خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی کار/ از ابهامات درباره دارایی زاهدی‌وفا تا اتفاق کم‌سابقه در بازشماری آرا

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۳۷۵۹

برنامه‌ها و صلاحیت محمدمهدی زاهدی‌وفا برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با دفاعیات رئیس‌جمهور از زاهدی‌وفا و صحبت‌های مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از صبح امروز بررسی برنامه‌ها و صلاحیت محمد مهدی زاهدی‌وفا برای تصدی وزارت  تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی آغاز شد که از ساعات ابتدایی جلسه امروز سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور برای دفاع از محمد مهدی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس حاضر شدند.

گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

بعد از نطق پیش از دستور قالیباف گزارش کمیسیون اجتماعی درخصوص بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرائت شد.

این گزارش  به این شرح است:

بی شک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به واسطه ارتباط گسترده ای که با اقشار مختلف جامعه اعم از کارگران، کارفرمایان، صنعتگران، کشاورزان، مستمری بگیران، مددجویان، معلولان، بازنشستگان، تعاونی ها و اقشار کم درآمد جامعه دارد، یکی از مهمترین وزارتخانه های دولت است. در این وزارتخانه و سازمان ها و شرکت های تابعه آن حدود ۳ هزار پست مدیریتی وجود دارد و لذا وزیر این وزارتخانه باید نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصادی، رفاهی و آموزشی جامعه هدف تسلط کامل داشته و در عمل از توانایی بالایی برخوردار باشد تا بتواند همه امور مربوطه را به درستی راهبری و کنترل کند.

کمیسیون اجتماعی با عنایت به تکالیف قانونی مصرح در ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی نسبت به برگزاری جلساتی متعدد با آقای زاهدی وفا و تطبیق برنامه های اعلامی مشارالیه بر مبنای معیارهای عمومی، تناسب، واقع گرایی، صراحت، شفافیت و انسجام، جامعیت، آینده نگری، سنجش پذیری و زمان بندی اقدام و در نهایت براساس مباحث مطروحه تبیین برنامه ها، تعهدات شفاهی، رفع ابهامات و ایرادات مطروحه و پاسخ به سوال نمایندگان محترم، گزارش خود را در سرفصل های ذیل به استحضار ملت شریف ایران و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می رساند:

الف) شرح استعلامات

۱- مدرک تحصیلی

براساس استعلامات به عمل آمده از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آقای زاهدی وفا در سال ۱۳۶۹ در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته در رشته معارف اسلامی و اقتصاد از دانشگاه امام صادق (ع) دانش آموخته گردید و مفاد مدرک ایشان مورد تایید است. همچنین مدرک تحصیلی خارجی مقطع PHD نامبرده در کمیسیون تخصصی ۴۲۵۶ مورخ ۲۶ تیرماه ۱۳۸۱ وزارت مذکور بررسی و دکتری در رشته اقتصاد از دانشگاه اوتاوا کشور کانادا ارزشیابی شده است.

۲- تابعیت:

حسب استعلام بعمل آمده از وزارت امور خارجه و مراجع امنیتی کشور، با بررسی های بعمل آمده هیچگونه سابقه ای از اقامت دائم و یا اخذ تابعیت کانادا توسط آقای زاهدی وفا، همسر و فرزندانشان بدست نیامد.

ب) شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون:

- تحول در روش های پرداخت یارانه به دلیل ناکارآمدی روش های فعلی

- پرهیز از نگاه سیاسی در انتصابات و توجه به شایستگی اشخاص در پذیرش مسئولیت ها

- انتظام بخشی به نظام توزیع کالا برگها

- ارتقاء نظام تعاون و تقویت اقتصاد تعاونی

- بروز رسانی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان

- تعامل فعال با مجلس شورای اسلامی و سازمان های مردم نهاد بویژه تشکل های کارگری

- افزایش مستمری بازنشستگان

- ایجاد اشتغال و توسعه فضای کسب و کار در کشور

- حمایت و تقویت بانک های رفاه کارگران و توسعه تعاون

- افزایش رفاه اجتماعی در کشور و تقویت و توانمندسازی سازمان تامین اجتماعی

- تقویت سازمان بهزیستی کشور و حمایت از جامعه معلولان، زنان سرپرست خانوار و کودکان کار و توامندسازی ایشان

- کاهش آسیب های اجتماعی و مهار بحران های اجتماعی

ج) بررسی معیارهای عمومی برنامه های ارائه شده:

وفق گزارش معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی و حسب تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی از قبیل: سیاست های کلی نظام ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بیانیه گام دوم انقلاب، قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، اسناد جامع شورایعالی انقلاب فرهنگی و ...، ۳۷ درصد برنامه های ارائه شده با احکام مذکور «منطبق»، در ۳۹ درصد موارد «همسو» و همچنین در برنامه ارائه شده به ۲۴ درصد از احکام اشاره ای نشده و در مجموع برنامه های وزیر در انطباق با اسناد بالادستی، نمره ۵۶ از مجموع ۱۰۰ نمره را دریافت نموده که البته نمره ای «متوسط» ارزیابی می شود.

د) بررسی انطباق برنامه های ارائه شده با اسناد بالادستی:

برنامه ارائه شده بر اساس معیارهای عمومی در شاخص «انسجام»، «کامل» ارزیابی شده است؛ در شاخص های «تناسب،واقع گرایی، صراحت و شافیت»، «مطلوب» ارزیابی شده است؛ در شاخص های «آینده نگری و سنجش پذیری»، »متوسط« ارزیابی شده و در شاخص «جامعیت» و «زمان بندی» به ترتیب »ضعیف« و »خیلی ضعیف« ارزیابی شده است.

نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون):

با عنایت به جمیع موارد مطروحه، بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی و انطباق برنامه های ایشان با اسناد بالادستی، جلسات منعقده در محل کمیسیون و توضیحات شفاهی وزیر بویژه در زمینه مقابله با فساد و رانت و انتصاب اشخاص واجد صلاحیت در سطوح مدیریتی و رسیدگی به دغدغه ها و مشکلات مردم در شهرستان ها و استان ها در زمینه های حرفه آموزی، ایجاد اشتغال، توسعه پوشش بیمه، تقویت و توانمندسازی صندوق های بازنشستگی و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران، رفع بیکاری و فقر مطلق در کشور، تقویت و توسعه تعاونی ها بویژه در فرآیند تولید، و ... مشروط بر اجرای کامل موضوعات تعهد شده در این گزارش، کمیسیون اجتماعی صلاحیت جناب آقای محمد هادی زاهدی وفا را به منظور تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را احراز و برنامه های ایشان را برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اکثریت آراء مطلوب ارزیابی نمود.

دشمن می‌خواست حتی آب خوردن ما بَند تحریم‌ها باشد/ گرفتار حاشیه‌ها نشویم/ اگر‌ جایی شنیدیم مسئولی پاکدست نبوده است، او را برکنار کردیم

در ادامه رئیسی برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود پشت تریبون قرار گرفت و گفت: قبل از ورود به بحث وزیر محترم پیشنهادی با توجه به حوادث و قضایای اخیر لازم می‌دانم نکاتی را محضر ملت عزیزمان عرض کنم، ابتدا باید شاکر خداوند برای مردم با بصیرت، اسلام‌شناس و دشمن‌شناس خودمان باشیم که بصیرت خودشان را در دشمن شناسی نشان دادند و دشمن را در این فتنه ناکام گذاشتند.

رئیس جمهور تاکید کرد: حضور میلیونی مردم در صحنه دشمن را ناکام گذاشت. مقام معظم رهبری حقیقتا روز گذشته تحلیل جامعی ارائه دادند که برای همه انسان‌های فهیم و صاحب بصیرت قابل درک و استفاده بود. ایشان تحلیلی نسبت به شرایط دادند که چرا آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشور ما توطئه برپا می‌کنند، ایشان فرمودند کشور ما در حال پیشرفت است و این آن نکته‌ای است که ایشان فرمودند. 

وی خاطرنشان کرد: کشور ما علیرغم تحریم‌ها در حال پیشرفت است و تلاش می‌کند تحریم را خنثی کند و رسما دشمن اعلام می‌کند تحریم‌ها علیه ایران شکست خورده است و این جای شکرگذاری دارد. در شرایطی که بعضی از ایالات‌های آمریکا در وضعیت قرمز به سر می‌برند ایران‌ روزهای بدون فوتی کرونا را پشت سر‌گذاشته است. 

رئیسی گفت: امروز به جای واردکننده واکسن صادر کننده هستیم. دشمن می‌خواست همه زندگی ما حتی آب خوردن به تحریم‌ها بند شود که امروز نگاه می‌کنیم علیرغم کاهش نزولات آسمانی و به دست جوانان آب خوزستان مشکلش حل شد و مشکل ۱۷ ساله آب همدان ظرف یکی، دوماه آینده حل می‌شود.

رئیسی ادامه داد: بله در حوزه کشاورزی مشکلات داریم. اما امروز که بیش از یکسال که از کار دولت می‌گذرد، دادن حقوق و دستمزد عقب نیفتاده است. امروز بعد از یازده سال مشکل رتبه‌بندی معلمان حل شد.

وی گفت: همه کارشناسان عقیده داشتند وضعیت تک نرخی شدن دلار حل شود، اگرچه یک الی ۲ ماه تحریم صورت گرفت اما این اصلاح انجام شد و از مردم تشکر می‌کنم که این سختی‌ها را تحمل کردند.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: امروز سرمایه به جای روانه شدن به سمت بانک‌ها به سمت پروژه‌‌های بزرگ راهی می‌شود.

وی افزود: کاری که در منطقه انجام شد، چه عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای و چه مجامع دیگر در حال گسترش است و ظرف این یکسال ۵ الی ۶ برابر ظرفیت ارتباطی ما با همسایه‌ها افزایش پیدا کرده است و وقتی دشمن این را می‌بیند دنبال فتنه و بلوا می‌افتد.

رئیس جمهور گفت: فضای کار، امید و تلاش دشمن را ناامید می‌کند و هرکس با قلمش مردم را امیدوار کند، بداند در جهت جمهوری اسلامی است و هرکس با قلمش دشمن را ناامید کند، در جهت تلاش برای دشمن است.

وی ادامه داد: در زمان بسیار نزدیک برنامه هفتم توسعه را به زودی به مجلس تقدیم می‌کنیم. بودجه سال ۱۴۰۲ ظرف زمان قانونی تقدیم مجلس خواهد شد. امروز عزیزان در مجلس و همکاران در دولت به این ضرورت رسیده‌اند که همکاری بین قوا مردم را امیدوار می‌کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: به هیچ عنوان گرفتار حاشیه‌ها نشویم و متن ما مردم است و رسیدگی به کار مردم.

وی با اشاره به جلسه رای اعتماد وزیر کار بیان کرد: وزارت کار از وزارت‌خانه‌های مهم در راستای تحقق عدالت اجتماعی است. این وزارتخانه به دلیل مسائل تعاون، کار و عدالت اجتماعی و هم کسانی که با این وزارت خانه در ارتباط هستند، بسیار مهم است.

رئیس‌جمهور گفت: نسبت به صندوق‌های بازنشستگی کارهای خوبی انجام شد، از آقای عبدالملکی تشکر می‌کنم اما این وزارتخانه کارهای بسیاری دارد که باید از تجربیات پیشینیان استفاده کرد.

رئیسی افزود: آقای زاهدی‌وفا در سال ۱۳۹۰ با دستور مقام معظم رهبری همکاری با الگوی اسلامی و ایرانی داشتند. مدتی که ایشان به عنوان سرپرست فعالیت داشتند تعامل‌خوبی داشتند.

 وی یادآور شد: مجلسی‌های محترم می‌گفتند ایشان در این مدت تماسی با ما نداشتند، گفتم نمی‌خواستند که تصور شود به دنبال عرضه خودشان هستند ایشان می‌خواستند ارتباط سازمانی داشته باشند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: شرط من برای انتخاب همکاران این است که روحیه مبارزه با فساد، روحیه عدالت‌طلبی و پاک‌دستی داشته باشند. زندگی پاک بسیار برای ما بسیار مهم است که باید همکاران داشته باشند. اگر‌ جایی شنیدیم مسئولی پاکدست نبوده است، او را برکنار کردیم که البته اقدامات غیراعلامی هم بسیار انجام دادیم.

وی گفت: آقای زاهدی‌وفا پاکدست است. آقای زاهدی‌وفا مسئله بازنشستگان را بی سروصدا ظرف این مدت حل کردند.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: ممکن است افرادی را به من معرفی کنند من هم می‌شنوم اما تا برای خودم محرز نشود عمل نمی‌کنم، من خودم انتخاب می‌کنم.

 وی عنوان کرد: دشمن به دنبال بزرگ کردن ضعف‌ها و کاستی‌ها است، ما منکر ضعف‌ها نیستیم اما اراده ما این است که در دولت و مجلس و نیروهای مسلح به تبعیت از مقام معظم رهبری که فریاد ایشان فریاد ملت ایران اسلامی است، مشکلات را حل کنیم.

رئیسی تاکید کرد: در کنار هم با تلاش مردم را امیدوار کنیم. با همه وجود معتقدیم با رفع مشکلات سفره مردم، آنان را به دولت و مجلس امیدوار خواهیم کرد.

برآورد من از ارزش دارایی وزیر پیشنهادی سه هزار میلیارد تومان است/ وزیر کارگران و بازنشستگان نمی‌تواند سرمایه‌دار باشد

در ادامه لطف الله توسلی عضو کمیسیون اقتصادی در جلسه صحن علنی امروز مجلس و در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وقایه اخیر در ابتدا خواستار موضع‌گیری همه مسئولان و همه کسانی که در کشور تریبون دارند، شد و گفت: البته منکر این نمی‌شویم که تورم، گرانی و مشکلات اقتصادی بر زندگی مردم تاثیر گذاشته است اما به مردم عزیز اطمینان می‌دهیم که نمایندگان و مسئولان در دولت بدون شک از هیچ کوششی برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی فروگذار نکرده و نخواهند کرد، انشاالله.

توسلی در ادامه با اشاره به مخالفت خود با زاهدی وفا، اظهار داشت: در خصوص مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بنده هم برنامه‌های ایشان را مطالعه کردم، هم با ایشان نشست و جلسه داشتم، هم تمامی مباحث پیرامون اموال و دارایی ایشان را به دقت بررسی کردم و بر همین اساس مخالفت خود را با تصدی وزارت کار توسط ایشان اعلام می‌کنم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس ابراز داشت: همکاران عزیز این مخالفت من براساس آرمان‌های حضرت امام خمینی(ره) است، امام ما امام مستضعفان و محرومان بود ایشان بارها صراحتاً را فرمودند یکی از موضوعات اساسی که خداوند متعال در قرآن کریم وعده کرده، حکومت مستضعفین و محرومین است. یکی از شاخصه‌های مهم و بارز حکومت مستضعفین این است که رئیس‌جمهور، رئیس مجلس، وزرا و نمایندگان آن به این دلیل محرومیت را درک کردند و می‌فهمند محرومیت یعنی چه.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: از همینجا عرض می‌کنم که من از آقای وزیر سوال کردم آیا اموالی که به نام حضرت عالی است و بنده در اینجا فقط بخشی از آن را قرائت می‌کنم متعلق به شما است یا خیر؟ منزل ویلایی دهکده ۱۸۰۰ متر، آپارتمان ۱۸۰ متری نیاوران، خانه ویلایی ۴۰۰ متری نیروی هوایی، زمین کرج، زمین دزاشیب و... . سوال من این بود که آیا این اموال متعلق به شما است یا خیر؟ من این اموال را بررسی کردم و دیدم که سه هزار میلیارد تومان ارزش آن‌ها است اما ایشان به من گفت که این رقم را بالا گرفته‌ای هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: عبارت ایشان در پاسخ به من این بود که «من سرایدارم». سوال من این است که این سرایداری به چه شکل به دست آمده است. البته بخشی از این اموال متعلق به برادر ایشان بوده و برادرشان مشکل داشته و اسناد پزشکی هم موجود است که به صورت قانونی به ایشان منتقل شده است و بعد هم ورثه ایشان مدعی هستند و ۱۱ سال است که پرونده در دادگاه در جریان است.

توسلی ادامه داد: عرض من این است که وزیری که می‌خواهد وزیر کارگران، بازنشستگان و معلولین بهزیستی باشد نمی‌تواند سرمایه دار باشد.

زاهدی وفا روحیه تعاملی ندارد/ در بحث تعامل وزرای این دولت با مجلس تجربه خوبی نداریم

مهدی عسگری نماینده کرج در مجلس در جلسه صحن علنی امروز به عنوان دومین مخالف با زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به حوادث و ناآرامی اخیر با بیان اینکه اگر قطعه قطعه شویم اجازه تجزیه ایران عزیز، مقتدر و مستحکم را نخواهیم داد، درخصوص وزیر پیشنهادی گفت: میز وزرات برای هر کسی مناسب نیست، باید یقین پیدا کنیم فرد معرفی شده شایستگی لازم برای تصدی وزارت کار را دارد.  شخصیت حقیقی و علمی آقای زاهدی‌وفا محترم است اما بحث ما احراز صلاحیت برای وزارت است.

وی خاطرنشان کرد: مجلس در بحث تعامل وزرای این دولت با مجلس تجربه خوبی ندارد و باید مراقب باشیم که این تجربه تکرار نشود.

عسگری با اشاره به صحبت‌های توسلی مخالف پیش از خود، عنوان کرد: من درباره شبهات قضاوت نمی‌کنم، اما طرح همین شبهات زیبنده وزیر دولت عدالت و مردم نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه «وزارت کار، وزارت مردم و ضعفا و طبقات مختلف مردم است» تصریح کرد: بیش از ۴۰ میلیون نفر درگیر وزارت کار هستند و ماموریت‌های این وزارتخانه اقشار عزیزی مثل کارگران و بازنشستگان را دربرمی‌گیرد؛ لذا باید وزیر کار به لحاظ تیپ شخصیتی برون‌گرا باشد که ما چنین چیزی را از آقای زاهدی‌وفا ندیدیم.

وی در ادامه اظهار داشت: آقای زاهدی‌وفا در طول مدت سرپرستی در کمیسیون مربوطه حضور پیدا نکرده است، در حالی که باید مشکلات با تعامل مجلس حل شود؛ وزارت کار برای حل مسائلش به تعامل با مجلس و ارکان نظام نیاز دارد که آقای زاهدی وفا چنین روحیه‌ای ندارد.

عسگری ابراز داشت: برنامه‌های آقای زاهدی‌وفا برای اداره این وزارتخانه ضعیف است و ‌ایشان نتوانسته به عنوان کسی که سه ماه سرپرست وزارت کار بوده برنامه جامعی برای تصدی این وزارتخانه ارائه کند.

زاهدی وفا پاکدست و توامند است/ نباید دوگانگی و دوقطبی‌سازی را به جامعه منتقل کنیم/ مشکلات کشور تنها به دست یک وزیر حل نمی‌شود

الیاس نادران، نماینده مردم تهران در مجلس،‌ به عنوان اولین نماینده موافقِ وزارت زاهدی‌وفا گفت: در مورد آقای زاهدی وفا نکاتی وجود دارد که برجستگی ایشان را برای احراز پست وزارت ثابت می‌کند. اول اینکه من تأکید می‌کنم که دعوای خانوادگی بر سر ارث و میراث را نباید در مجلس بدونِ نظر دستگاه قضا و تائید نهادهای اطلاعاتی بیان کرد که در این صورت نسبت به صلاحیت دولت و شخص رئیس‌جمهور مسئله‌سازی می‌شود. 

وی گفت: اگر ایشان آدم فقیری بودند، آن وقت صلاحیت داشتند؟ ما باید به شخصیت فردی ایشان توجه داشته باشیم. ایشان انسان پاکدست و متواضعی هستند. ضمن اینکه در کمیسیون اصل ۹۰ ادعاهای مطرح شده از سوی نماینده قبل تائید نشده است. 

نادران بیان کرد: من نزدیک به ده سفر با ایشان بودم و شهادت می‌دهم که هم ایشان و هم خانواده‌ی ایشان انسان‌های متواضعی هستند و نشانی از منش سرمایه‌دارانه در ایشان نیست. همه‌ این‌ها ارزش است؛ نباید جوری گزارش بدهیم که انگار همه‌ دستگاه‌ها خواب بوده‌اند و ما توانستیم گزارش صحیح به دست آوریم. 

این نماینده موافق ادامه داد: نکته‌ دیگر این است که ما باید شرایط اجتماعی کشور را درک کنیم. در دنیا همت بر این است که شکاف‌های اجتماعی را به کشور ما تحمیل کنند. رأی ندادن به آقای زاهدی وفا با توجه به تأئیدیه‌ رییس‌جمهور به این موضوع دامن می‌زند. بنابراین تاکید می‌کنم که باید ملاحظات عمومی و کلی کشور را درک کرد. ما نباید دو گانگی و دوقطبی‌سازی را به جامعه منتقل کنیم. 

نادران افزود: ایشان فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق هستند و تحصیلات خود را در کانادا تکمیل کردند. من بیش از بیست سال ایشان را می‌شناسم و شهادت می‌دهم به لحاظ دیدگاهی و توانمندی در دفاع از منافع ملی خط اعتدلال را رعایت می‌کنند. 

وی تصریح کرد: ایشان می‌توانست در مورد یکسری اهداف دست‌نیافتنی صحبت کند و برنامه‌ی خود قرار دهد و بعد هم کار خود را انجام دهد اما ایشان واقع‌بینانه به موضوع نگاه کردند. ضمن اینکه باید توجه کنیم مشکلات کشور تنها به دست یک وزیر حل نمی‌شود، همه مجموعه باید کمک کنند. حل مسئله‌ اشتغال ماموریت یک وزارتخانه نیست. 

نادران در مورد تعامل زاهدی وفا با نمایندگان مجلس گفت: ایشان در مورد علت‌عدم حضورشان در مجلس در زمان سرپرستی گفتند برای اینکه شائبه‌ی لابی‌گری به وجود نیاید در مجلس حضور پیدا نکردم که بعد از گرفتنِ پست وزارت اوضاع تغییر می‌کند و تعامل بیشتری با مجلس خواهند داشت. 

وی گفت: نمایندگان دقت کنند ایشان اقتصاددان باتجربه و با سابقه مدیریت هستند، باید به ایشان کمک کنیم تا این مسئولیت برعهده بگیرند. 

نادران گفت: دولت در آستانه تدوین بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم توسعه است. اگر در این برنامه‌ها امور مربوط به بازنشستگان و صندوق‌ها و اشتغال و… به دلیلِ نبودِ وزیر بر سر این وزارتخانه نادیده گرفته شود، مسئول انباشته شدنِ مطالبات را چه کسی بر عهده می‌گیرد؟ 

وی تاکید کرد: من به صلاحیت و توانمندی ایشان شهادت می‌دهم و به علاوه نسبت به شرایط هم هشدار می‌دهم.

آقای رئیسی گفتید اگر فرزند کسی تابعیت خارج دارد خودش هم برود، منتظریم/ نمی‌شود به کسی رای داد که فرزندش را در کانادا به دنیا آورده

 هاجر چنارانی در مخالفت با محمد مهدی زاهدی وفا، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اینجا خانه ملت است امروز یکی از حساس ترین روزهای مجلس یازدهم است. امروز شما برای مشاور تصمیم نمی‌گیرید، امروز شما برای سکان وزارت خانه‌ای تصمیم می‌گیرید که وزارت خانه مردم است.

وی ادامه داد: نمی‌شود درد محرومین را نداشت اما برای محرومین تصمیم گرفت. نمی‌شود از سفره خالی خبر نداشت اما برای صلاح سرپرست خانوار و برای معلولین فراموش شده تصمیم گرفت. نمایندگان محترم امروز گرد هم آمدیم برای وزارت خانه‌ای تصمیم بگیریم که محل آزمون و خطا شده است.

چنارانی بیان کرد: دوره قبل همین جا من به شما گفتم آقای عبدالملکی تجربه لازم را ندارد و کار به جایی رسید که دولت ایشان را تغییر داد. ما با بالای ۲۰۰ نفر به کابینه آقای رئیسی اعتماد خودمان را اعلام کردیم اما امروز فرق می‌کند. من فرزند شهیدی هستم که رو به روی شما ایستادم از پدرم بعد از حضور در جبهه فقط پلاکی برگشت. ۳ فرزند من در خراسان رضوی به دنیا آمدند، آقای زاهدی وفا شما چند فرزند دارید؟ در کجا به دنیا آمدند؟

وی افزود: نمی‌شود رای به کابینه بدهم که فرزندشان در کانادا به دنیا آمدند، درست است ایشان بورسیه دانشگاه امام صادق بودند، آقای زاهدی وفا انسانی بسیار نیکو با سرمایه هزار میلیاردی هستند من اصلا کاری ندارم از کجا آمده‌ است، این انقلاب مستضعفان و پابرهنگان است. قرار بود بعد از ۴۳ سال این مدلی برای ایران تصمیم بگیریم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای رئیسی گفتید اگر کسی فرزند تابعیت خارج دارد خودش هم برود آقای رئیسی ما منتظر اجرا هستیم. فرزندان ۵ هزار و ۴۰۰ مسئولان جمهوری اسلامی مقیم خارج هستند؟ جمهوری اسلامی پولش، مسئولیتش و حقوقش خوب است اما تابعیتش برای شما نباشد. چه طور می‌شود به کشوری که متجاوز و متخاصم است برای تحصیل می‌روید. ما خانواده‌ای که خون دادیم نمی‌توانیم بپذیریم.

وی گفت: من امروز در خانه ملت نشستم برای مردم جمهوری اسلامی برنامه ریزی کنم. یک دوستی می‌گفت هاجر من نمی‌فهمم سفره خالی یعنی چی! این‌ها در حافظه تاریخی مجلس یازدهم خواهد ماند. ایشان در فراکسیون ۴۲ درصد رای آورده است چه طور رسانه ها گفتند رای بالا آورده است؟ ایشان در فراکسیون مربوطه ۵۰ ، ۵۰ رای آورده است!

زاهدی وفا در کانادا درس خوانده اما حال کار کردن ندارد/ وزارت کار را برای آزادگان و پابرهنگان بگذارید

حسن نوروزی در مخالفت با مهدی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در رابطه وقایع اخیر فصل الخطاب ما بیانات مقام معظم رهبری است.

وی ادامه داد: همکاران عزیز وزارت کار و رفاه امور اجتماعی یک وزرات خانه بزرگ است که ۴۰ درصد اقتصاد را در درست دارد، ۶۵ درصد از کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی است و ۲۵ درصد از اقتصاد کشور در درون این وزارت خانه است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: آقای نادران فرمودند نهادهای مراجع صلاحیت ایشان را بررسی کردند. همان نهادها بیایند رای دهند، ما مجلس هستیم.

وی ادامه داد: آقای زاهدی وفا در کانادا درس خوانده و تحصیل کرده است اما حال برای کار کردن ندارند ایشان به سفرهای شهرستان می‌رفتند حالی برای کار کردن نداشتند. آقای زاهدی وفا وزارت کار را برای آزادگان و پابرهنه‌گان بگذارید. چرا رای فراکسیون اکثریت انقلاب را نمی‌گویید؟ چرا خبرگزاری دولت اعلام کرد در فراکسیون انقلاب اکثریت به ایشان رای دادند؟

نوروزی گفت: وقتی می‌گویم آیت الله رئیسی ایشان بچه یتیمی بودند که درس خواندند و طلبه شدند. گفتند ایشان ۲۴ قطعه زمین و خانه دارند و ۳ الی ۴ هزار میلیارد، ایشان گفتند هزار میلیارد است و من در خانه‌ها سرایدار هستم، آقای زاهدی وفا یکی از این خانه‌ها را برای سرایداری به ما بدهید!

این نماینده مجلس ادامه داد: آقای نادران شما آسمان را می‌خواستید به خاطر ۴ آپارتمان آقای اوجی به زمین بیاورید! حال چون ایشان به موکب‌ شما آمده‌اند رای دهیم؟! آقایان کانادا مستعمره آمریکا است چه کسی به ایشان اجازه داده‌اند آنجا تدریس کند؟ مگر‌ می‌شود بدون امضای آمریکا آنجا تدریس کند؟

این نماینده گفت: می‌گویند رای می‌دهیم بعدا می‌اندازیم چرا روزه شک دار می‌گیرید؟ آقای زاهدی شما می‌گویید غنای جامعه به مال است و این یعنی اقتصاد امپریالیستی است.

وی بیان کرد: آیت الله مهدوی کنی و دانشگاه امام صادق بر سر ما جا دارد، اما فرزندان ایشان در کانادا به دنیا آمدند قانون این کشور به کمیت جمعیت است، آیا دختران ایشان می توانند بگویند ما کانادایی هستیم؟ ایشان که دانشجوی متمولی بودند چرا خانم ایشان برای زایمان به ایران نیامدند؟ ایشان گفتند سابقه ایثارگری ندارند اما می‌خواستند یک چیزی بیاورند!

زاهدی وفا را فردی اخلاق‌مدار می‌دانم/ داشتن ثروت از نظر اسلام مذموم نیست

احمد امیرآبادی فراهانی در  جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۱۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی به حضور بیش از ۱۰ سال خود در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در این مدت تنها از دو برنامه وزیر پیشنهادی دفاع کردم؛ نخست وزیر دفاع به دلیل تلاش دشمن برای ایجاد اختلاف بین سپاه و ارتش بود و دفاع از برنامه‌های آقای زاهدی وفا چرا که ایشان را فردی اخلاق‌مدار می‌دانم.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه زاهدی وفا صلاحیت تصدی این وزارتخانه را دارد، افزود: در ارتباط با اموال ایشان مسائلی مطرح شد اما نکته قابل توجه اینکه داشتن ثروت از نظر اسلام مذموم نیست، مهم مسیر کسب و خرج آن است، ثروتی هم که به ایشان رسیده به عنوان ارث و امین اموال است، بر اساس اسنادی که در اختیار رئیس مجلس خواهم گذاشت ایشان امین اموال هستند و باید این امانت را در مسیر عام المنفعه هزینه کنند.

وی با یادآوری نظر کمیسیون اصل ۹۰ درباره تأیید مطالب مطرح شده پیرامون وزیر پیشنهادی کار گفت: بعد از فوت پدر ایشان که فرد انقلابی بود و در یکی از محلات انقلابی قم زندگی می‌کردند، موضوع در دادگاه‌های مختلف مطرح شده و بر اساس احکامی که صادر شده ایشان هیچ خطایی را مرتکب نشدند .

امیرآبادی با اشاره به موضوع تحصیل زاهدی وفا در کشور کانادا اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب سال‌ها پیش گفتند ممکن است تعدادی از کشور خارج شوند و بخواهند معلوماتی کسب کنند و سپس به کشور برگردند، برای اینکه برای کشور مفید باشند، هیچ ننگی برای علم آموزی از غربی‌ها وجود ندارد اما افرادی که بخواهند همیشه شاگردی کنند، ننگ است. آقای زاهدی وفا نیز به کانادا رفت و درس خواند، هنگام تحصیل فرزندانشان به  دنیا آمدند و علیرغم داشتن فرصت برای آنها گرین کارت و شهروندی نگرفت.

وی افزود: مسائلی که خانم چنارانی مطرح کردند مربوط به وزرای دولت قبل است که فرزندانشان در آمریکا، کانادا و انگلیس به دنیا آمدند، شهید چمران نیز در آمریکا درس خواند اما وقتی نیاز اسلام و قرآن و کشور بود به کمک ملت ایران آمد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم در خصوص ارتباط زاهدی وفا با مجلس در دوران سرپرستی وزارت تعاون گفت: ایشان اخلاق را رعایت کردند، ارتباط وزرا با نمایندگان به خصوص در دولت قبل برای کسب رأی بسیار زیاد بود اما ایشان در دوران سرپرستی اخلاق را رعایت کردند و ما باید از این اخلاق انقلابی وی حمایت کنیم البته در طول چند هفته قبل که به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شدند، ارتباط خوبی را با مجلس داشتند و به هماهنگی و تعامل با نمایندگان اعتقاد دارند.

وی تصریح کرد: آقای زاهدی وفا برنامه خوبی را ارائه کرده، به اقتصاد اسلامی و تمدن اسلامی اعتقاد دارد و اقتصاددانی است که به دنبال عدالت است. معاون وزیر و فردی باتجربه است. امروز در فراکسیون اکثریت مجلس ۷۷ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع به برنامه‌های ایشان دادند و این یعنی اکثریت حاضر در جلسه امروز فراکسیون به ایشان رأی مثبت دادند.

هوشمندسازی و شفافیت برنامه زاهدی وفا برای بهبود اقدامات وزارت تعاون است

الهویردی دهقانی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۱۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: اقدامات دشمن شکست خورده به سرکردگی آمریکا و رژیم صهیونیستی و ایادی در ایجاد اغتشاشات در کشور را محکوم و هشدار می دهم که به تجربه ۴۳ ساله شکست های خود از مردم بصیر ایران مراجعه و عبرت بگیرند و از شیطنت و توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم ایران دست بردارند در غیر این صورت شعله های خشم مردم ولایی و انقلابی ایران دودمانشان را برباد خواهد داد.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی درباره برنامه های وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، افزود: صلاحیت علمی و عملی وزیر پیشنهادی مشخص شده است و رئیس جمهور نیز صلاحیت های ایشان را تائید کردند.

وی با اشاره به نقش تعاون در اقتصاد، اضافه کرد: وزیر پیشنهادی استاد دانشگاه بوده و در یکی از بهترین دانشگاه های دنیا به علم آموزی پرداخته است، آیا درس خواندن در دانشگاه های بین المللی جرم است، مگر پیامبر اسلام نفرمودند که علم را فرا بگیرید حتی در چین.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با طرح این پرسش که مگر وزیر پیشنهادی اطلاع داشت که ۱۰ یا ۲۰ سال دیگر برای تصدی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی می شود که فرزندانش را در ایران به دنیا بیاورد، ادامه داد: ایشان در حوزه اجرایی نیز از تجربه خوبی برخوردار بوده و در وزارت اقتصاد و تامین اجتماعی فعالیت کرده همچنین با توجه به اینکه ۳ ماه سرپرست وزارت تعاون بوده به صورت کامل به اهداف این وزارتخانه تسلط دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یک دولت کوچک است، ادامه داد: آیا بهتر نیست فردی که توانایی اداره زندگی خود را داشته و موفق است برای این وزارتخانه انتخاب شود.

وی تصریح کرد: برخی مطرح می کنند که چرا وزیر پیشنهادی اموال خود را ثبت نکرده، باید گفت که ایشان فعلا مسئولیتی برای ثبت اموال ندارند و در صورتی که وزیر شود باید لیست اموال خود را ارائه کند.

دهقانی با بیان اینکه نباید مشکلات انباشته شده در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی ۴۳ سال گذشته موجب شود که وزیر پیشنهادی را محکوم کنیم، تصریح کرد: ایشان مسئول کار دیگران نیست.

وی گفت: برخی عدم تعامل وزیر پیشنهادی با مجلس را مطرح می کنند که باید گفت در دوره سرپرستی ایشان یکی از مسئولان صندوق ها که بر علیه مجلس موضع گرفته بود برکنار شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه سرپرست تمام قدرت و اختیارات وزیر را ندارد، گفت: زاهدی وفا هوشمندسازی، داده محور کردن، شفافیت، ایجاد ارتباط بین شرکت ها و سازمان های این زیرمجموعه را در دستورکار خود دارد.

وی با بیان اینکه گام های مثبتی در حوزه افزایش پرداخت مستمری کمیته امداد و رفع مشکلات بازنشستگان در دوره ۳ ماهه سرپرستی داشت، گفت: عدم شفافیت مالی یکی از مشکلات وزارت تعاون است که وزیر پیشنهادی برنامه ایجاد شفافیت دارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، کارگران و کارفرمایان و رابطه آن ها را یکی از مشکلات دانست و بیان کرد: یکی از برنامه های زاهدی وفا اصلاحات ساختاری در این زمینه و بهبود رسیدگی به دعاوی کارگران است.

دهقانی ادامه داد: از آنجا که مبارزه با فقر و فساد ضروری است زاهدی وفا برنامه افزایش درآمد کارگران و مستمری بگیران را در دستورکار خود دارد، همچنین با وجود اینکه همه وزارتخانه ها مسئول کارآفرینی و اشتغال زایی هستند اما وزیر پیشنهادی برای این حوزه نیز برنامه دارد و ۷۶ درصد برنامه ایشان در راستای ماموریت وزارتخانه و دولت است.

وی تاکید کرد: مجمع نمایندگان شمالغرب کشور نیز با برنامه های زاهدی وفا موافق هستند.

ما باید برای هر سرپرست خانوار ایرانی یک شغل داشته باشیم/ جمع کثیری از جوانان ما در سن ۱۵ تا ۲۴ سال «هیچ‌کاره» هستند

محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۲ مهرماه) مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه های خود جهت تصدی پست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی، ضمن تشکر از رئیس جمهور برای حضور در این جلسه و اعتماد به وی گفت: از ریاست محترم جلسه، هیات رئیسه و نمایندگان مجلس قدردانی می کنم که در این جلسه و جلسات کمیسیون های تخصصی با دقت در ایفای نقش نمایندگی خود عملکرد و برنامه های این وزارتخانه را مورد نقد و بررسی قرار دادند. همچنین از ۳ کمیسیون تخصصی که با رأی مثبت، نظر خود را به صحن مجلس اعلام کردند، تشکر می کنم و از تمام نمایندگان موافق که همدلانه در موافقت و دلسوزانه در مخالفت به ایراد سخنرانی پرداختند، سپاسگزارم.

وی ادامه داد: حتما مستحضرید که مجلس جایگاه ویژه ای دارد و به تعبیر حضرت امام خمینی (ره) عصاره فضائل ملت، مجلس است. مقام معظم رهبری نیز بر تعامل و همکاری مجلس و دولت تاکید دارند و حتما این تعامل می تواند به حل مشکلات کشور بیانجامد و اینجانب نیز پس از کسب رأی اعتماد در تعامل با مجلس در حل مشکلات کشور کوشا خواهم بود.

وزیر پیشنهادی کار یادآور شد: حتما مستحضرید با اشتباه یکی از مدیران در شب گذشته، بنده مجبور شدم استعفای این مدیر را بپذیرم و پذیرفتم که عزل شد و امروز سرپرستش تعیین خواهد شد که ساحت مقدس مجلس حفظ گردد، البته ایشان در استعفای خود از ساحت مقدس مجلس معذرت خواهی کرد که پیامشان را عرض کردم.

وی تصریح کرد: از مهمترین رویکردهایی که ریاست جمهور به آن پرداختند، بحث عدالت است، ما عدالت را در سه حوزه ایجاد حداقل معیشت و کفاف برای خانوارها در حوزه عدالت توزیعی و عدالت شایستگی باید در شالوده برنامه های وزارتخانه در بُرش وظایف وزارتخانه دنبال کنیم، نه تنها به عنوان پیوست عدالت مدنظر باشد، بلکه باید ساختار عادلانه ای برای نظام تصمیم گیری، توزیع عادلانه امکانات در استان ها، کمک به محرومیت زدایی استان ها و توزیع منابع انسانی در استان ها استفاده کنیم.

زاهدی وفا تاکید کرد: ما باید برای آحاد ملت ایران و هر سرپرست خانوار حداقل یک شغل داشته باشیم که با این شغل اگر شغل کارگر ساده بدون بهره وری کامل باشد، بتوانیم تغذیه، بهداشت و مسکن را فراهم کنیم و اگر با یک شغل امکان تامین این حداقل معیشت نباشد، حتما در حوزه حمایتی وزارتخانه قرار بگیرد تا از بازتوزیع یارانه ها و پرداخت های انتقالی یا از طریق کمک های حمایتی بتوانیم قشر آسیب پذیر را یاری کنیم.

وی بیان کرد: در حوزه وضعیت فعلی وزارتخانه از روز اولی که بنده سرپرستی این وزارتخانه را عهده دار شدم، با تعداد ۱۰ سفر استانی در کف میدان مسائل استان ها را بررسی کردم.

زاهدی وفا ادامه داد: برخی از کارخانجاتی که تعهداتی داشتند و باید تعهدات خود را سروقت انجام می دادند رسیدگی و بررسی کردم، به عنوان مثال در اول مهرماه تکلیف کارخانه چوب و کاغذ مازندران، تولید کاغذ ایرانی برای کتاب های درسی بود به همین منظور مجبور شدم در این مدت ۲ بار در آنجا حضور پیدا کنم تا کاغذ تعهد شده کتاب های درسی را تحویل آموزش و پرورش دهم و در همانجا با کارخانه دیگری که تهیه کننده آب اکسیژنه بود اما نتوانسته بود سروقت این کالا را تحویل دهد هماهنگی کنم تا در سر وقت تعهدها انجام گیرد.

وزیر پیشنهادی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ما مجبور بودیم در این دوره به دلایل نواقص مدیریتی که وجود دارد با بازدیدهای سرزده به زیرمجموعه های خود نظارت کنیم ضمن آنکه زمانی وارد بازار کار شدم که بازنشستگان در کف خیابان اعتراض می کردند، بنابراین سعی مضاعفی را اعمال کردم تا بتوان مشکل بازنشستگان را حل کرد، ضمن آنکه از اعتماد هیات دولت به هیات امنای تامین اجتماعی قدردانی می کنم چرا که با این اختیارات مسئله بازنشستگان حل شد.

وی بیان کرد: در این دوره آسیب شناسی جدی نسبت به عملکرد وزارتخانه صورت گرفته این در حالی است که همه عزیزان درباره صندوق های بازنشستگی و شرکت های زیرمجموعه اطلاعات کافی دارند در واقع یک مجموعه وزارتخانه متشکل از ۳ وزارتخانه با تکالیف متعدد تشکیل شود و وزیر باید بتواند چنین مجموعه گسترده ای را مدیریت کند.

زاهدی وفا ادامه داد: در ۴ دهه گذشته نرخ بیکاری ۲ رقمی بوده است، بیکاری که منشا آسیب های اجتماعی خواهد شد، متاسفانه بیکاری در افرادی که دارای تحصیلات عالی هستند بیشتر است و جمع کثیری از جوانان ما در سن ۱۵ تا ۲۴ سال نه تحصیل می کنند، نه کار می کنند، نه حرفه ای می آموزند و نه خانواده تشکیل داده اند و به معنای واقعی کلمه هیچ کاره هستند لذا باید برای اشتغال این جوانان تلاش کرد. بنابراین با همکاری مجلس می توان با اصلاح ساختار و قوانین نسبت به ظرفیت افزایی اشتغال کمک کنیم.

وی مطرح کرد: در بخش راهبردی تعاون علیرغم اینکه توسعه بخش تعاون به میزان ۲۵ درصد تولید ناخالص ملی بوده است اما متاسفانه امروز کمتر از ۷ درصد است لذا باید برای توسعه بخش تعاون عزم جدی داشته باشیم، در این راستا ابتدا باید باور مسئولان را نسبت به بخش تعاون تقویت کنیم، همچنین باید نسبت به تفویض اختیارات و منابع به مردم از طریق تعاونی ها با هدف تقویت کسب و کار تعاون بنیان، در راستای تحقق مردم سازی اقتصاد اقدام کنیم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد داد: متاسفانه سند تعاونی که در سال ۹۲ ابلاغ شده به هیچ صورت اجرایی نشده است اما در ماه گذشته بعد از حدود ۹ سال دولت نسبت به اجرایی کردن، اصلاح و تکامل آن اقدام کرد و جلسه تشکیل داد و ما متعهد شدیم نسبت به عملیاتی شدن صنعت تعاون اقدام کنیم.

زاهدی وفا همچنین در مورد آموزش های فنی و حرفه ای توضیح داد: یکی از نقش های آموزش های فنی و حرفه ای ایجاد تطابق میان عرضه و تقاضای نیروی کار است اما متاسفانه عرضه نیروی کار ما با تقاضا و ظرفیت نیروی کار تطبیق ندارد. به عنوان مثال در برخی از استان ها تقاضا برای نیروی کار وجود دارد اما در برخی دیگر مازاد عرضه نیروی کار داریم بنابراین مهارت های لازم برای تطابق میان عرضه و تقاضا وجود ندارد بنابراین آموزش های فنی و حرفه ای باید بتواند این خلا مدیریتی را در بازار کار پر کند.

وی ادامه داد: در همین راستا ما از هم افزایی آموزش فنی و حرفه ای با شرکت های زیرمجموعه برای مشتری محور کردن آموزش استفاده کردیم و طبق ابلاغیه ای که صورت گرفت لازم است برای تمام کارگران و کارکنان زیرمجموعه داشتن شناسنامه مهارتی الزامی است.

وزیر پیشنهادی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: اگرچه ارتقاء امید به زندگی از ۵۵ سال به ۷۶.۲ سال از برکات تلاش برای ارتقای امید است اما میانسالی جمعیت سبب شده ما در الگوهای بهداشتی و درمانی و در صندوق های بازنشستگی تدابیر جدی و جدیدی داشته باشیم. در واقع زمانی که جمعیتی میانسال و کهنسال می شود بیماری های جدید بروز می کنند ضمن آنکه متاسفانه با افزایش بیماری های ناعلاج مواجه هستیم لذا در حوزه درمان حتما باید به این تغییر جمعیتی توجه شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ما باید درخصوص نرخ جمعیت، تدابیر لازم را داشته باشیم، در ماه گذشته توسط مصوباتی که داشتیم نسبت به بیمه خانوار تلاش کردیم، برای ارتقای نرخ باروری در استان ها اقدامات لازم انجام شود.

وزیر پیشنهادی کار گفت: در حوزه حمایتی نیز ما باید برنامه های جامع و کاملی داشته باشیم، متاسفانه به دلیل مشکلات عدیده اقتصادی، ما با قشر قابل توجهی از آسیب پذیران از جمله معلولان و افراد بی سرپرست مواجهیم که تکلیف داریم براساس وظایف تعیین شده در قانون اساسی، اسناد بالادستی، سیاست های کلی تامین اجتماعی و قانون جامع رفاه به این قشر مستضعف توجه کافی کنیم.

زاهدی وفا افزود: در حوزه یارانه ها نیز یکی از مشکلات ما این است که طی سنوات گذشته به سمت ارتقای پایگاه رفاه ایرانیان رفتیم، اما این پایگاه برای رسیدن به نقطه مطلوب ما فاصله زیادی دارد. یکی از رویکردهای ما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رویکرد حکمرانی داده محور است.

وی با بیان اینکه ما به دنبال آن هستیم که با اعمال شفافیت و استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و پنجره واحد و همچنین افزایش تعامل بین دستگاه های دولتی نسبت به ارتقای میزان دقت و تصمیم گیری، اقدامات لازم را انجام دهیم، تصریح کرد: اصلاح دهک بندی و هدفمندی یارانه ها از مشکلات باقیمانده است که باید با قدرت نسبت به حل آنها اقدام شود.

این وزیر پیشنهادی از سوی دولت سیزدهم ادامه داد: برای آنکه توزیع عادلانه ثروت صورت گیرد، حتما باید شرکت های سرمایه گذاری استانی را تاسیس کنیم، شرکت هایی که دارای ساختار تعاونی هستند و اعضای آن شریک در سهام هستند. این شرکت های استانی توان آن را خواهند داشت که براساس آمایش سرزمین و نیروهای انسانی موجود در استان ها بتوانیم پیشرفت استانی را محکم و استوار ادامه دهیم.

زاهدی وفا تصریح کرد: ما باید بتوانیم چرخ پیشرفت کشور را در هر استان و در هر منطقه محروم به گردش درآوریم و نمایندگان دولت نسبت به آن کمک کنند. در این مسیر مجلس نیز باید نظارت لازم را داشته باشد.

وی درخصوص سوالات مطرح شده از خود در جریان بررسی برنامه ها و صلاحیت برای تصدی وزارت کار عنوان کرد: دوره تحصیلی من در سال ۱۳۶۹ در دانشگاه امام صادق (ع) به پایان رسید و پس از اخذ مدرک لیسانس در این دانشگاه به توصیه و تاکید ریاست دانشگاه حضرت آیت الله مهدوی کنی، پس از شرکت در امتحان بورسیه، عازم خارج از کشور شدم و در سال ۱۳۷۰ با مهاجرت، توانستم مدرک فوق لیسانس و دکتری را اخذ کنم.

زاهدی وفا بیان کرد: در دوران تحصیل دانشجوی دکتری برای کمک هزینه تحصیل خود می تواند در دانشگاه تحصیل خود، تدریس نیز داشته باشد، بنابراین اگر در کارنامه من تدریس در خارج از کشور وجود دارد، مربوط به این دوران است.

وی درباره اینکه فرزندانش در خارج از کشور به دنیا آمده اند، گفت: در این رابطه مدارک کافی به دستگاه های نظارتی و کمیسیون های مربوطه ارائه شده که فرزندان من هیچ گونه اقامت یا تابعیت در خارج از کشور ندارند و خود بنده و همسرم نیز برای اخذ تابعیت در خارج از کشور هیچ اقدامی نکرده ایم.

این وزیر پیشنهادی افزود: باید بگویم علی رغم اینکه فرصت های شغلی برای من در خارج از کشور فراهم بود، اما براساس تعهد و تکلیفی که برای کشور و دانشگاه های کشور متصور بودم، در کمترین زمان بعد از فارغ التحصیلی به کشور بازگشتم و افتخار دارم که در کشورم ایران خدمت کنم.

وی تصریح کرد: افتخارم می‌کنم که برای کسانی که در این کشور خون داده‌اند، خدمت کنم و افتخار من است که برای مردم این کشور خدمتی ارائه کنم.

زاهدی وفا در خصوص اموال خود نیز گفت: بر اساس آیاتی از سوره نسا اموال مایه قوام و قیام جامعه ذکر می‌شود و اگر در جایی این مطلب بوده است که بنده هیچ اطلاعی در آن اساسنامه نداریم اینجا استناد قرآنی است که بنده بر این باور هستم که عدالت هدف جامعه اسلامی باشد و ما باید برنامه ها، شالوده عدالت را در نظر بگیریم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: همان گونه که اشاره کردم بنده نسبت به اینکه برای جمع اموال اقدام کرده باشم، اینگونه نیست و هیچ کوششی برای آن نکردم، زندگی من در ۴۰ سال گذشته بسیار شفاف است و تنها به حقوق معلمی دانشگاه اکتفا کردم و زندگی را با حقوق معلمی اداره کردم اما بدانید که بنده وصی، امین و وارث پدری بودم که از ۶ سالگی کار و تلاش کرده ، پدری که توانسته بود با سربلندی، عزت نفس در امور خیریه موفق و موید باشد و در محله‌ای که ما زندگی می‌کردیم خوشنام باشیم، درمانگاهی بسازد، شرکت‌های تعاونی محلی در اوج انقلاب برای توزیع مواد و کالاهای اساسی شکل دهد و به امور خیر بپردازد و تقریبا بعد از انقلاب اسلام دیگر جز کار خیر، کار دیگری نکرد و اموال خویش را در کار خیر صرف کرد. از مهمترین توصیه‌های پدر ما زندگی با متوسط مردم بود.

وی بیان کرد: هنگامی که امکان بود در جماران بعد از حضور امام (ره) منزلی داشته باشند همیشه توصیه می‌کردند زندگی خود را در متوسط جامعه حفظ کند پس بنابراین آنچه در اموال به نام بنده وجود دارد خیلی متفاوت از این تعدادی است که این دوستان فرمودند نبوده و بابت انجام تکالیف شرعی و قانونی به من واگذار شد و همه این اموال مستند و مستحضر به احکام دادگاه‌های صالحه جمهوری اسلامی است.

زاهدی وفا افزود: آیا شما تصور می‌کنید جناب آقای رئیسی در مقام قاضی القضاتی، کسی را به مجلس معرفی خواهد کرد که خدشه‌ای در پاکدستی، صحت و سلامت مالی او وجود داشت باشد. بنده اینجا وظیفه خود می‌دانم در خصوص آنچه که دوستان فرمودند تشکر کنم اما من در مکتب اخلاقی امام (ره) آموختم آنچه که موجب تخریب است را پاسخ دهم. ما یک تقسیم کار با خدا کردیم و امام نیز فرمود من از اسلام و مکتب دفاع می‌کنم و خدا نیز از من دفاع خواهد کرد و این تقسیم کاری بود که امام (ره) به ما آموخت و بزرگان انقلاب نیز همین مسیر را رفتند و ما هم شاگردان این مکتب،این مسیر را خواهیم رفت و در اینجا در پایان عرائضم ایام شهادت امام حسن عسگری (ع) را خدمت امام زمان تسلیت بگویم.

ابهام در شمارش آراء نمایندگان به زاهدی وفا/ تکرار بررسی آرا

بر اساس شنیده‌ها در شمارش نخست آرای وزیر پیشنهادی تعاون‌، کار و رفاه اجتماعی حد نصاب رای اعتماد حاصل نشده اما به نظر می‌رسد ابهامی در این جریان وجود داشته که بر اساس آن اکنون این شمارش در حال تکرار است.

در حالی که برخی خبرها از سوی نمایندگان از رای اعتماد به وزیر پیشنهادی حکایت داشت، مشاهدات خبرنگار ایلنا حاکی از آن است که به دلیل اختلاف در شمارش آرا هنوز این فرآیند به پایان نرسیده است.

بر اساس شنیده‌ها در شمارش نخست، حد نصاب رای اعتماد حاصل نشده اما به نظر می‌رسد ابهامی در این راه جریان وجود داشته که بر اساس آن اکنون این شمارش در حال تکرار است.

اتفاق کم‌سابقه در مجلس؛ پایان بازشماری آرای زاهدی‌وفا/ مجلس به وزیر پیشنهادی کار اعتماد نکرد

 

 در جلسه صحن علنی امروز ۱۲ مهر مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی صلاحیت و شایستگی محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی، وی موفق به کسب رأی اعتماد نشد.

در این جلسه در ابتدا حجت‌الاسلام رییسی رییس‌جمهور طی سخنانی به بیان نظرات و دفاع از وزیر پیشنهادی پرداخت. 

بعد از سخنان رییس‌جمهور، نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی تعاون کار و رفاه اجتماعی به بیان استدلال های خود پرداختند.

پس از آن محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی به مدت ۳۰ دقیقه به دفاع از برنامه و کارنامه خود پرداخت و همچنین به  برخی ابهامات پیرامون دارایی‌هایی خود و زمان حضور در کانادا و تابعیت خود و فرزندانش پاسخ داد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی پس از پایان شمارش آرا، آرا به شرح زیر اعلام کرد: آرا موفق ۱۳۶ رأی، آرا مخالف ۱۲۵ رای و آرا ممتنع ۹ رای.

این در حالی است که بر اساس آمار اولیه برخی اعضای هیات رئیسه به خبرنگاران اعلام کردند که زاهدی‌وفا حائز اکثریت آرا شده است ولی بر اساس ابهام در شمارش آرا و شمارش مجدد، وی از حضور در وزارت کار بازماند.

امروز در اتفاقی بی‌سابقه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در دور اول شمارش زاهدی‌وفا با اختلاف مرزی آرا، رای اعتماد مجلس را به دست آورد که با اعتراض برخی نمایندگان کار به بازشماری آرا کشید.

رئیس‌جمهور در اسرع وقت گزینه پیشنهادی بعدی برای تصدی وزارت کار را معرفی کند

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز پس از قرائت نتیجه رای مجلس به محمدمهدی زاهدی وفا که حاوی عدم رای اعتماد به او بود با اشاره به انتشار اخبار رای آوردن وی توسط برخی رسانه‌ها گفت: از خبرگزاری‌ها، رسانه‌ها و مراجع رسمی خواهش می‌کنم تا زمانی که نتیجه به صورت رسمی از تریبون مجلس قرائت نشده اقدام به انتشار اخبار نکنند.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به پایان مهلت سرپرستی آقای زاهدی‌وفا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رئیس جمهور می‌خواهیم که در اسرع وقت گزینه پیشنهادی بعدی برای تصدی وزارت کار را معرفی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز