خبرگزاری کار ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد؛

بررسی کارشناسی طرح «تعیین حوزه‌‌های انتخاباتی مجلس و شوراها»

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۹۲۹۵

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی، به بررسی کارشناسی طرح «تعیین حوزه‌‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی» پرداخت.

به گزارش ایلنا، هدف این طرح، ایجاد حوزه‌های تک‌ کرسی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا و حذف نظام اکثریت دسته‌جمعی و ایجاد نظام اکثریتی تک‌کرسی است.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بند اول سیاست‌های کلی انتخابات بر ضرورت تک‌‌کرسی بودن حوزه‌های انتخابیه مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا تأکید دارد، زیرا حکم «تعیین حوزه انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی بر مبنای جمعیت و مقتضیات اجتناب‌ناپذیر به‌گونه‌ای که حداکثر عدالت انتخاباتی و همچنین شناخت مردم از نامزدها فراهم گردد» تنها در تعیین حوزه‌های انتخابیه به‌صورت تک‌‌کرسی معنا پیدا می‌کند و معیار جمعیت و میزان انحراف از آن در ترسیم حوزه‌های انتخابیه چند کرسی موضوعیت ندارد.

گزارش دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس، با عنوان «اظهارنظر کارشناسی درباره: طرح تعیین حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی» با شماره مسلسل ۱۸۵۶۸، به بررسی ابعاد مختلف این طرح از منظر قانونی و کارشناسی پرداخته و پیشنهاداتی قانونی در خصوص الحاق موادی به قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران در راستای ایجاد حوزه‌های انتخابیه تک‌‌کرسی، با هدف اصلاح طرح پیشنهادی ارائه کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز