خبرگزاری کار ایران

اهدای نشان فداکاری به ۳ فرمانده اسبق نیروی هوایی ارتش

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۴۶۰۲

نشان فداکاری اعطایی فرماندهی معظم کل قوا(مدظله العالی) طی مراسمی در دانشگاه افسری امام علی(ع)، توسط فرمانده کل ارتش به امیر سرتیپ خلبان حبیب بقایی، امیر سرتیپ خلبان سیدرضا پردیس و امیر سرتیپ خلبان کریم قوامی از فرماندهان اسبق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اهدا شد.

به گزارش ایلنا،  از روابط عمومی ارتش، برابر تصویب «شورای عالی نشان‌ها» در ارتش، به‌پاس رشادت و مدیریت جهادی در صحنه‌ها و برهه‌های سرنوشت‌ساز دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس و ایثار و بذل جان در اعتلای ایران سربلند اسلامی، نشان فداکاری توسط امیرسرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش به امیر سرتیپ خلبان حبیب بقایی، امیر سرتیپ خلبان سیدرضا پردیس و امیر سرتیپ خلبان کریم قوامی فرماندهان سابق نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در خط مقدم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و نظام مقدس جمهوری اسلامی در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و سال‌های پس از آن، مومنانه و مردانه ایستاده‌اند، اهدا شد.
نشان فداکاری که اعطایی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا به دانشگاه افسری و به ارتش جمهوری اسلامی ایران است، نماد ایثار و از خودگذشتگی ۱۱۸۴ دانشجو و دانش آموخته شهید دانشگاه افسری امام علی(ع) ارتش است که در راه پاسداری از استقلال و تمامیت ارضی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران مردانه ایستاده و دفاع کرده‌اند.
پیش از آیین اهدای نشان فداکاری به فرماندهان پیشین نیروی هوایی ارتش، این فرماندهان در میدان صبحگاه دانشگاه افسری امام علی(ع) حاضر شدند و دانشجویان با اجرای عملیات اعتماد به نفس در کارگاه‌های کوهستان و موانع، آمادگی روحی و جسمی خود را به نمایش گذاشتند.
همچنین در ادامه، فرماندهان سابق نیروی هوایی با حضور در کلاس‌های درس و آسایشگاه‌های محل تحصیل خود به مرور خاطرات دوران دانشجویی پرداختند و توصیه‌های لازم را به دانشجویان این دانشگاه به عنوان فرماندهان و مسئولان آینده ارتش ارائه کردند.
در مراسم اهدای نشان فداکاری، امیر سرتیپ  خلبان حمید واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش و تعدادی از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس نیز حضور داشتند.
امیر سرتیپ خلبان سیدرضا پردیس در تاریخ ۲۴ اسفندماه ۱۳۲۵در شهرستان قزوین دیده به جهان گشود و پس از پایان تحصیلات و اخذ مدرک دیپلم ریاضی در سال ۱۳۴۴ در آموزشگاه همافری پذیرفته شد، به دلیل علاقه به رسته پروازی، پس از قبولی در آزمون‌های ورودی در سال ۱۳۵۱ در دانشکده پرواز پذیرفته شد.
در سال ۱۳۵۲ آموزش خلبانی مقدماتی را در گردان پرواز قلعه مرغی با هواپیمای آموزشی پاپ به اتمام رسانید و در سال ۱۳۵۲ برای طی دوره آموزش خلبانی به کشور آمریکا اعزام شد و با هواپیماهای آموزشی (T۴۱، T۳۷ وT۳۸ ) دوره آموزش رابه پایان رساند و در  سال ۱۳۵۴ موفق به دریافت نشان خلبانی شد و پس از مراجعت به ایران برای پرواز آموزشی هواپیمای F۴ به پایگاه یکم شکاری مهرآباد و سوم شکاری همدان و  برای پرواز آموزشی با هواپیمای بونانزا به پایگاه همدان  و برای طی  دوره کلاس‌های زمینی معلم خلبانی کابین جلوی هواپیمای F۴ به فرماندهی آموزش‌های هوایی نهاجا معرفی شد.
وی در پایگاه‌های ششم شکاری بوشهر، یکم شکاری مهرآباد، پایگاه دهم شکاری چابهار و ستاد نهاجا خدمت کرده است و مشاغلی همچون افسر ستاد عملیات، معاون عملیات پایگاه دهم شکاری چابهار، رئیس دایره طرح‌های عملیاتی معاونت عملیات پایگاه سوم شکاری همدان، فرمانده گردان ۳۱ نگهداری پایگاه همدان، جانشین پایگاه سوم شکاری همدان، فرمانده پایگاه سوم شکاری همدان، مدیر عملیات معاونت عملیات نهاجا، معاون عملیات نهاجا، معاون عملیات قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) را در کارنامه خود دارد که به خاطر شایستگی در تاریخ، ۷ خردادماه ۱۳۸۰ به عنوان فرمانده نهاجا معرفی و در سال ۱۳۸۳ به سماجا (گروه مشاورین فرماندمی کل قوا) منتقل شد.
وی در مأموریت‌های برون‌مرزی، ازجمله در عملیات آفندی طریق القدس، قتح المبین، بیت المقدس، و والفجر هشت بسیار موثر و فعالانه  انجام‌ وظیفه کرده است و سال ۱۳۶۷ در یک مأموریت برون مرزی مورد اصابت پدافند هوایی عراق قرار گرفت و به‌اتفاق سرتیپ ایرج عصاره مجبور به ترک اضطراری هواپیما شد که امیر پردیس از ناحیه پای چپ و کتف مجروح شد. به علت شجاعت و رشادت در مأموریت‌های برون‌مرزی به ۴۲ ماه ارشدیت نائل شد و در مورخه ۱ اسفندماه ۱۳۷۰ به درجه سرتیپ تمامی ارتقاء یافت.
وی دوره دافوس غیرحضوری و دوره دکترای خود را در رشته مدیریت دفاع راهبردی در دانشگاه عالی دفاع ملی به اتمام رساند و بیش از ۲۲۳۳  ساعت پرواز را به نام خود ثبت کرده است و سه بار ملاقات خصوصی با حضرت امام خمینی (ره) رهبرکبیر انقلاب اسلامی ایران را در طول عمر خدمتی خود نیز به ثبت رسانده است.
امیر سرتیپ خلبان کریم قوامی در سال ۱۳۲۹ در شهر اردبیل متولد شد و پس از پایان و اخذ مدرک دیپلم ریاضی در مورخه ۱۷ مردادماه ۱۳۴۹در دانشکده افسری نیروی هوایی ارتش پذیرفته شد و پس از فارغ التحصیلی به علت علاقه به رسته پروازی پس از قبولی در آزمون‌های ورودی در دانشکده خلبانی نیروی هوایی پذیرفته شد و  به منظور طی دوره مقدماتی آموزش پروازی به گردان پروازی قلعه مرغی اعزام و با هواپیمای آموزشی بونانزا این دوره را در تاریخ ۲۸ مردادماه ۱۳۵۳ با موفقیت به پایان رساند.
در سال ۱۳۵۳ به کشور آمریکا اعزام  و پس از آموزش پرواز با هواپیماهای سبک و پیشرفته از جمله هواپیماهای آموزشی (T۳۷ وT۳۸ )) در مورخه ۱۹ آبان ۱۳۵۵ به ایران مراجعت کرد و جهت ادامه آموزش با هواپیمای اف-۵ به پایگاه چهارم شکاری منتقل شد و کلاس‌های زمینی معلم خلبانی F۵ را در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۶۲ به پایان رسانده است.
بر اساس نظریه کلی پس از پایان دوره آموزشی، وی فردی منضبط، با ظاهری آراسته، مودب، قوی در دروس دانشگاهی، علاقه‌مند به پرواز و دارای آینده‌ای روشن در کار خلبانی تشخیص داده شده است.
وی به علت جدیت در امور عملیاتی و جنگی و تصویب ریاست سماجا به دریافت ۳۵ ماه ارشدیت در طول خدمت خود نائل گردیده است.
امیر سرتیپ قوامی مشاغلی همچون افسر عملیات گردان ۴۲ شکاری، فرمانده گردان ۴۱ شکاری پایگاه چهارم شکاری دزفول، فرمانده گردان ۲۱ شکاری تبریز، معاون عملیاتی پایگاه دوم شکاری تبریز، سرپرست معاونت عملیات و جانشینی پایگاه دوم شکاری تبریز، فرمانده پایگاه پنجم شکاری امیدیه، فرمانده پایگاه دوم شکاری تبریز، ریاست بازرسی و ایمنی نهاجا، فرمانده منطقه هوایی مهرآباد، معاونت آماد و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح را به عهده داشت و از تاریخ ۱۴ مهر ۱۳۸۳ به درجه سرتیپی ارتقاء یافت و از همان تاریخ به عنوان فرمانده نیروی هوایی تعیین و با حفظ سمت همزمان عهده دار وظایف جانشینی فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء بود.
وی ۱۵۱۱ ساعت پرواز را در پرونده خود دارد و تا سال ۱۳۹۸ در قرارگاه مرکزی خاتم انبیاء عهده دار مسئولیت نظارت بر فعالیت های نهاجا است.
امیر سرتیپ خلبان کریم قوامی در تاریخ ۳ خرداد ۱۳۶۹ موفق به دریافت مدال فتح۲ از دستان مقام معظم رهبری شد.
امیر سرتیپ خلبان حبیب بقائی اسد آبادی در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۲۹ در شهر شیراز متولد شد و پس از اتمام تحصیلات و اخذ دیپلم ریاضی در امتحان ورودی و معاینات پزشکی دانشکده افسری نیروی زمینی ارتش شرکت کرد و پس از قبولی در این دانشکده و طی دوره ۳ ساله در مورخه
 ۱ مهر ۱۳۵۱ با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل شد و بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در آزمون ورودی و معاینات پزشکی دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شرکت کرد و در این دانشکده پذیرفته شد.
وی به منظور طی دوره مقدماتی آموزش خلبانی به گردان پروازی قلعه مرغی اعزام و با هواپیمای آموزشی(پاپ) پرواز کرد و این دوره را با موفقیت به پایان رساند و پس از انجام پروازهای مقدماتی و قبولی در آزمون نهائی به منظور طی دوره پیشرفته  آموزش خلبانی در سال ۱۳۵۲ به کشور آمریکا اعزام و با انجام پرواز آموزشی روی هواپیماهای مختلف (T۴۱، T۳۷وT۳۸ ) این دوره را با موفقیت به پایان رسانید و موفق به دریافت نشان خلبانی شد.
وی در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۵۴ به ایران مراجعت کرد و برای ادامه آموزش با هواپیمای اف۵ به پایگاه چهارم شکاری دزفول منتقل شد و پس از آموزش رزمی هواپیمای اف۵ به پایگاه ششم شکاری بوشهر منتقل و پس از مدتی به پایگاه دوم شکاری و بعد از آن جهت طی دوره کلاس‌های زمینی معلم خلبانی اف۵ به پایگاه یکم شکاری مهرآباد و برای طی دوره زمینی و پروازی هواپیمای بونانزا و طی دوره معلم خلبانی به پایگاه هشتم شکاری اصفهان منتقل شد.
وی مشاغلی همچون افسر عملیات گردان ۲۳ شکاری پایگاه دوم شکاری تبریز، رئیس دایره عملیات، معاونت عملیات پایگاه دوم شکاری، فرمانده گردان ۴۲ پایگاه چهارم شکاری دزفول، رئیس دایره آموزش و ارزیابی معاونت عملیات پایگاه چهارم شکاری، جانشین پایگاه پنجم شکاری امیدیه، فرمانده پایگاه پنجم شکاری امیدیه، فرمانده پایگاه چهارم شکاری دزفول را در کارنامه خدمتی خود دارد  و در سال ۱۳۷۲ به درجه سرتیپی ارتقاء یافت و در پی سقوط هواپیما و به شهادت رسیدن شهید ستاری فرمانده وقت نهاجا ،  امیر سرتیپ خلبان حبیب بقائی به عنوان فرمانده نهاجا برگزیده شد و در سال ۱۳۸۲ به عنوان جانشین فرمانده کل ارتش منصوب شد.
امیر سرتیپ بقایی به علت جدیت در امور عملیاتی، جنگی و برون مرزی و مساعدت و همکاری با ستاد اعزام مجروحین حضرت قائم عج ا....مستقر در پایگاه امیدیه به دریافت ۳۸ماه ارشدیت نائل گردید.
مجموع آخرین ساعات پروازی امیر سرتیپ خلبان حبیب بقائی برابر با ۱۷۴۸ ساعت است؛ وی اکنون به عنوان مشاور مقام معظم رهبری در امور نیروی هوایی مشغول فعالیت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز