خبرگزاری کار ایران

کنعانی‌ در نشست خبری:

هیچ‌ همکاری با کمیته حقیقت‌یاب حقوق بشری نخواهیم داشت/ به چارچوب دیپلماتیک در برجام پایبندیم/ جمهوری اسلامی آنقدر شجاعت دارد که مسئولیت کارهای خود را بر عهده گیرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۰۰۰

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که پیش‌تر اعلام شده هیچ گونه همکاری با کمیته حقیقت یاب حقوق بشری نخواهد داشت. کشوری که بر پایه مسئولیت شناسی اقدام به تشکیل کمیته ملی کرده است تا ابعاد موضوع را روشن کند، معتقد به مسئولیت ذاتی است و در این ارتباط در حال انجام وظایف است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی در نشست خبری صبح امروز ضمن تبریک روز نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و تسلیت شهادت شهید محسن فخری‌زاده، شهید هسته‌ای و دفاعی کشورمان و روز همبستگی با مردم فلسطین و تبریک ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار و همچنین آرزوی پیروزی برای تیم ملی ایران در دیدار با ایالات متحده در روز سه‌شنبه گفت: رایزنی تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امور خارجه امارات، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه نامیبیا و برگزاری دومین نشست خبری و مطبوعاتی وزیر امور خارجه و نشست وزیر امور خارجه با جمعی از اندیشمندان عراقی از شاخص‌ترین برنامه‌های دستگاه دیپلماسی در هفته گذشته بود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که واکنش ایران به تشکیل کمیته حقیقت یاب در خصوص تحولات داخلی ایران چیست، گفت: در این ارتباط بیانیه وزارت امور خارجه منتشر شد و جمهوری اسلامی ایران همانگونه که پیش‌تر اعلام شده هیچ گونه همکاری با این کمیته حقیقت یاب نخواهد داشت. کشوری که بر پایه مسئولیت شناسی اقدام به تشکیل کمیته ملی کرده است تا ابعاد موضوع را روشن کند، معتقد به مسئولیت ذاتی است و در این ارتباط در حال انجام وظایف است. برای کشوری که راسا و داوطلبانه به مسئولیت خود عمل می‌کند استفاده ابزاری از حقوق بشر را برای فشار سیاسی مردود می‌داند. 

کنعانی در پاسخ به این سوال که سفر نخست وزیر عراق در چه روزی صورت خواهد گرفت و هدف از این سفر چیست، گفت: آنگونه که هماهنگی شده سفر آقای محمد شیاع السودانی در روز سه‌شنبه انجام خواهد شد که به دعوت رسمی رئیس جمهور محترم و به منظور استمرار گفت‌وگوهای دوجانبه خواهد بود. ما علاوه بر کمیسیون مشترک، کمیسیون عالی همکاری‌های دو کشو را در سطح نخست‌وزیر و معاون اول رئیس‌جمهور داریم که مبنای رایزنی دو هیات خواهد بود. در مجموع دولت ایران و عراق به عنوان دو کشور همسایه موضوعات زیادی برای گفت‌وگو دارند.

وی در خصوص تصمیم عراق مبنی بر استقرار نیروهای امنیتی رسمی در مرزهای این کشور با ایران گفت: همان طور که اعلام شد، نشست مشورتی عالی مقامات امنیتی دو کشور در تهران و در بغداد برگزار شد و در ارتباط با موضوع مورد اشاره توافقاتی به عمل آمد. ما تاکید داریم که اقلیم کردستان عراق بخشی از خاک عراق است، و دولت عراق به عنوان دولت مرکزی این کشور، مسئولیت تامین امنیت خطوط مشترک مرزی دو کشور را برعهده دارد و باید به مسئولیت های قانونی خود در این ارتباط عمل کند.

کنعانی عنوان کرد: ما این خبر را شنیده‌ایم که دولت عراق تصمیم گرفته نیروهای رسمی خود را در طول مرزهای مشترک در حوزه اقلیم کردستان عراق مستقر کند. امیدوارم این اتفاق بر مبنای تعهدات دولت عراق مسئولیت های این کشور و قول هایی که به ما داده اند برای تامین امنیت مرزهای مشترک این اتفاق صورت گیرد. از استقرار این نیروها حتماً استقبال می‌کنیم و آماده هستیم اگر دولت عراق در این زمینه نیازمند کمک و مساعدت فنی و تکنیکی باشد، به این دولت کمک کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تصمیم جمهوری آذربایجان برای تاسیس سفارت در اسرائیل گفت: هم توسعه همکاری دوستانه مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک جزو اصول اعلام شده جمهوری اسلامی ایران است و ایران در حوزه عمل هم به این اصول پایبند بوده و در خصوص جمهوری آذربایجان هم تمرکز بر سیاست همسایگی است. آنچه مرتبط با رژیم صهیونیستی است، ما این رژیم را نامشروع می‌دانیم و معتقدیم نقش این رژیم در موضوعات منطقه‌ای ضدثبات و ضدامنیت بوده است. ما در خصوص تصمیمات کشورها ورود نمی‌کنیم اما توصیه ما به همسایگان این است که توجه ویژه در مناسبات‌شان با این رژیم داشته باشند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص اتهام آمریکا علیه ایران درباره حمله به نفت‌کش صهیونیستی گفت: اتها‌زنی واهی به جمهوری اسلامی ایران رویکرد شناخته شده آمریکا و رژیم صهیونیستی و متحدانش است. جمهوری اسلامی آنقدر شجاعت دارد که در خصوص کارهایی که انجام می‌دهد راسا عمل می‌کند و مسئولیت آن را به عهده می‌گیرد. رژیم صهیونیستی به دلیل جنایاتش مورد خصومت طرف‌های زیادی قرار دارد.

کنعانی که در نشست خبری امروز یک ماسک شیمیایی را همراه خود به سالن آورده بود، در پاسخ به سوالی در رابطه با نقش دولت آلمان در صادرات تسلیحات شیمیایی برای استفاده در جنگ ایران و عراق گفت: این ماسک مخوف گویای خاطراتی برای شهروندان ایرانی و نیروهای مسلح ما است، بنده در طول دفاع مقدس زمانی که نوجوانی ۱۶ یا ۱۷ ساله بودم مدت زمانی را در جبهه های جنگ حضور داشتم، این ماسک که ظار مخوفی دارد یکی از اقلام همراه ما بود که در مناطق مختلف حتی پشت جبهه داشتیم. رژیم صدام در استفاده از تسلیحات و بمب های شیمیایی هیچ ممانعتی نداشت،در طول جنگ دولت های غربی از جمله دولت آلمان با علم و اطلاع دولتمردان این کشور مواد شیمیایی را در اخیار رژیم بعث عراق قرار دادند که جنایت بسیاری با این تسلیحات و تجهیزات علیه ملت ایران و عراق انجام شد. سازمان ملل به نقش آلمان در تسلیح عراق به مواد شیمیایی تصریح کرده است، آلمان ۱۳۹ تذکر از سازمان ملل بابت فروش سلاح های بیولوژیکی و شیمیایی دریافت کرده است.

وی افزود: بر اساس اسناد سازمان ملل متحد مسئولیت تجاوز به ایران و جنگ تحمیلی هشت ساله با رژیم بعث عراق بود اما در طول جنگ تعدادی از دولت‌ها به ویژه دولت‌های غربی از جمله آلمان، با علم و اطلاع به اینکه رژیم صدام از مواد شیمیایی استفاده صنعتی نمی‌کند و به طور غیرقانونی مشغول تولید و استفاده از تسلیحات شیمیایی است، اجازه دادند این مواد به عراق صادر شود. 

وی ادامه داد: امروز آلمان پرچمدار صدور قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران شده است. آلمان کشوری است که در طول سالیان گذشته عامل اصلی شکل‌گیری دو جنگ بزرگ جهانی و عامل کشتار میلیون‌ها نفر بوده و ایران خسارات زیادی در نتیجه این دو جنگ‌ متحمل شد، کشوری است که به رغم تذکر از سازمان ملل گرفت مواد شیمیایی رژیم عراق را تامین می‌کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که ایران بارها اعلام کرده که مدارکی مبنی بر حضور برخی کشورهای خارجی در تحولات اخیر ایران وجود دارد، آیا امکان دارد این اطلاعات در اختیار رسانه‌های خارجی قرار بگیرد، گفت: اینکه دولت‌های غربی و مشخصا دولت‌ آمریکا و کشورهای همسو با او در تهییج و دامن زدن به اغتشاشات نقش داشتند، تردیدی نیست در این ارتباط اطلاعات دقیقی وجود دارد و این اطلاعات در چهارچوب‌های مختلف به نمایندگان دیپلماتیک این کشورها و روسای نمایندگی‌ها و در ارتباط با دولت آمریکا از طریق سفارت سوئیس ارائه گردیده و از طریق سفرای ما به مقامات کشورها داده شده و تعداد قابل توجهی از اتباع کشورهای غربی که با پوشش‌های مختلف در ایران بازداشت شدند و اطلاعات در خصوص نقش سازمان‌دهی شده این‌ها در اغتشاشات وجود دارد. چطور کشوری که کمیته ملی برای رویدادی تشکیل داده و اعلام کرده در حال بررسی هستم، کشورهای دیگری با نادیده گرفتن رفتار مسئولانه این کشور دست به تهییج رسانه‌ای و انتشار اخبار کذب میزنند؟!

وی افزود: حدود ۵۰ مورد تعرض به نمایندگی‌های ما شده است از جمله کشور انگلیس، که سابقه سیاهی در تعرض به سفارت خانه ما در لندن دارد. در همین موارد اخیر چندین بار چنین اتفاقی افتاد، این در حالی است که کشورها موظف به حمایت از ماموران دیپلماتیک و ماموران سیاسی هستند. این کشورها اجازه دادند که مخالفین سیاسی خشونت طلب از دیوارهای سفارت خانه های ایران بالا بروند و هیچ اقدامی انجام ندادند. شبکه‌هایی که به اتاق جنگ و اتاق نظامی تشکیل شده اند در همین کشورهای مدعی حقوق بشر هستند.

کنعانی در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد در موضوع مذاکرات دچار نوعی بن‌بست هستیم؛ وزیر امور خارجه در حالی سخن از آمادگی ایران برای حضور در جمع وزرای خارجه طرفین برجام می‌کنند که مقامات اروپایی دیگر تمایلی برای ازسرگیری مذاکرات ندارند، این شرایط را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: آنچه که مربوط به اروپاست، متاسفانه اروپا دچار نوعی بی‌عملی در تعهداتش در حوزه برجام است. در زمان خروج آمریکا از برجام به رغم تعهدات این کشورها مبنی بر جبران خروج آمریکا از برجام و اینکه به نوعی عمل خواهند کرد که ایران از مزایای برجام منتفع شود، در این حوزه هم دچار بی عملی و عدم استقلال رای بودند.

وی ادامه داد: در مذاکرات دوره‌های اخیر برای بازگشت دولت آمریکا به برجام هم اروپا نشان داد در سایه رویکرد سیاسی دولت آمریکا قرار گرفته و متاسفانه نمی‌توانیم بگوییم اروپا نقش مستقل دارد؛ بنابراین مواضع اروپایی مواضع قابل سرمایه‌گذاری نیست اما در ارتباط با آمریکا، آن‌ها در مواضع اعلامی نکاتی را مبنی بر بی‌میلی مطرح می‌کنند اما در حوزه عملی همچنان در حال ارسال پیام هستند و نکاتی را نیز دریافت می‌کنند. برای ایران این نکته حائز اهمیت است که معتقدیم روند دیپلماتیک بهترین روند برای تامین منافع طرفین برجام است. ما به چهارچوب دیپلماتیک پایبند هستیم و نه ابراز خوشبینی و نه ابراز بدبینی می‌کنیم و واقع بین هستیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که آیا وزیر امور خارجه عمان در سفر به ایران و وزیر امور خارجه قطر در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امو خارجه کشورمان حامل پیامی از سوی ایالات متحده بودند، گفت: ما بارها تاکید کرده‌ایم که پیام‌هایی میان ایران و شرکای برجام از جمله آمریکا تبادل می‌شود. من بدون تائید و تکذیب انتقال پیام از سوی این دو مقام سیاسی، تائید می‌کنم که پیام‌هایی از سوی هماهنگ کننده اتحادیه اروپا و کشورهای دوست ما تبادل می‌شود. 

وی در خصوص احتمال ‌ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت هم گفت: جمهوری اسلامی ایران از همه چارچوب ها و ظرفیت های دیپلماتیک، حقوقی و قانونی برای دفاع از منافع ملی خود استفاده می‌کند و به هرگونه اقدام غیرسازنده طرف های مقابل به طور جدی پاسخ خواهد داد. من در این خصوص پیشگویی و پیش بینی نمی کنم، اما خطاب به آنهایی که جمهوری اسلامی را آزموده و پاسخ هایشان را گرفته اند تکرار می کنم؛ آزموده را آزمودن خطاست و اگر مدبرانه عمل کنند، قاعدتاً نباید جمهوری اسلامی را با روش های غیر سازنده مورد آزمایش قرار دهند، (چراکه) حتماً نتیجه ای که خواهند گرفت، نتیجه مطلوب آنها نخواهد بود.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت پرونده اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده در بلژیک اظهار کرد: تحول جدیدی در مورد پرونده ایشان رخ نداده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود در پاسخ به سوالی در خصوص پیگیری‌های ایران و اقدامات حقوقی تهران در ارتباط با پیگیری پرونده ترور شهید فخری‌زاده اظهار کرد: طبیعتا اقدامات ضد امنیتی و غیرقانونی که علیه ایران انجام می‌شود ممکن است بعضا پیگیری آنها به دلیل اقتضائات و شرایط مشمول وقت و زمان شود ولی فراموش نمی‌شود و ایران درعمل نشان داده که اقدامات غیرقانونی علیه اتباع و منافع خود را فراموش نمی‌کند و در موقع خود پاسخ لازم و اقدام مقتضی را انجام خواهد داد. موضوع مورد اشاره در دستور کار و پیگیری است در مورد پرونده ترور شهید سلیمانی نیز اقداماتی انجام شده و این اقدامات تا احقاق حقوق ایران ادامه خواهد داشت و تکمیل می‌شود.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با برخی اقدامات ترکیه در شمال سوریه و مناطقی از عراق تصریح کرد: ما ضمن درک نگرانی‌های امنیتی ترکیه معتقدیم چارچوب‌های دوجانبه و امنیتی موجود بین ترکیه و همسایگان بهترین چارچوب و سازوکار برای حل و فصل اختلافات و رفع نگرانی‌ها است.

کنعانی در پاسخ به سوالی در خصوص اهانت به پرچم ایران از سوی آمریکا گفت: ما در حوزه ورزشی هم شاهد رفتار غیر اخلاقی و غیر قانونی از سوی امریکا هستیم و بلافاصله دستگاه دیپلماسی واکنش نشان داد و تماس‌هایی بر قرار شد و طرف امریکایی در این زمینه به اشتباه خودش اذعان کرد و اقدام طرف امریکایی از منظر مقررات فیفا هم غیرقانونی است و فدراسیون فوتبال در این زمینه کار را دنبال می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز