خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر امور خارجه:

ایران کمک زیادی به پیشبرد اولویت‌های آیورا کرده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۲۰۸۲

بیست و دومین اجلاس وزیران امور خارجه اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (موسوم به آیورا) روز پنجشنبه با حضور وزرای امور خارجه و مقامات کشورهای عضو در داکا پایتخت بنگلادش برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مهدی صفری که در راس هیاتی در این نشست حضور داشت، در سخنرانی خود با اشاره به اقدامات مثبت ایران برای تقویت همکاری‌ها در چارچوب این اتحادیه گفت: علیرغم تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی، جمهوری اسلامی ایران کمک زیادی به پیشبرد اولویت‌های  آیورا در حوزه‌های مختلف کرده است.

وی از جمله به تلاش‌های ایران در توسعه مواصلات دریایی و چند وجهی در بنادر خلیج فارس و اقیانوس هند نظیر چابهار پرداخت و اظهار داشت: این ظرفیت‌ها در خدمت اتصال کشورهای حاشیه اقیانوس هند به آسیای مرکزی، قفقاز و اروپاست.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به موضوع اجلاس (حفظ محیط زیست اقیانوس هند) برخی چالش‌های محیط زیستی نظیر آلودگی دریایی، صید بی‌رویه، گرم شدن آب‌ها، تخریب زیستگاه‌های دریایی و تنوع زیستی و نیز ریزگردها و طوفان شن را برشمرد و تصریح کرد: اتحادیه آیورا باید سازوکارهای نهادی و مالی مشترک برای مواجهه با این چالش‌ها ایجاد کند.

صفری در حاشیه این اجلاس با وزرا و مقامات برخی کشورها از جمله بنگلادش، تانزانیا، آفریقای جنوبی، ژاپن و کنیا دیدار و در خصوص روابط دوجانبه اقتصادی گفت‌وگو کرد‌.

یادآور می‌شود اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند متشکل از ۲۳ کشور حاشیه اقیانوس هند است که همکاری‌های اقتصادی دریامحور را در دستورکار خود دارد.

۱۰ کشور از خارج از منطقه نیز به عنوان "شریک گفت‌وگو" با این اتحادیه همکاری می‌کنند. مقر  اتحادیه در جزیره موریس است.

"مرکز منطقه‌ای علوم و انتقال فناوری آیورا" به عنوان یکی از آژانس‌های تخصصی این اتحادیه در ایران مستقر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز