خبرگزاری کار ایران

قالیباف:

برای حل مشکلات کشور به نوآوری و ریسک‌پذیری نیاز داریم/ امروز از مدیریت داینامیک به سمت مدیریت سایبرنتیک حرکت کرده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۸۰۸۹

رئیس مجلس گفت: همان تهدیدهایی که برای ما جدی است در واقع می‌تواند فرصت‌هایی برای ریسک ما باشند. ما در اینجا نیاز به ریسک داریم و نیازمند نیروهای نوآور و خلاق هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی صبح امروز در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر که در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد، طی سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: پژوهشگران و نخبگان جامعه تلاش می‌کنند هم مایه افتخار ایران عزیزمان در عرصه‌های بین‌المللی باشند و هم گره‌گشایی از کار مردم عزیز انجام می‌دهند که امروز مردم ما ذی‌حق‌ترین افرادی هستند که مستحق هر تلاشی در هر حوزه‌ای هستند که بتواند خدمتی را ارانه کرده و گره از کارشان بگشاید، این روز و این هفته را تبریک و تهنیت می‌گویم.

وی‌ ادامه داد: طی دو سال و‌ نیم گذشته هرچقدر که از حضور من در مجلس زمان گذشت شناختم، ارتباطم و‌ نگاهم به مرکز پژوهش‌ها عمیق‌تر شد و هموار در جلسات شورای هماهنگی که متشکل از رؤسای کمیسیون‌ها و هیأت رئیسه مجلس که رئیس مرکز پژوهش‌های هم عضو آن است به این مسأله تاکید داشتیم که نقش مرکز بیشتر و پررنگ‌‌تر باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر اظهار داشت: ما اگر بخواهیم اثر حوزه پژوهش‌ها در جامعه را ببینیم باید توجه کنیم که اساساً نوآوری نیاز به شجاعت دارد. دیروز در جلسه شفافیت هم تاکید بر این مساله بود که نیاز امروز کشور مدیران شجاع است؛ مدیرانی که دو ویژگی امین بودن و قوی بودن را دارند همه باید کمک کنند که این مدیران شجاعت تصمیم‌گیری داشته باشند.

وی تصریح کرد: دقیقاً در حوزه نوآوری هم نیاز به شجاعت و ریسک‌پذیری وجود دارد، چراکه همان تهدیدهایی که برای ما جدی است در واقع می‌تواند فرصت‌هایی برای ریسک ما باشند. ما در اینجا نیاز به ریسک داریم و نیازمند نیروهای نوآور و خلاق هستیم.

وی در ادامه ابراز داشت: یکی از مشکلات ریشه‌ای ما این است که سیستم آموزشی نیروی پژوهشی تربیت نمی‌کند و باید به این سمت حرکت کنیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: امروز باید اقرار کنیم که در بعضی مسایل مان قدرت حل مسأله را نداریم و باید به به این موضوع توجه داشت مساله‌ای که در زمان لازم و مناسب حل نشود دیگر اثرگذار نخواهد بود.

رییس مجلس تصریح کرد: ما همواره در تاکید بر اهمیت جایگاه و نقش مجلس به فرمایش حضرت امام استناد می‌کنیم و می‌گوییم مجلس در رأس امور است، اهمیت نقش و جایگاه مجلس در کلام حضرت امام و رهبری بارها مورد تاکید قرار گرفته اما از سوی دیگر با یک موضوعی مواجه هستیم که آن هم واقعیت دموکراسی در دنیا است و آن اینکه هر ۴ سال باید مجلس تغییر کند و‌ تغییر و‌ تحولاتی در نمایندگان رخ می‌دهد که اثراتی در پی دارد. از کلمه‌ این اثرات که در واقع یک تفاوت مهم میان مجلس ما با مجالس دیگر در جهان است، این است که در دیگر کشور ها یک ستاد منسجمی در اداره مجلس وجود دارد؛ اما الان در کشور ما وقتی مجلس تمام می‌شود تمام طرح‌ها و لوایح در هر مرحله ای باشند متوقف می‌شوند و بعد از مجلس جدید و تشکیل کمیسیون‌های جدید اگر صلاح بدانند و تمایل داشته باشند می‌توانند آن را دنبال کنند وگرنه به کلی کنار گذاشته می‌شود و به تعبیری حرکت از نو آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: اما آیا این درست است؟ این وضعیت مناسب یک مدیریت سامان‌دهی شده و منسجمی برای اداره کشور است؟ اگر از من سوال کنند که تنها مرکزی که می‌تواند کمک کند تا ریل گذاری مجلس در یک ساختار مشخص ادامه پیدا کند و کارها در آن متوقف نشده و بر زمین نماند و ادامه پیدا کند کجاست، پاسخ من این است که آن مجموعه همین مرکز پژوهش‌های مجلس است که کارها بدون توقف در آن ادامه پیدا می‌کند و هیچ جای دیگر در مجلس چنین نقشی ندارد.

نماینده مردم تهران خاطرنشان کرد: از این رو بسیار مهم بوده و در باورها و ارزش های دینی ما نیز آمده که در هر کجا که هستیم قدر جایگاه خود را بدانیم و بدانیم چه مسئولیت، رسالت و نقشی داریم که بدون شک باید هم در دنیا و هم در آخرت بابت جایی که نشسته ایم در پیشگاه خداوند، مردم و وجدان خود پاسخگو باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تصور می کنم امروز با حرکت هایی که در مرکز پژوهش ها انجام شده و با استفاده از تجربیات گذشته می تواند آسیب ها را ترمیم یا حذف کند، یادآور شد: مرکز پژوهش های مجلس با نگاهی نوآورانه و خلاقانه و با نگاه به ۴ رویکرد هوشمندسازی، مردمی سازی، شفاف سازی و کارآمدسازی به موضوعات، بسیار جدی و مؤثر امور را جمع سپاری کرده و از نیروهای خلاق جامعه با روش هایی که دنیا از آن بهره مند است، استفاده می کند.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امروز «روش‌های خطی را کنار گذاشته‌ایم»، عنوان کرد: امروز از مدیریت داینامیکی به سمت مدیریت سایبرنتیکی حرکت کرده، روش های خطی را کنار گذاشته و به سمتی می رویم که با مجموعه های خلاق کار کنیم که بسیار موثر است. در سال اول مجلس یازدهم با مشاهده فرایند تصویب بودجه به این فکر می کردیم که در حوزه بودجه ریزی و مسیر بررسی آن با استفاده از مجموعه چقدر می توانیم بهتر و دقیق تر کار را انجام داده و تا چه حد می توانیم دخالت های فردی که باعث انحراف برنامه ها می شود را به حداقل برسانیم.

وی ادامه داد: این برای ما مهم بود که بتوانیم با استفاده از هوشمندسازی، هوش مصنوعی، داده های خوب و تجزیه و تحلیل ها و با استفاده از جداول و نظارت ها، امور را با کیفیت کنیم از این رو تصور می کنم جای این اتفاق، سال ها در مجلس خالی بود که امروز گام های آن برای هوشمند سازی بررسی بودجه برداشته شده است.

رئیس مجلس در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر برای بررسی برنامه هفتم در نقطه حساسی هستیم و توافق دولت و مجلس بر این است که این برنامه مسأله محوری را مبنای کار قرار داده و رویکرد مسأله محوری داشته باشد. تا کنون در همه دوره هایی که برنامه ریزی کرده ایم به موفقیت نمی رسیدیم، لذا اگر با رویکرد مسأله محوری به موضوع نگاه کنیم، می توانیم بسیار موثر باشیم که مرکز پژوهش ها در این زمینه نقش جدی دارد.

قالیباف با تاکید بر لزوم استفاده از تجربه در کنار دانش و علم روز، تاکید کرد: اینکه در مرکز پژوهش ها، نیروهای جوان و خلاقی داریم که در عرصه علم و دانش در لبه مسائل علمی و تحقیقاتی قرار دارند، بسیار اتفاق خوبی است اما درخواست می کنم از تجربه هم استفاده شود و خواهش من این است که حتما مدل های مختلف، کشورهای مختلف و سوابق عملکردهای گذشته برای تصمیم گیری های جدید لحاظ شود.

وی تصریح کرد: معتقدم در کنار اینکه حتما نیازمند علم و دانش هستیم و یک تحلیل درست و واقعی می خواهیم باید در نظر بگیریم که همان علم و دانش به ما این توصیه را می کند که محیط داخلی و خارجی را برای تصمیم گیری در نظر داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین اظهار داشت: با اشاره به اینکه از جهت تشخیص علمی گاهی موضوع را خوب تشخیص می دهیم اما ممکن است روش هایی که برای اجرای آن به کار می گیریم، دچار اشکال باشد. بسیار مهم است که در قانونگذاری، قانون نویسی و در نهایت در اجرای آن بتوانیم با فهم و درک مشترک اقدام کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی به لزوم توجه به ادبیات قانونگذاری اشاره کرد و ابراز داشت: باید بدانیم قانونگذاری و اجرایی سازی قانون، هر دو وظیفه ما است چرا که تفاوت ماهوی بین اجرایی سازی و اجرای قانون وجود دارد. بسیار پیش می آید که قانون می نویسیم اما به اجرای قانون توجه نمی کنیم از این رو خواهش می کنم در این مرکز به این موضوع توجه بیشتری شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: مهم ترین زیرساخت مجلس شورای اسلامی برای تصمیم سازی، تصمیم گیری، ریل گذاری، هدف گذاری، اولویت بندی برنامه ها، قانونگذاری و زمینه سازی اجرای قانون در مجلس را در دست مرکز پژوهش هاست. این بار سنگین و این توفیق بزرگ که از جانب خداوند است بر عهده شماست و هرچه این توفیق بزرگ تر باشد لطف خداست که به بندگان خود داده وشکر این نعمت نیز با کار دقیق، پرتلاش و موثر، محقق می شود.

در پایان این مراسم، با حضور رئیس و روسای برخی کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی با تقدیم لوح تقدیری از پژوهشگران و نخبگان برتر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی قدردانی کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز