خبرگزاری کار ایران

نوری در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد؛

لزوم محترم شمردن مرزهای رسمی در مناقشات قفقاز/ واکنش ایران متناسب با روند وقایع خواهد بود/ توطئه‌آفرینی رژیم صهیونیستی برای ایجاد ناآرامی در منطقه

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۹۵۴۲

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس تاکید کرد: همه طرف‌های درگیر و کشورهایی که در موضوع درگیری آذربایجان-ارمنستان مداخله می‌کنند متذکر می‌شوم که مراقب توطئه‌افکنی رژیم صهیونیستی در این منطقه باشند.

غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد و رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با وقایع اخیر در مرز ایران و ارمنستان و آغاز درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: من حدود ۲ سال قبل در یک موضع‌گیری رسمی در زمانی که مناقشات قره‌باغ تازه آغاز شده بود اعلام کردم که حتما باید مرزهای رسمی کشورها، استقلال و تمامیت اراضی  آن‌ها محترم شمرده شود. همچنین اجرای قطعنامه‌های چهارگانه سازمان ملل و بازگشت به شرایط قبل از سال ۱۹۹۲ مورد تاکید بود، یعنی مختصات مکانی مرزهایی که مورد توافق هر دو طرف و کشورهای همسایه بوده و بر آن تاکید داشتند، در واقع بازگشت به آن مرزها مورد نظر است.

وی با اشاره به حمایت از حق آذربایجان در درگیری‌های دو سال قبل، ادامه داد: همانگونه در آن زمان از اقدامات جمهوری آذربایجان در جهت اینکه بتواند اراضی‌اش را تحت حاکمیت خودش دربیاورد، حمایت کردم امروز هم تاکید می‌کنم هرگونه زیاده خواهی و زیاده‌روی در این خصوص قطعا مورد قبول نیست و همان مرزهای رسمی قبل از سال ۱۹۹۲ و تمامیت ارضی کشورها مورد تاکید و احترام است و هرگونه تغییر در این مرزها از جانب هرکسی که باشد، قطعا مورد قبول نیست و جمهوری اسلامی ایران قطعا آن را قبول نمی‌کند و واکنش نشان خواهد داد؛ تفاوتی هم ندارد که این کار به چه بهانه‌ای باشد، چه احداث کمربند، چه منطقه حائل، چه احداث جاده و یا یک خط فرضی باشد، هرچه باشد به هیچ وجه قابل قبول نیست.

نماینده بستان آباد در ادامه اظهار داشت: نباید در مرز کشورها تغییرات رقم بخورد چرا که اگر این داستان آغاز شود می‌تواند تبعات دیگری را به دنبال داشته باشد و تحت هیچ شرایطی نباید مرزها مورد تعدی قرار گیرد.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی همچنین افزود: همه کشورهای طرف درگیری و کشورهای ثالثی که به هر دلیلی به این مسائل ورود می‌کنند باید حتما این ملاحظه را داشته باشند که حفظ خطوط مرزی رسمی بین‌المللی شناخته شده برای کشورهای منطقه خیلی مهم است و تحت عیچ عنوانی از آن کوتاه نمی‌آیند و خطوط مرزی هم حتما باید مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی و آنچه در سوابق و تاریخ است باشد و حفظ شود.

نوری در پاسخ به سوالی درباره میزان ورود ایران به این مساله و واکنش ایران که در چه سطحی باید باشد؟، گفت: تا جایی که من در جریان هستم و با مسئولان ذی‌ربط صحبت کردم، فعالیت‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران نسبت به حوادث اخیر در سطوح بالا در حال انجام است و قطعا ایران متناسب با اتفاقاتی که در حال وقوع است، واکنش و اقدامات خود را تعریف و تعیین خواهد کرد. امیدواریم که هرچه زودتر این غائله پایان پیدا کند.

وی در ادامه خطاب به کشورهای درگیر و کشورهای ثالت فعال در مساله تنش مرزی میان آذربایجان و ارمنستان، عنوان کرد: مجددا لازم می‌دانم به همه طرف‌های درگیر و کشورهایی که به موضوع مداخله می‌کنند، متذکر شوم که در جریان باشند که رژیم صهیونیستی در این حوزه در حال توطئه است. حتما باید از این مساله مراقبت شود چون این رژیم اساسا در این منطقه توسعه و زندگی آرام و صمیمانه و مسالمت آمیز میان مسلمانان و مسیحیان، ارامنه و ترک‌زبانان را بر نمی‌تابد و به دنبال تفرقه و فتنه‌انگیزی در جهت منافع و بقای خویش است.

نوری خاطرنشان کرد: همه کشورهای طرف دعوا و ذی‌نفع در این مساله باید توجه داشته باشند که نباید این نقطه آرام از منطقه را به سمت تنش، ناآرامی و درگیری‌های پیچیده‌تر و خطرناک‌تر ببرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز