خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام شهریاری در مجمع مسلمانان روسیه:

علما برای رفع ظلم قیام کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۷۱۳۰

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به ضرورت تقویت نقش علما و نخبگان دینی در رفع ظلم و رسوا کردن ظالمان تاکید کرد و گفت: هدف اصلی از ادیان آسمانی برپایی عدالت در زندگی انسان است.

به گزارش ایلنا، حجت ‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری در هجدهمین نشست مجمع مسلمانان روسیه با عنوان «عدالت، اعتدال؛ اصول الهی و نظم جهانی» افزود: ۲ واژه عدالت و اعتدال، امروز آرزوی بشریت است که از ظلم و افراط‌گرایی رنج می‌برد.


وی اظهار داشت: عدالت در جامعه احساس عزت و کرامت به وجود می‌آورد و بدون آن احساس حقارت بر جامعه حاکم می‌شود.

دبیرکل مجمع تقریب، عدل را احساسی خواند که فرد و جامعه را زنده می‌کند و در نبود آن زندگی بشری و همه انگیزه‌های توسعه، نوآوری و پیشرفت از میان خواهد رفت.

وی افزود: زمانی که قرآن کریم برپایی عدالت را هدف بعثت انبیا(ع) معرفی‌می‌کند، توضیح می‌دهد که هدف از دعوت خداوند و رسول او زنده نگه داشتن است و این تاکید در قرآن کریم به این معناست که عدل و داد از سویی و زنده نگه داشتن از سوی دیگر در تحقق هدف رسالت‌های آسمانی ملازم یکدیگر هستند.

شهریاری تاکیدکرد: اعتدال در سایه زندگی سرشار از عزت و کرامت محقق می‌شود و بدون آن انسان و جامعه قدرت سیر بر مسیر میانه‌روی را از دست داده و در معرض افراط و تفریط قرار می‌گیرد.

وی مهم‌ترین عامل تحقق میانه‌روی در جامعه بشری را آشنایی ملت‌ها از یکدیگر و ارتباط میان آنها عنوان کرد و گفت: تبادل شناختی، فرد و جامعه را از خودپرستی و خودخواهی حفظ می‌کند و دیگر پذیری را در آنها به وجود می‌آورد.

دبیرکل مجمع تقریب با اشاره به اینکه از منظر قرآن کریم اختلاف در جنسیت و وابستگی به دلیل دستیابی به همین تبادل شناختی است، اظهار داشت: با این آشنایی، خودبرتربینی نسبت به دیگران به دلیل رنگ، جنسیت و نژاد از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه کینه‌ها و تعصب نژادی و طایفه‌ای نقش بزرگی در ایجاد روابط پرتنش میان ملت‌ها دارد، خاطرنشان کرد: برادری تنها با کنار زدن این کینه‌ها حاصل می‌شود.

شهریاری ادامه داد: در سایه این برادری انسانی روابط مثبت میان ملت‌ها ایجاد می‌شود و این خیال نیست بلکه برخاسته از فطرت انسانی است که بر پایه عشق و دوری از تنفر بنا نهاده شده است و عشق، برخاسته از فطرت خداوند است که فطرت انسان را برپایه آن بنا کرده و هیچ تبدیلی در خلقت خداوند راه ندارد.

شهریاری با بیان اینکه میراث اسلامی، علمی، ادبی و اخلاقی ما پر است از دعوت به عشق، تصریح کرد: ارتباط میان انسان و خداوند نیز براساس عشق است.

وی با اشاره به جایگاه عشق در عرفان اسلامی اضافه کرد: انگیزه عشق با دیگر انگیزه‌ها تفاوت دارد و عشق وسیله شناخت اسرار الهی است.

دبیرکل مجمع تقریب، عدالت و اعتدال را پنجره‌ای مشرف به عزت، کرامت و حیات کریمانه انسانی که خواست خداوند برای بشریت است، توصیف کرد و افزود: عدالت زمانی محقق می‌شود که ما در برابر ظالمان و دشمنان بایستیم و این همان چیزی است که امروز به وضوح در صحنه جهانی مشاهده می‌کنیم مانند اشغال سرزمین فلسطین و آواره ساختن فلسطینیان یا اهانت به مقدسات مسلمانان به ویژه در قدس شریف.

وی با اشاره به محاصره کشورها و ممانعت از ورود دارو و غذا در برابر چشم همگان مانند آنچه در لبنان و یمن و دیگر کشورها در جهان اتفاق افتاده است، تاکیدکرد: بر علما واجب است که برای از بین بردن ظلم، رسوا کردن ظالمان و تحقق عدالت و تعامل انسانی در جهان قیام کنند.
 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز