خبرگزاری کار ایران

مقتدایی در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس با حضور شمخانی، امیرعبداللهیان، باقری و اسلامی/ تصمیم سیاسی ایران گرفته شده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۷۲۸۳

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی از جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس با حضور شمخانی، امیرعبداللهیان، باقری و اسلامی خبر داد و گفت: روند توافق در حال انجام است و تصمیم سیاسی ایران گرفته شده و طرف مقابل خصوصا آمریکا باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس مقتدای نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه غیرعلنی مجلس با حضور در جمع خبرنگاران عنوان کرد: جلسه‌ای که امروز برگزار شد در نوع خود کم نظیر است. در این جلسه علاوه بر دبیر شورای عالی امنیت ملی، نماینده‌ها، وزیر خارجه، مذاکره کننده ارشد کشورمان و مقامات ارشد سازمان انرژی اتمی هم حضور داشتند.

وی افزود: در این جلسه دیدگاه نمایندگان منتقل و توضیحات مقامات دست‌اندر کار مذاکرات ارائه شد تا به تفاهم و هم فکری در بالاترین سطح برسیم که این کار در جلسه امروز تا حدی انجام شد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی یادآور شد: جلسه دیگری هم دیروز در شورای عالی امنیت ملی تشکیل شده بود که در آن اعضای کمیسیون امنیت ملی به اتفاق دست اندر کارانی که گفتم حضور داشتند. در این جلسه مفاد مدنظر ایران در نامه‌ها مطرح و تاکید شد که منافع ملت را باید در بالاترین سطح تامین کنیم و قانون اقدام راهبردی در بالاترین سطح اجرا شود.

وی گفت: آنچه توضیح داده شد این بود که مذاکرات تمام شده و روند توافق در حال انجام است و تصمیم سیاسی ایران گرفته شده و طرف مقابل خصوصا آمریکا باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد آیا منافع ایران را می‌پذیرد یا باز بدعهدی می‌کند. الان پیام رد و بدل شده بین ایران و آمریکا در این فضاست اگر تصمیم بگیرند منافع ایران را به طور ویژه در نظر بگیرند، توافق در دسترس است. اما اگر قرار باشد در بیان چیزی بگویند اما در عمل آنها را عملیاتی نکنند همه مسئولیت‌ها بر عهده طرف مقابل خواهد بود.

مقتدایی در پاسخ به این سوال که‌ آیا پیش‌نویس به نماینده‌ها ارائه شده است، گفت: در جلسه دیروز که اعضای کمیسیون حضور داشتند مفاد لازم در اختیار نمایندگان قرار گرفت کمیسیون امنیت ملی در جریان امور است امروز هم در جلسه غیرعلنی این مساله مطرح شد و یکی از نقدها این بود که دسترسی به متن باید وجود داشته باشد که این متن الان در دسترس نمایندگان قرار دارد و حتی مفاد متن امروز در جلسه مورد نقد و پیشنهاد هم قرار گرفت.

وی در خصوص موارد اختلافی گفت: اگر بخواهم با صراحت بگویم مجلس در این جهت سختگیرانه عمل می‌کند. به این معنا که باید یقین کنیم منافع ملت ایران در بالاترین سطح لحاظ می‌شود. دلیلش هم این است که طرف مقابل ما قبلا همین روند را طی کرده و بدعهدی کرده است، الان باید جلوی این کار را بگیریم. ما هم موضوع راستی‌آزمایی و هم موضوع تحریم‌ها و هم موضوعات مرتبط را در جلسه شفاف بیان کردیم و تا وقتی که یقین نکنیم منافع ملت ایران تامین می‌شود، پافشاری لازم را خواهیم داشت و این را شفاف ابراز کردیم. همکاران ما در مجلس بر این موضع هستند دوستان ما در دولت هم تاکید دارند که قانون مجلس برای تامین و صیانت از حقوق ملت ایران اجرا شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی در مورد زمان ارائه پاسخ آمریکا گفت: ما در کوتاه‌ترین زمان  پاسخی که باید می‌دادیم را ارئه کردیم. الان طرف مقابل ما باید نشان دهد حداقل در این بخش جدیت لازم را دارد که این خیلی زمان نمی‌برد. آنها یک موضوع اساسی و کلیدی را باید پاسخ دهند و آن اینکه آنچه مدنظر ایران است را برای لحاظ منافع ملت ایران بپذیرند. اروپایی‌ها اگر اقدامی نکنند و همچنان فرسایشی شدن مذاکرات را دنبال کنند، یواش یواش ماه‌های سرد اروپا هم می‌رسد و شاید آنها در بحث انرژی بیش از سایرین ضرر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز