خبرگزاری کار ایران

ستایشی در نشست خبری:

۵ نفر از بازداشتی‌های حادثه شاهچراغ از اتباع بیگانه هستند/ پیشنهاد گفت‌وگو از سوی رئیس‌ قوه قضائیه به قوت خود باقی است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۴۳۵

سخنگوی قوه قضائیه گفت: پیام اصلی عفو اخیر باز بودن آغوش نظام و ملت برای بازگشت فریب‌خوردگان و تبدیل ملت به ید واحده است

به گزارش خبرنگار ایلنا، مسعود ستایشی صبح امروز در نوزدهمین نشست سخنگویی قوه قضاییه با اصحاب رسانه طی سخنانی ضمن تقدیر از حضور حماسی و معنادار مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ و تبریک و تهنیت به مناسبت ایام و اعیاد ماه رجب، گفت: رفراندوم ملی در راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن ماه بار دیگر تجلی اراده ملت ایران بود. افزایش حضور رقم خورده در راهپیمایی اخیر که به گواهی اسناد و تصاویر غیرقابل چشم‌پوشی است و در کنار عزم و اراده ملت قهرمان ایران، پاسخی به دشمنی عیان دشمنان کینه‌جو بود. دریغ است که ما مسئولان نتوانیم عمق پیام این رفراندوم ملی و پیام اصلی آن را دریافت کنیم.

وی افزود: دشمن تلاش داشت با به راه انداختن امپراتوری دروغ و ماشین تبلیغاتی سهمیگن دروغین شرایط را طور دیگری رقم بزند اما ملت ایران نشان داد که اجازه چنین کاری را به دشمنانی که دشمنی‌شان در طول سالیان آشکار و علنی بوده است، نخواهد داد. گرفتار کردن ملت منسجم ایران در دوقطبی‌های تصنعی خسارت‌بار از برنامه‌های دشمن بود که با شکست مواجه شد. تحقق خدمت بی‌منت از سوی مسئولان باید در پاسخ به این حضور میلیونی و قاطع ملت انجام شود.

سخنگوی قوه قضائیه یادآور شد: مسأله دیگر بحث موافقت مقام معظم رهبری با عفو گسترده و بخشودگی جمع گسترده‌ای از محکومان حوادث اخیر بود که منجر به جلوگیری از شکاف و زمینه‌ساز ترمیم میان ملت شد. یکی از ویژگی‌های عفو اخیر معیاری بودن، دایره شمول و ناظر بر استثنائات است. اقدام ریاست محترم قوه قضائیه و موافقت رهبر انقلاب با بخشش گسترده محکومان و متهمان حربه دشمن در ایجاد شکاف اجتماعی را ناکام گذاشت.

ستایشی با بیان اینکه پیام اصلی عفو اخیر باز بودن آغوش نظام و ملت برای بازگشت فریب‌خوردگان و تبدیل ملت به ید واحده است، گفت: البته نباید از این مسأله غفلت کرد که این آغوش باز ملت برای زخم‌خوردگان از دشمنان همواره ادامه داشته باشد. ادامه یافتن این مودت و محبت با ادامه نگاه پدرانه رهبری است و امری لازم محسوب می‌شود. خانواده‌ها و مسئولان با همراهی و همدلی اقدامات لازم را در قبال جمعیت عفو شده ترتیب دهند و از عزیزان عفو شده مراقب نمایند تا بار دیگر به دام دشمن نیفتند.

وی گفت: مسأله دیگر حادثه زلزله در خوی و دو کشور ترکیه و سوریه است، همدردی خود را با مردم مصیبت‌زده خوی و دو کشور دوست و برادر ابراز می‌داریم و آمادگی خود را برای کمک و یاری رساندن به مردم آسیب دیده از این حوادث اعلام می‌داریم.

ستایشی در پاسخ به سوال خبرنگار صداوسیما پیرامون تخلف فیلیمو و نامه‌نگاری سازمان صداوسیما، گفت: ما مقدمتا احراز تخلف نکنیم و قضاوت نکنیم که تشکیلات رسیدگی کرده است، احراز تخلف کرده است، رسیدگی صحیح انجام شده است یا خیر. براساس قانون اساسی رسیدگی به شکایات و تظلمات برعهده قوه قضاییه است. در قبال این قضیه شما و ملت بزرگوار اطمینان داشته باشند که در این مسأله هم رسیدگی انجام خواهد شد.

وی افزود: ما قاعده‌ای داریم به عنوان قاعده قانونی بودن جرم و مجازات، این فعلی که مورد اشاره شماست جرم به آن تلقی نمی‌شود. اگر این عمل و ترک عمل‌شان وصف مجرمانه داشته باشد، حتماً رسیدگی خواهد شد. یک مقداری در مقررات دقت داشته باشیم و دوستانی که در جایگاه نظارت هستند به این موارد توجه داشته باشند.

ستایشی یادآور شد: درخصوص حادثه تاسف‌باری که در مرقد مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) شاهچراغ انجام شد و ما مجدداً تسلیت عرض می‌کنم به خانواده های داغدار، این پرونده در مرحله تحقیق اعم از ضابطان و همکاران ما در حوزه قضایی استان فارس شهرستان شیراز بوده و به صورت فوق‌العاده در حال پیگیری است، دستگیری افراد مرتبط و مرتکب صورت گرفته و ۵ نفر از بازداشتی‌ها از اتباع بیگانه هستند.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه «در جریان حوادث اخیر مسأله گفت‌وگو از سوی ریاست قوه قضاییه مطرح شد، آیا مسأله گفت‌وگو در این روزها که به بیان شما روزهای عفو و شادی است هم ادامه دارد و دنبال می‌شود؟»، گفت: اصل ایده گفت‌وگو مربوط و منحصر به زمان خاصی یا تحت تأثیر وقایع مشخصی نیست، ریاست محترم قوه قضاییه از ابتدای حضور در دوره تعالی و تحول دستگاه قضا هم‌نشینی و ارتباط و تعامل با گروه‌های مختلف و اقشار گوناگون را در دستور کار دارند. آنچه که من شناخت دارم از جناب آقای محسنی اژه‌ای نگاه ایشان نگاه گفت‌وگو و تعامل مدارانه است.

وی افزود: ایشان فردی هستند که گوش شنوا در برابر انتقادات و نظرات و پیشنهادات دارند و این مسأله را پیگیری می‌کنند علیرغم مشغله و ماموریت‌های فراوان و گسترده‌ای که وجود دارد. ایشان پرونده‌های ۴۷۷ را شخصاً و با دقت پیگیری می‌کنند. ایشان همواره جلسات مشورت و گفت‌وگو را در دستور کار دارند و استفاده از ظرفیت نخبگان و پیشنهادات پخته را به دقت پیگیری می‌کنند. مهم این است که باور داشته باشیم گفت‌وگو در جامعه اصل است. اجازه می‌خواهم از جانب ایشان عرض کنم که موضوع گفت‌وگو از سوی ایشان براساس باورهایی که دارند ادامه دارد و به قوت خود باقی است.

ستایشی در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده نیلوفر حامدی و الهه محمدی دو خبرنگار بازداشتی، اظهار داشت: هر سوالی که در مورد افراد دارید این عفو معیاری است، در صورت انطباق شرایط عفو به افراد و اشخاص حتماً مشمول خواهند شد و آزاد می‌شوند. این برعهده گروهی است که بررسی و تطبیق را برعهده دارند. عفو معیاری به پرونده و‌شرایط انطباق پیدا می‌کند. ما نه می‌گوییم خبرنگار نه می‌گوییم سلبریتی یا بازیگر با فرد دیگری، ما می‌گوییم هرکسی که مشمول عفو است رسیدگی و مشمول شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی پیرامون بازداشت برخی مدیران دولت گذشته عنوان کرد: براساس اعلام جرمی که یکی از سازمان های دولتی انجام داده و به‌نظر می‌رسد که این اعلام جرم هم براساس گزارشات مردمی که واصل شده، در این موضوع پرونده و جزییات در حال رسیدگی است.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با احتمال عفو حمید بقایی،اسفندیار رحیم مشایی، حسین فریدون و شهرام جزایری در حال سپری کردن محکومیت هستند، ابراز داشت؛ این سوال هم مانند سوال قبلی مصداقی است اما بار دیگر عرض می‌کنم این پیشنهاد عفو به صورت معیاری است و تشخیص آن هم برعهده گروهی است که کار را برعهده دارند. تقاضا می‌کنم تا پایان فرآیند بررسی و اجرای عفو صبوری بفرمایید.

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا عدم توزیع خودرو احتکار است، اظهار داشت: تشخیص این امر برعهده مقام رسیدگی کننده و بر اساس صلاحیت است. اگر احتکار باشد، برعهده سازمان تعزیرات حکومتی است و اگر در حوزه جرائم عمومی باشد، در صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: در خصوص توزیع خودرو‌  چند مجموعه از جمله معاونت حقوق عامه ،معاونت اقتصادی دادستانی کل کشور، سازمان بورس و غیره  ورود کرده اند و در حال بررسی هستند که در روزهای آتی نتایج به دست آمده اطلاع رسانی خواهد باشد.

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه خطاب به برخی از مسئولان گفت: افرادی که تریبون دارند در صحبت های خود دقت کنند، مطالب مطرح شده باید دقیق، عالمانه و حکیمانه باشد‌. دستگاه ها وظایف نظارتی خود را انجام می‌دهد و صرف وجود پرونده، دلیل اثبات آن است. ممکن است نتیجه رسیدگی به پرونده‌ برائت باشد.

ستایشی گفت: از اظهارات غیر دقیق و از تشویش اذهان عمومی باید جلوگیری شود. اطلاع رسانی شفاف و قابل دفاع از سوی قوه قضائیه صورت می‌گیرد‌ و نتایج را اعلام خواهیم کرد. ممکن است پرونده ای تشکیل شود و عنوان جرم تغییر پیدا کند، پرونده فولاد مبارکه تشکیل شده و در حال بررسی است‌.

سخنگوی قوه قضائیه درباره مسمومیت دانش آموزان قم اظهار کرد: در خصوص این موضوع متاسف هستیم که دانش آموزان عزیز ما دچار مسمویت شدند.برخی از خانواده ها در این رابطه شکایت کرده اند که در حال بررسی و زوایای موضوع مطرح شده هستیم.

​وی ادامه داد: پزشکی قانونی نیز به موضوع ورود پیدا کرده است و به محض وصول نتیجه ، نتایج را به سمع و نظر مردم خواهیم رساند‌. این عارضه از ۹ آذرماه از هنرستان قم آغاز شد که منجر به مسمویت ۱۸ دانش آموز شد،۲۲ آذر ماه این حادثه تکرار شد و ۵۱ نفر دیگر دچار مسمومیت شدند البته این حادثه در تعداد محدودی از مدارس رخ داده است. ۳۰ نفر از خانواده ها نیز ثبت شکایت کرده اند.  

ستایشی در ادامه و در خصوص مولفه های اطاله دادرسی اظهار کرد: اقداماتی صورت گرفته که منجر به کاهش اطاله دادرسی است از جمله ایجاد سامانه ابلاغ الکترونیک. امروز ۹۳ درصد ابلاغ ها به صورت هوشمند انجام می شود و با امکان ثبت اتباع بیگانه افزایش پیدا خواهد کرد و روزانه ۹۰۰ هزار مراجعه به این سامانه را شاهد هستیم.

وی در خصوص حساب های غیرقانونی دانشگاه های علوم پزشکی ادامه داد: نامه های هشداری و اخطاریه به دانشگاه علوم پزشکی از سوی سازمان بازرسی  ابلاغ شده است و برخی دانشگاه ها نسبت به مسدود سازی حساب ها اقدام کرده اند و مابقی نیز درحال اقدام هستند.

خبر در حال تکمیل می باشد...
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز