خبرگزاری کار ایران

پاک‌آیین در گفت‌وگو با ایلنا:

نگاه افراطی نتانیاهو قدرت اجماع‌سازی علیه ایران را از او می‌گیرد/ رابطه آمریکا و اسرائیل به گرمی گذشته نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۷۳۰۵

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: سوابق نشان می‌دهد هرگاه نتانیاهو با آن دیدگاه‌های افراطی رئیس کابینه رژیم صهیونیستی شده است معمولاً خیلی از متحدین و دوستان رژیم صهیونیستی از آن فاصله گرفتند و انزوای اسرائیل بیشتر شده است.

محمدابراهیم ترقی‌نژاد: محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی حضور مجدد بنیامین نتانیاهو بر مسند نخست وزیری رژیم صهیونیستی و تلاش مجدد برای آنچه وی فعالیت علنی علیه احیای برجام و برنامه هسته‌ای ایران عنوان کرده است، گفت: اظهاراتی که از قول نتانیاهو نقل شده مبنی بر این‌که اولویت کابینه جعلی رژیم صهیونیستی مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران است، موضوعی تکراری است که معمولاً همه دولت‌ها در اسرائیل و به صورت روزانه و شاید هر ساعت این را بیان کرده و جزو تکیه‌کلامات مقامات اسرائیل همین موضوع است و بحثی نیست که تازگی داشته باشد و جمهوری اسلامی ایران هم بی‌اعتنا به این قبیل اظهارات تکراری، کار و مسیر خودش را در جهت پیشرفت و ارتقای دانش هسته‌ای در مسیر صلح‌آمیز ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: موضوع مهم این است که سوابق نشان می‌دهد هرگاه نتانیاهو با آن دیدگاه‌های افراطی رئیس کابینه رژیم صهیونیستی شده است  معمولاً خیلی از متحدین و دوستان رژیم صهیونیستی از آن فاصله گرفته‌اند و انزوای اسرائیل بیشتر شده است. علت آن هم اصراری است که نتانیاهو بر نقض موازین بین‌المللی و قطعنامه‌ها به خصوص در مورد شهرک‌سازی در مجاورت مناطق فلسطینی‌نشین دارد و البته اینکه از ایده فلسطین مستقل که فعلاً ایده‌ای بین‌المللی هست استنکاف کرده و آن را دنبال نمی‌کند.

وی افزود: این اصرار بر اعمال فشار بر مردم فلسطین و محور مقاومت و همچنین افزایش نژادپرستی و آپارتاید بین عرب‌تبارها در داخل سرزمین‌های اشغالی همه از عواملی است که در این دوره و دوره‌های پیشین نخست وزیری نتانیاهو برجسته شده و روابط اسرائیل را با جهان مختل کرده و قدرت اجماع علیه ایران، فلسطین و محور مقاومت را از نتانیاهو و کابینه وی گرفته است.

این دیپلمات پیشین گفت: در دوره قبل از جو بایدن هم یعنی دوره دونالد ترامپ شاهد بودیم که علیرغم دوستی نزدیک نتانیاهو و ترامپ و اقدامات افراط‌گرایانه‌ای هم که رئیس جمهور وقت ایالات متحده انجام داد، از جمله انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و همچنین طرح معامله بزرگ قرن، هیچ‌کدام نتوانست کمکی به رژیم نتانیاهو کند و جامعه جهانی حتی اروپایی‌ها از این طرح‌ها استقبال نکردند و انزوای بیشتر اسرائیل رقم خورد و در دوره بایدن هم شاهد هستیم حتی تا قبل از روی کار آمدن نتانیاهو روابط آمریکا و اسرائیل مانند قدیم گرم نبود و من فکر می‌کنم در دوره نتانیاهو هم این مسیر ادامه پیدا کند و شاید به وضعیت بدتری هم برسند.

وی افزود: لذا وجود این فرد افراط‌گرا و غیرمنطقی در رأس حکومت جعلی رژیم صهیونیستی به اعتقاد من باعث انزوای بیشتر اسرائیل می‌شود و چه بسا در ۶ ماه دیگر مجددا انتخاباتی برگزار شود و ایشان را عزل کنند.

پاک آیین گفت: در ارتباط با این‌که اسرائیل این توانایی را دارد که یک اجماع جهانی علیه ایران را عملیاتی کند، به نظر من نه اسرائیل چنین توانایی‌ای را دارد که اگر بتواند مشکلات داخلی خودش را حل کند خیلی هنر کرده و نه کشورهای غربی جرأت تعرض به ایران را دارند و قطعاً اگر بخواهند چنین اشتباهی کنند پاسخ مقتضی را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: یکی از دلایل اظهارات نتانیاهو علیه ایران هم در واقع لاپوشانی مشکلات داخلیِ این رژیم در حوزه اقتصادی، در حوزه مقابله با کرونا و در رابطه با بخش آپارتاید و تبعیض است و به دلیل این‌که این‌ها بخواهند مشکلات داخلی را تحت پوشش مسئله جدیدی قرار بدهند موضوع اولویت مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران را مطرح می‌کنند که عرض کردم این یک موضوع تکراری است و نباید برای آن اهمیتی قائل شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز