواستار رسیدن به تکنولوژی است. مشکل اصلی غربی‌ها این است که می‌گویند ایران هر زمان اراده کند می‌تواند این کار را انجام دهد بنابراین سخت‌گیری آژانس که اتفاق افتاده به این دلایل است. 

ساداتیان تصریح کرد:‌ نکته سوم این است که طرف غربی فکر می‌کند چون ایران ناسازگاری از خود نشان داده و به حرف آن‌ها اعتنا نمی‌کند، ساختار بین المللی را زیر سوال می‌برد و به همین دلیل همیاری کنونی با جامعه جهانی ندارد. این مواردی که گفته شد از دلایل مخالفت‌ها است. از سوی دیگر وقتی آقای برنز چنین مسائلی را مطرح می‌کند به نوعی در حال خریدن زمان است تا طرف غربی اقدامات خود را انجام دهد. آن اقدامات چیست، افزودن فشار اقتصادی بیشتر تا این اقدام ایران را از ناحیه اقتصادی فلج کرده و باعث شکل گرفتن اعتراضات بیشتر از ناحیه مردم شود. 

وی در پاسخ به این سوال که آمریکا در طول روزهای گذشته اقداماتی از جمله معافیت از تحریم صدا و سیما و اجازه به عراق برای پرداخت بدهی به ایران بابت صادرات برق داشت ارزیای شما از این اقدامات همزمان با تشدید برخی تحریم‌ها چیست، گفت: مباحث در چند سطح مطرح می‌شود. یک اینکه طرفین همه مشکلات را با هم حل کنند که در این مقطع شدنی نیست. دوم اینکه برجام را نیز بین خودشان حل و فصل کنند که با تلاش و میانجیگری اروپا به نتیجه نرسید که حالا نوبت به همسایگانی مانند قطر و عمان رسیده و شاید در حال نتیجه دادن باشد که این مورد مقطعی بوده و بخشی از مشکلات از جمله آزادی زندانیان که دولت بایدن به این وعده به دلیل در پیش بودن انتخابات به نیاز دارد را حل می‌کند. 

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل تصریح کرد:‌ نکته بعد آنکه به طور جدی به دنبال حل مسائل منطقه‌ای هستند که در این زمینه هنوز به توافقاتی نرسیدند در کل یک، حل مسائل مسکوت مانده، دو، حل موضوعات خارج از مقاطع خاص مسکوت است و در مرحله سوم، حل برخی از اتفاقات مانند آزادی زندانیان و به دست آوردن امتیازات در جریان است و برجام هم به صورت کجدار و مریز هم در حال پیموده شدن است که گاهی اظهارنظرهای مثبت و منفی درباره آن مطرح می‌شود. به همین دلیل وزن منفی این اقدامات به وزن مثبت آن می‌چربد.

ساداتیان در پاسخ به این سوال که تحلیل شما درباره سفر پادشاه عمان به تهران چیست آیا این سفر می‌تواند ارتباطی به موضوع مذاکرات داشته باشد، گفت:‌ شما این سفر را در قالب کارهای کوچک یعنی توافقات کوچک و مقطعی تلقی کنید. ضمن آنکه ما با عمان روابط نسبتا گسترده‌ای داریم. بخشی از مرکزیت تبادلات انرژی در منطقه غیر از فجیره امارات به بند صحار در عمان که بخشی از اقلام ایران در آنجا مبادله می‌شود کشیده است. این اتفاقات منافع دو کشور را تامین می‌کند و ضرورت دارد که گاه و بیگاه با هم ملاقاتی در سطح مختلف داشته باشیم. در عین حال در ارتباط با موضوع میانجیگری برای مذاکرات، عمان سابقه بیشتری در این موضوع داشته است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز