خبرگزاری کار ایران

کدخدایی در گفت‌وگو با ایلنا:

باید گوش شنواتری نسبت به اعتراضات و توقعات مردم داشته باشیم/ مسئولان نظام به خاطر حفظ وحدت معمولا خطاها را نادیده می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۷۲۳

رئیس پژوهشگاه شورای نگهبان گفت: با عنایت به اینکه نظام ما یک نظام مردمی است و از ابتدا، نظام بر دوش مردم استوار بوده است، مسئولین نظام هم هیچ‌وقت خودشان را جدا از مردم نمی‌دانند و اگر اتفاقی هم می‌افتد و عده اندکی خدای نکرده فریب می‌خورند و مشکلاتی به وجود می‌آید، سعی می‌کنند با تسامح از آن عبور کنند.

عباسعلی کدخدایی رئیس پژوهشگاه شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که با توجه به فرمان عفو رهبری، این امر چقدر باعث تاثیرگذاری بر همبستگی و اتحاد بین تمام گرایش‌ها و عقاید مختلف در تمام حوزه‌ها شده است، گفت: انقلاب اسلامی ایران با حضور یکپارچه مردم و در پی تبعیت از فرمایشات حضرت امام در سال‌های اولیه انقلاب در ۴۴ سال گذشته شکل گرفت. در واقع آن وحدت، انسجام و یکپارچگی همه مردم بود که انقلاب و پیروزی آن را رقم زد. طبیعتا برای حفظ انقلاب و استمرار آن ارزش‌ها و آرمان‌های ابتدایی، نیاز به همین انسجام، وحدت و یکپارچگی داریم که همیشه مورد تاکید رهبری و حضرت امام خمینی هم بوده است. 

وی افزود: دشمن هر از گاهی به خیال خام خود سعی می‌کند تفرقه‌ای را به هرشکلی بین مردم، جوانان و اقشار مختلف ایجاد کند. در جنگ تحمیلی به نوعی در جریان منافقین، در فتنه ۸۸ با بهانه انتخابات و امروز هم با بهانه‌های واهی ممکن است اتفاقی بیفتد. به هرحال در جامعه هر انسانی می‌تواند خطاهایی داشته باشد. اینکه شما بیایید از یک خطایی، تهدید درست کنید تا بهانه‌ای برای ضربه زدن به منافع ملی باشد، طبیعتا مردم ما هیچ وقت آن را نمی‌پذیرند و همین‌طور هم شد. دیدیم که مردم با اغتشاشگران همراهی نکردند، اگرچه آنها یک زخمی به چهره مبارک انقلاب اسلامی انداختند، اما مردم همراهی نکردند و مشخصا در ۲۲ بهمن با این حضور گسترده و پرشورشان که نسبت به سال‌های قبل خیلی افزایش داشت، پاسخ محکم‌شان را به دشمنان داخلی و خارجی دادند.

کدخدایی تصریح کرد: با عنایت به اینکه نظام ما یک نظام مردمی است و از ابتدا، نظام بر دوش مردم استوار بوده است، مسئولین نظام هم هیچ‌وقت خودشان را جدا از مردم نمی‌دانند و اگر اتفاقی هم می‌افتد و عده اندکی خدایی نکرده فریب می‌خورند و مشکلاتی به وجود می‌آید، سعی می‌کنند با تسامح از آن عبور کنند. به جز مواردی که حقوق و اموال شخصی افراد از بین رفته است و حق شخصی برای انسان ایجاد شده است، در بقیه موارد، معمولا مسئولان نظام به خاطر حفظ وحدت و نشان دادن اینکه با مردم مشکلی نداریم و نظام متعلق به مردم است، این خطاها را نادیده گرفتند و مردم خوب ما هم در پاسخ به این رویه جمهوری اسلامی ایران همیشه وفاداری خودشان را نشان دادند.

وی افزود: بنابراین صدور فرمان عفو که نشان از بالندگی و بلوغ نظام جمهوری اسلامی ایران بود و توسط مقام معظم رهبری به صورت گسترده شامل محکومان و متهمین شد، می‌تواند یک گام بسیار موثر و بنیادین برای تحکیم وحدت بین مردم، جوانان و اقشار مختلفی باشد که ممکن است گاهی اوقات برخی از افراد با فریب دشمن خطاهایی هم مرتکب شده باشند، که این امر می‌تواند آن انسجام را تحکیم و وحدت مردم را قوت ببخشد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که چقدر ضرورت دارد مسئولین حاکمیتی از جمله دولت، مجلس و قوه‌قضائیه و نهادهای حاکمیتی دیگر این حضور مردم را مغتنم شمرده و در هرجا صدای اعتراض مردم شنیده شود و فقط توجه به این امر متوجه حضور مردم در صحنه انتخابات و راهپیمایی نباشد، گفت: طبیعتا حضورهای پرشور مردم مثل حضور امسال مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن وظیفه یکایک مسئولان را سنگین‌تر می‌کند. در چه مورد؟ در اینکه باید هم گوش‌شنوا داشته باشند و هم تصمیمات جدی‌تری برای حل مشکلات مردم بگیرند. مردمی که علیرغم همه مشکلات معیشتی و اقتصادی این گونه به میدان می‌آیند یعنی می‌گویند ما وفادار به نظام هستیم و وظیفه خودمان را نسبت به نظام انجام دادیم، حالا نوبت مسئولین است.

وی تصریح کرد: پس مسئولین باید تلاش بیشتر و شبانه‌روزی برای حل مشکلات داشته باشند. این مورد را از این جهت عرض می‌کنم که هم باید گوش‌شنوا نسبت به اعتراضات و توقعات مردم داشته باشیم و از طرف دیگر گوشمان را نسبت به دشمن ببندیم. هرچقدر گوش ما نسبت به مردم بازتر و شنواتر باشد، مشکلات را بهتر می‌بینیم، لمس می‌کنیم و به شکل بهتری می‌توانیم آنها را حل کنیم. طبیعتا مسئولیت اصلی برای مسئولینی که برای حل مشکلات مردم قدم برمی‌دارند، افزایش پیدا می‌کند.

 کدخدایی در پاسخ به این سوال که چرا تا به حال اصل ۲۷ قانون‌اساسی اجرا نشده است، گفت: مشکلی که داریم این است که تقریبا تمام اعتراضات در کشور در حال انجام شدن است. یعنی وقتی شما به مجلس می‌روید، عده‌ای جلوی مجلس و قوه‌قضائیه هستند، موقع انتخابات یک عده جلوی شورای نگهبان هستند؛ عملا این اعتراضات انجام می‌شود و مردم می‌توانند اعتراض‌شان را بیان کنند و کسی هم به آن صورت مانع نمی‌شود، اما اینکه این اعتراضات قانونمند شود و بتوانیم این تکالیف را در ظرفی قانونی تدوین و به مردم ارائه کنیم به نظر من قصوری است که باید از این به بعد به آن فکر کنیم و کاری که پژوهشگاه شورای نگهبان کرد این بود که می‌خواست این مساله را به سمع و نظر مسئولین برساند که آقایان و مسئولین محترم یک چنین نقیصه‌ای وجود دارد و ان‌شاالله ما آماده هستیم تا به حل این موضوع کمک کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز