خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه تشریح کرد؛

اقدامات وزارت خارجه برای آزادی ایرانیان زندانی در خارج از کشور

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۹۶۵

سخنگوی وزارت خارجه گفت: این وزارتخانه یکی از وظایف ذاتی و مسئولیت‌های دستگاهی خود را حمایت از زندانیان اعم از کنسولی و قضایی می‌داند.

به گزارش ایلنا، ناصر کنعانی در پاسخ به این سوال که وزارت امور خارجه چه برنامه‌ای برای آزادی ایرانیان زندانی در خارج از کشور و نقل و انتقال و بازگرداندن آنان دارد، گفت: تلاش برای آزادی زندانیان یا انتقال آنها به ایران از  وظایف این وزارتخانه است و این اقدامات در مکانیزم‌های مختلفی صورت می‌گیرد.

وی افزود: اولین کاری که در ارتباط با ایرانیان زندانی در خارج از کشور انجام می‌دهیم کسب خبر است و به خاطر اینکه مطلع شویم فردی از شهروندان ایرانی به هر دلیلی در کشوری بازداشت و دستگیر شده است، پس ایجاد ارتباط با وزارت امور خارجه محل و درخواست دسترسی کنسولی از اقدامات اولیه ماست که به همین جهت از وضعیت زندانی مطلع شده و دلیل بازداشت شدن آنها را بدانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: بلافاصله پس از کسب اطلاع از شرایط زندانی، گام‌های بعدی را جهت حمایت کنسولی ساماندهی می‌کنیم.

وی گفت: دلایل بازداشت افراد می‌تواند مختلف باشد بعضا می‌تواند به دلیل جرائم شخصی و یا جرائم مدنی و نقض قوانین و مقررات کشور محل اقامت و یا به دلایل و انگیزه‌های دیگری مانند مسایل سیاسی باشد و یا اتهامات واهی علیه برخی از شهروندان ما صورت می‌گیرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کنعانی افزود: در مجموع ما با طیف متنوعی از زندانیان ایرانی در خارج از کشور می‌توانیم مواجه باشیم و هستیم و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فارغ از نوع جرائم این افراد یا اتهاماتی که متوجه آنهاست از مسئولیت‌های ذاتی این وزارتخانه است که بلافاصله وضعیت آنها را پیگیری کند و در تمام طول مدتی که این افراد در بازداشت هستند حمایت‌های کنسولی لازم را ارائه کند.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات به صورت مستقیم این فعالیت را برای زندانیان انجام می‌دهیم تصریح کرد: گاهی  از چارچوب‌های قضایی مانند موافقت‌نامه‌های معاضدت قضایی استفاده می‌شود و با برخی از کشورهایی که موافقت‌نامه‌های انتقال یا تبادل محکومان را داریم از این ظرفیت‌ها با کمک قوه قضائیه، استفاده می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در مواردی هم که مباحث مربوط به اتهامات سیاسی یا اتهاماتی در ارتباط با جرائمی مانند دور زدن تحریم‌ها است و چون بخشی از زندانیان ما در آمریکا و اروپا از این گونه افراد هستند در آنجا علاوه بر مکانیزم‌های قضایی و کنسولی از مکانیزم‌های سیاسی هم استفاده می‌کنیم تا بتوانیم از این زندانیان حمایت کرده و زمینه آزادی سریع آنها را فراهم کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا اکنون آماری از تبادل زندانیان وجود دارد، گفت: در ارتباط با کشورهای مختلف موضوع متفاوت است و با برخی از کشورها حتما این شرایط برای ما در دسترس است و پیگیری‌ها در حال انجام است ممکن است راجع به کشور خاصی احیانا این اقدام وجود داشته باشد و افرادی در شرف انتقال یا تبادل باشند و انتقال به معنای ادامه سپری کردن ایام محکومیت در ایران و یا تبادل به این معنا که زندانی داده شود و زندانی گرفته شود.

وی افزود: انتقال زندانیان در کشورهای مختلف با شرایط متفاوت است، به طور طبیعی باید وضعیت کشورها را به طور خاص ببینیم.

کنعانی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت امور خارجه با وزارت دادگستری برای انتقال زندانیان از دیگر کشورها تعامل دارد، گفت: تعامل بسیار نزدیکی در این زمینه وجود دارد با وزارت دادگستری هم ارتباط و مشورت‌های نزدیک داریم و هم با قوه قضائیه به دلیل نوع وظایفی که هر کدام از دو دستگاه دارند ارتباط ما مستمر و نزدیک است.

وی افزود: به طور طبیعی در ارتباط با زندانیان حتما اقدامات ما مرتبط با همدیگر، مکمل و هم‌افزا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز