خبرگزاری کار ایران

پیرهادی در یادداشتی مطرح کرد؛

ضرورت تقویت نگاه ملی در بهارستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۹۱۲

نایب رئیس فراکسیون انقلاب در یادداشتی با انتقاد از نگاه «جزء نگر یا محلی نگر» در میان نمایندگان، بر لزوم تقویت «نگاه ملی» در بهارستان تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، محسن پیرهادی، نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی و نماینده مردم تهران در یادداشتی که به مناسبت ۱۰ آذر ماه «روز مجلس» در اختیار ایلنا گذاشت به بررسی یکی از مهمترین پدیده‌ها در نحوه فعالیت مجلس یعنی نگاه «جزء نگر یا محلی نگر» در میان نمایندگان پرداخت و با انتقاد از آن و اشاره به اینکه نمایندگان مجلس نماینده تمامی مردم کشور در خانه ملت هستند، بر ضرورت تقویت «نگاه ملی» تاکید کرد.

متن این یادداشت را در ادامه از نظر می‌گذرانید: 

مجلس شورای اسلامی؛ به دلیل انتخاب بی‌واسطه نمایندگان از سوی مردم به درستی «خانه ملت» نامیده می‌شود.

وقتی صحبت از «مردم» می‌کنیم، منظور اقشار، طیف‌ها وگروه‌های مختلف حاضر در کشور هستند که در چارچوب قانون اساسی و رأی از هر قومیت، مذهب و تعلقات سیاسی دارای حق رأی برابرند وامکان فرستادن نماینده یا نمایندگانی را به مجلس شورای اسلامی دارند.

از همین رو نمایندگی طیف‌های مختلف مردم، مجلس را به محل تضارب و تکثر آرا بدل کرده و از خلال همین تضارب‌ها و تفاوت‌هاست که صدای همه شهروندان از نزدیکترین تا دورترین نقاط به پایتخت به یک اندازه شنیده می‌شود.

تضاربی که مصداق به رسمیت شناخته شدن کثرت ایرانیان است و بُعد جمهوریت نظام را تقویت و کاستی‌ها و مسائل را رفع می‌کند.

اصلی که سطح تأثیرگذاری نگاه، تصمیمات و اقدامات مجلس و نمایندگان را بی بدیل کرده و بر همین اساس هم گفته می‌شود مجلس در رأس امور است.

قانون اساسی ظرفیت‌های متنوع و مؤثری در حوزه نظارت در امور اجرایی کشور و قانونگذاری را در اختیار مجلس قرار داده است که استفاده و به‌کارگیری درست و بجا از آنها سبب ارتقای شأن نمایندگی و اثرگذاری بیش از پیش مجلس شورای اسلامی می‌شود، در این میان البته نکاتی وجود دارد که پرداختن به آنها منجر به ارتقای بیشتر شأن مجلس خواهد شد.

اگرچه موازی کاری برخی نهادها با مجلس در امر قانونگذاری، هر چند معدود و محدود محل انتقاد به حق شماری از نمایندگان است و باید برای محدود کردن بیشتر این روند تدبیر جدی اندیشیده شود اما در این میان کاستی‌هایی در دل خود بهارستان نهفته که رفع آن سبب تقویت عملکرد مجلس می‌شود.

اقبال از نگاه «جز نگر یا محلی نگر» در میان نمایندگان آفتی است که از داخل مجلس سبب کاهش میزان اثرگذاری و خروجی کلان مجلس شده است.

متأسفانه به رغم گذشت یازده دور از عمر مجلس شورای اسلامی و تجربه بیش از سه دهه کار پارلمانی پس از انقلاب اسلامی، جمعی از نمایندگان همچنان محلی و منطقه‌ای اقدام می‌کنند و بعضاً رفع نیازهای منطقه‌ای و حوزه انتخابیه خود را بر امور ملی در اولویت قرار می‌دهند، عدم فراگیری نگاه ملی در همه مباحث مجلس شورای اسلامی یکی از نقاط ضعفی است که از درون مجلس بر خروجی کار مجلس اثرگذار است، فقدانی که ریشه‌اش به روند توسعه سیاسی – اجتماعی در کشور باز می‌گردد.

متأسفانه وجود نگرش محلی به موضوعات اساسی کشور در میان شمار قابل توجهی از نمایندگان موجب شده تا نگاه غالب در مجلس نگاهی عمقی و کلان نباشد، در حالی که با توجه به محدودیت منابع، امکانات و چالش‌هایی که در کوتاه مدت بروز می‌یابند، ضروری است که مجلس با نگاه بلند مدت و ملی به موضوعات بنگرد و برای مسائل چاره‌اندیشی کند.

«ضرورت تقویت نگاه ملی در بهارستان» اصلی است که باید برای آن ساز و کار و چاره اندیشی جدی صورت گیرد.

فراگیری نگاه ملی در مجلس، مشکلات و مسائل کشور را با قید اولویت و به صورت ریشه‌ای مرتفع و اثرگذاری آرای بهارستان را دوچندان خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز