خبرگزاری کار ایران

متکی در نشست خبری:

در ارکان خانه احزاب چیزی مربوط به تعامل با حکمرانی و کشورداری نیست/ به زودی نشست عمومی خانه احزاب را برگزار می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۰۷۰

رئیس خانه احزاب تاکید کرد: ساختار سیاسی ما حزب‌محور و پارلمانی نیست. مردم هم نسبت به احزاب و چارچوب اعتقادی خودشان تصویر مشخصی ندارند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، نشست خبری منوچهر متکی رئیس خانه احزاب ایران صبح امروز در محل خانه احزاب برگزار شد.

متکی  در ابتدا عنوان کرد: ما در آستانه بیست دومین سالگرد خانه احزاب هستیم که هشتمین دوره آن سازماندهی شد و در مجمع اخیر هیئت رئیسه آن انتخاب و فعالیت خود را شروع کرد.

وی با بیان اینکه خانه احزاب خانه‌ای است که عقل سیاسی آن با حضور احزاب مختلف گردهم آمده که توانستند تمامی اندیشه‌های سیاسی موجود را ساماندهی کنند، گفت: این خانه اولین سازمان مردم نهاد با نگرش‌هایی مبتنی بر اصولگرایی، اصلاح‌گرایی یا گروه‌هایی است که مستقل در کنار هم قرار دهد.

متکی عنوان کرد: در نگرش خانه احزاب اصولگرایان اصلاح‌طلبان و مستقلین حضور دارند و به شکل چرخشی در ریاست خانه احزاب و هیئت ریسه و شورای مرکزی حضور دارند.

این فعال سیاسی اصولگرا یادآور شد: شورای مرکزی کنونی انتخاب شده و در آن ۳۶ حزب در شورای مرکزی حضور دارند که بخشی به عنوان هیئت رئیسه، بخشی به عنوان کمیته و اعضای شورای مرکزی حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه خانه احزاب علیرغم تلاش روسا و هیئت رئیسه پیشین هنور جایگاه خود را پیدا نکرده است که علت آن سابقه احزاب در کشور است، گفت: به هرحال احزابی در رژیم گذشته به وجود آمدند که خودساخته یا شاه‌ساخته بودند که مردم با آن غرابت نداشتند بعد از انقلاب احزاب زیادی تشکیل شد که در گذشته تعداد آن‌ به ۲۵۰ رسید که امروز به ۱۳۰ حزب تقلیل پیدا کرده است.

متکی افزود: از سوی دیگر دوستان در نقدهای خود می‌گویند دولت‌ها به احزاب توجهی نداشتند. ساختار سیاسی ما حزب‌محور و پارلمانی نیست. مردم هم نسبت به احزاب و چارچوب اعتقادی خودشان تصویر مشخصی ندارند.

وی با بیان اینکه بخشی از کارکرد احزاب بررسی مسائل اجتماعی است که باید دیدگاه خود را بیان کنند، خاطرنشان کرد: در هفت رکن خانه احزاب هیچ جایی مربوط به نحوه تعامل احزاب با حکمرانی و کشورداری نیست. خانه احزاب به عنوان سازمان مردم نهاد باید تعامل با حکمرانی و کشورداری داشته باشد که این موضوع را در دستور کار قرار دادیم و قرار است به زودی نشست عمومی خانه احزاب با حضور دبیران کل احزاب را داشته باشیم تا درباره اعتراضات و اغتششات اخیر بحث‌ها و گفتمانی داشته باشیم.

متکی در پاسخ به سوالی درباره دیدار با امیرعبدالهیان و وزراری خارجه سابق گفت: این دیدار به دعوت وزیر خارجه بود که در آن جلسه فرصت گفت و شنود داشتیم و گزارش‌ها درباره حوزه سیاست خارجی از جمله تحولات هسته‌ای و اوکراین و مسئله پهبادها و همچنین بهبود روابط با کشورها را شنیدیم.

وی گفت: از سال ۹۷ پرداخت یارانه‌ها به احزاب به خانه احزاب واگذار شد. خانه احزاب معمولاً پیرامون موضوعات خارجی و داخلی نشست‌هایی را برگزار می‌کند و در این نشست‌ها هر حزبی مواضع خود را اعلام می‌کند. نشست‌هایی که در این دوره طراحی می‌کنیم نشست‌هایی با نهادهای دولتی و غیردولتی است. اخیراً نشستی با رئیس شورای عالی تبلیغات داشتیم. در این جلسه او می‌گفت به فراخور مناسبت‌ها نسبت به مسائل واکنش نشان می‌دهیم.

متکی همچنین گفت: کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز رسمی فعالیت احزاب را صادر می‌کند. در این میان اگر حزبی نتواند برای مجمع عمومی حزب خود ۳۰۰ نفر را جمع کند، این حزب به خانه احزاب معرفی نمی‌شود.

وی درباره رابطه خانه احزاب با احزاب سایر کشورها ابراز کرد: اخیرا آقای غفوری‌فرد به نمایندگی از ایران در اجلاس بین‌المللی آی گپ شرکت کرد و از این نظر می‌توان گفت که روابط بین‌المللی با احزاب را حفظ کردیم.

این فعال سیاسی درباره رابطه دولت سیزدهم با احزاب متذکر شد: تعامل مثبت مبتنی بر اعتماد رو به جلو است. برای اولین بار بعد از سال‌ها معاون سیاسی وزیر کشور در جلسه شورای مرکزی خانه احزاب حاضر شد. همچنین درخواست کردیم با وزیر کشور جلسه داشته باشیم. علاوه بر این به دنبال برگزاری جلسه‌ای با حضور رئیس‌جمهور هستیم. همچنین علاقمند به برگزاری جلسه با نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی مجلس  هستیم که درباره قانون تجمعات و قانون انتخابات گفت‌وگو کنیم. در حال حاضر از برخی نهادهای کشور با ما تماس می‌گیرند که خانه احزاب با آنها جلسه‌ای داشته باشد. امیدوارم بتوانیم با رئیس مجلس و حجت‌الاسلام اژه‌ای جلسه داشته باشیم که اگر این اتفاق صورت بگیرد، می‌گوییم دولت درباره احزاب گام بلندی برداشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز