خبرگزاری کار ایران

ابلاغ آیین‌­نامه ساماندهی فعالیت‌­های پژوهشی و آموزشی دفاع مقدس از سوی سرلشکر باقری

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۶۸۵۱

آیین­‌نامه ساماندهی فعالیت‌­های پژوهشی وآموزشی دفاع مقدس از سوی سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح ابلاغ شد.

به گزارش ایلنا، این آیین نامه به شرح زیر در روزنامه رسمی کشور منتشر شده است:

آیین­‌نامه ساماندهی فعالیت‌­های پژوهشی وآموزشی دفاع مقدس

حادثه دفاع مقدس و این همه کار بزرگی که در آن هشت سال انجام گرفته، در خور شناخته شدن و شناساندن است.

 (حضرت امام خامنه‌ای "مدظله العالی" ۲۶  اسفند ۱۳۹۲).

مقدمه:

بدون شک بخش مهمی از فرآیند شناخته شدن و شناساندن حماسه بسیار بزرگی مانند دفاع مقدس از طریق انجام پژوهش­ها و تحقیقات علمی و همچنین آموزش و ترویج آن صورت می­گیرد. انجام چنین وظایفی در اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفته و در بندهای مختلف ماده ۳ از وظایف کلی آن مورد تأکید قرار گرفته است.

در همین راستا، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس به منظور ایفای نقش ستادی خود (شامل سیاستگذاری، هدایت کلی، هماهنگی، نظارت و حمایت) اقدام به تهیه و تدوین این آیین­نامه نموده است. در این آیین­نامه، ساماندهی و انتظام­بخشی دو حوزه پژوهش و آموزش در دفاع مقدس و مقاومت، مد نظر قرار گرفته و تلاش شده تا از طریق تعیین چارچوب­های مناسب، ضمن ایجاد وحدت رویه، بر اجرای صحیح و هماهنگ این فعالیت­ها نظارت لازم صورت پذیرد.   

ماده۱ـ  اهداف:

۱) حوزه پژوهش:

الف) ساماندهی، هدایت، راهبری، حمایت و نظارت بر تولید پژوهش­های علمی ـ کاربردی دفاع مقدس و مقاومت در حوزه عملیاتی و تاکتیکی در تمامی مراکز پژوهشی لشکری و کشوری.

ب) تولید منابع و کتب پژوهشی و آموزشی به منظور فراهم ساختن زمینه­های لازم برای ترویج و معرفی ابعاد مختلف دفاع مقدس و مقاومت برای آحاد جامعه به ویژه نسل جوان.

۲) حوزه آموزش:

الف) فراهم ساختن زمینه­‌های لازم برای ترویج معارف و ارزش­های فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت از طریق ارائه آموزش­‌های عمومی و تخصصی گوناگون برای کلیه مراکز علمی و دانشگاهی.

ب) راهبری و اجرای درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در کلیه دانشگاه­ ها، حوزه­های علمیه و مراکز آموزشی و پژوهشی کشوری و لشکری سراسر کشور. (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه ۶۴۶ مورخ ۱۳۸۸/۴/۳۰)

ماده۲ـ منظور:

۱ـ حوزه پژوهش:

الف) انجام پژوهش­های کاربردی بر اساس حقایق و واقعیت­‌های دفاع مقدس و مقاومت.

ب) یکپارچگی در برنامه­ریزی پژوهش‌ها، اشراف کامل بر فعالیت­ها و انسجام در اقدامات پژوهشی و دستیابی شایسته به خدمات پژوهشی.

ج) تهیه بانک اطلاعات پژوهش­های دفاع مقدس و مقاومت برای ساماندهی این حوزه و در اختیار گذاشتن اطلاعات آن برای سایر پژوهشگران کشوری و لشکری و حوزه بین­‌الملل.

د) تألیف و تدوین منابع و کتب درسی در رشته­‌ها و دوره­های مختلف دانشگاهی، مراکز علمی و آموزشی  و مدارس در موضوع دفاع مقدس و مقاومت.

۲ـ حوزه آموزش:

الف) آموزش و تعلیم معارف دفاع مقدس و مقاومت در کلیه سازمان­ها و مراکز آموزشی و دانشگاهی کشوری و لشکری مطابق ضوابط، قوانین و مقررات آموزشی.

ب) تربیت استاد، جذب و بکارگیری داوطلبان تدریس درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس و مقاومت، مطابق با ضوابط مندرج در دستورالعمل ابلاغی از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس.

ج) نظارت بر اجرای آموزش‌­ها، مطابق سرفصل­‌های مصوب با همکاری و هماهنگی کلیه معاونت­‌های آموزشی دانشگاه‌­ها و مراکز آموزشی کشوری و لشکری.

د) ایجاد رشته و گرایش تحصیلی در مراکز علمی و دانشگاهی کشور با موضوع دفاع مقدس و مقاومت از طریق دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارتخانه‌های مربوطه.

ماده۳ـ  مستندات:

۱ـ فرامین:

الف) فرامین و رهنمودهای حضرت امام خمینی(ره) در حوزه دفاع مقدس و مقاومت.

۱ـ ما با هیچ کشوری، چه اسلامی و چه غیر اسلامی سر جنگ نداریم و طالب صلح و صفا برای همه هستیم، و تاکنون نیز به «دفاع» که برای هرکس فریضه‌ای است الهی و حقی است انسانی، برخاسته‌ایم؛ و هرگز قصد تجاوز به کشورهای دیگر را نداریم.

۲ـ ما در جنگ اُبهت دو ابر قدرت شرق و غرب را شکستیم. ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده‌ایم.

۳ـ ... تا شما جوانان بیدار و سایر قشرهای ملت بزرگ با این شور و شعور در صحنه حاضرید به کشور و جمهوری اسلامی، آسیبی نخواهد رسید. (وصیت‌نامه حضرت امام خمینی (ره)

ب) فرامین و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حوزه دفاع مقدس و مقاومت.

۱ـ آن کشور و ملتی که بتواند ثابت کند آماده ایستادگی و دفاع جانانه برای استقلال و حفظ هویت، آرمان‌ها و موجودیت خود است، همواره عزیز است. (فرماندهی معظم کل قوا ۱۳۹۰/۸/۱۹)

۲ـ ما در این ماجرای هشت ساله، یک پیروزی مطلق به دست آوردیم. ما که جنگ را شروع نکرده بودیم... قضیه این بود که دشمنی به ما حمله کرده بود و می‌خواست بخشی از خاک ما را بگیرد. همه دنیا هم به او کمک کردند، ما هم مردانه ایستادیم، دشمن ناکام شد و بینی‌اش به خاک مالیده شد و برگشت. پیروزی از این بالاتر؟!

امروز کار عده‌ای که به میدان جنگ رفتند و در این هشت سال، آن حماسه را آفریدند ـ چه شهدایشان، چه ایثارگرانشان، چه رزمندگانشان ـ دیگر تمام شد، آن‌ها کار خودشان را کردند، پس از پایان کار آن‌ها، کار خیل عظیم دیگری آغاز می شود، نوبت این خیل عظیمی است که این دیگر مسئله‌اش هشت سال نیست؛ هشتاد سال هم اگر طول بکشد، جا دارد. (فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) ـ ۱۳۷۹/۷/۶)

۲ـ قوانین و مقررات

الف) مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ دفاع مقدس و مقاومت.

ب) ماده ۳ (وظایف کلی) اساسنامه بنیاد.

ج) قوانین و مقررات مصوب آموزشی و پژوهشی کشوری و لشکری.

ماده۴ـ تعاریف و اختصارات:

 ـ بنیاد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس

 ـ ادارات کل حفظ آثار: منظور ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقـدس استان‌هاست که در تابعیت بنیـاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌باشند.

 ـ اساسنامه بنیاد: اساسنامه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مصوب ۱۳۸۳/۱۲/۲۲ مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا (مدظله العالی)

 ـ جبهه مقاومت: شامل فرهنگ مقاومت و پایداری کشور و سایر ملل و نهضت­های آزادی­بخش برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در برابر استکبار جهانی و صهیونیزم بین‌المللی است (محور مقاومت).

 ـ آموزش­های دفاع مقدس و مقاومت: شامل هرگونه کلاس، کارگاه و نشست آموزش عمومی و تخصصی دفاع مقدس و مقاومت که طبق قانون و مقررات دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشوری و  لشکری و حوزه­های علمیه و... از اصول رایج پیروی نموده و طبق ضوابط اجرا می­‌شود.

 ـ کمیته امور آموزشی و پژوهشی دفاع مقدس: این کمیته ذیل شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس استان­ها تشکیل و  کلیه امور مربوط با آموزش و پژوهش دفاع مقدس و مقاومت را در استان­ها راهبری و هدایت می­کند.

 ـ سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس: یکی از سازمان‌های تخصصی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش­های دفاع مقدس است که بر اساس مأموریت و وظایف محوله، ساماندهی، هدایت، رصد، پایش و نظارت بر پژوهش­ها، فناوری‌ها، ترویج آن­ها و نحوه آموزش­های دفاع مقدس و مقاومت در دانشگاه‌ها و کلیه سازمان­های کشوری و لشکری را با همکاری و هماهنگی دستگاه­ها بر عهده دارد.

 ـ ترویج پژوهش­های دفاع مقدس و مقاومت: انتقال و نشر دانش تولید شده پژوهش­های دفاع مقدس و مقاومت به هر شکل ممکن با توجه به ضوابط این آئین­نامه و رعایت اصول و قوانین نشر و ملاحظات حفاظتی.

 ـ پژوهش­های علمی ـ کاربردی: پژوهش­های عملیاتی و تاکتیکی نظامی (دفاعی ـ امنیتی) و  نیز غیر نظامی در حوزه دفاع مقدس می‌باشد که نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید را بیان می­کند.

 ـ شورای ارزشیابی استادان درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس: سیاست‌های مصوب در خصوص جذب، گزینش، ارزشیابی و صدور و تمدید مجوز تدریس استادان درس ۲ واحدی آشنائی با علوم و معارف دفاع مقدس را در دانشگاه‌ها و مراکز علمی وابسته، پیگیری و موارد مغایر را گزارش می‌نماید.

ماده۵ ـ وظایف شورای سیاست‌گذاری تحقیقات وآموزش­های دفاع مقدس و مقاومت:

این شورا برای تعیین سیاست­های لازم به منظور تولید، ترویج، حمایت و پشتیبانی از تحقیقات علمی ـ کاربردی و آموزش­های دفاع مقدس و مقاومت به ویژه در دانشگاه­ها و مراکز آموزشی تشکیل و دارای وظایف زیر می­باشد:

۱ـ حوزه پژوهش:

الف) تعیین و تدوین سیاست­های لازم برای ساماندهی، هدایت، حمایت، نظارت و راهبری تولیدات پژوهشی  علمی ـ کاربردی در حوزه عملیاتی تاکتیکی دفاع مقدس و جبهه مقاومت در مراکز پژوهشی کشوری و لشکری.

ب) تعیین سیاست­های نظارتی و راهبری برای تولید منابع و کتب دانشگاهی، آموزش و پرورش و حوزه­های علمیه و سایر مراکز علمی آموزشی کشوری و لشکری برای پژوهش­های علمی ـ کاربردی (عملیاتی ـ تاکتیکی) دفاع مقدس و جبهه مقاومت.

ج) سیاستگذاری، هدایت، نظارت و راهبری در تبیین نظام موضوعات دفاع مقدس و مقاومت برای کلیه رشته­های دانشگاهی در مراکز تحقیقاتی دانشگاه­ها و پژوهشکده­های نظامی دفاع مقدس.

د) تصویب دستورالعمل­ها و شیوه‌نامه­های اجرایی برای ساماندهی بانک اطلاعات حوزه پژوهش­های دفاع مقدس و مقاومت.

ه) تعیین و تصویب اعضا و شرح وظایف کمیته امور آموزشی و پژوهشی دفاع مقدس در سطح ادارات کل بنیاد در استان­ها و مراکز علمی و دانشگاهی.

۲ـ حوزه آموزش:

الف) تعیین و تدوین سیاست­های لازم برای ساماندهی، هدایت، حمایت، نظارت و راهبری کلیه امور آموزشی معارف دفاع مقدس و مقاومت در سازمان­های کشوری و لشکری.

ب) صدور مجوز برای ایجاد و راه­اندازی رشته­های دانشگاهی مرتبط با دفاع مقدس و مقاومت.

ج) تعیین اهداف کلان آموزشی، تصویب دوره­ها و منابع و محتوی دروس آموزشی، نحوه ارزشیابی آموزشی، تعیین جوامع هدف و همچنین تعیین مراحل جذب و گزینش استادان دروس آشنائی با علوم و معارف دفاع مقدس­.

ماده۶ ـ ترکیب اعضای شورای سیاست‌گذاری تحقیقات وآموزش­های دفاع مقدس و مقاومت:

 ـ رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس (رئیس).

 ـ نماینده تام‌الاختیار فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران.

 ـ نماینده تام‌الاختیار فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران.

 ـ نماینده تام‌الاختیارفرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران.

 ـ نماینده تام‌الاختیار  رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا.

 ـ نماینده تام‌الاختیار فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص).

 ـ نماینده تام‌الاختیار وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح.

 ـ نماینده تام‌الاختیار دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 ـ نماینده تام­الاختیار معاون تربیت و آموزش ستاد کل نیروهای مسلح.  

 ـ نماینده تام­الاختیار معاون علوم، تحقیقات و فناوری ستاد کل نیروهای مسلح.  

 ـ نماینده تام­الاختیار وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری

 ـ نماینده تام­الاختیار وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

 ـ نماینده تام‌الاختیار وزیر جهاد کشاورزی.

 ـ نماینده تام­الاختیار وزیر آموزش و پرورش.

 ـ نماینده  تام‌الاختیار رئیس  بنیاد شهید و امور ایثارگران.

 ـ نماینده تام­الاختیار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی.

 ـ نماینده تام­الاختیار مدیر حوزه­های علمیه.

 ـ نماینده تام‌الاختیار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری

 ـ رئیس سازمان نشر آثار و ارزش­های مشارکت زنان در دفاع مقدس و مقاومت.

 ـ نماینده تام‌الاختیار شورای فرهنگی اجتماعی زنان دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.

 ـ رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس (دبیر).

 ـ دو (۲) نفر عضو حقیقی دارای حق رأی (بر اساس پیشنهاد رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش‌های دفاع مقدس و تصویب رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس)

تبصره۱: در صورت نیاز از سایر سازمان­های کشوری و لشکری (صاحب ­نظران، استادان، کارشناسان و محققان) برای حضور در جلسه دعوت به عمل می‌آید.

تبصره۲: تعداد و زمان برگزاری جلسات این شورا بنا به ضرورت و تشخیص رئیس شورا (ترجیحاً ماهیانه) خواهد بود و جلسات شورا با حضور نصف به علاوه یک اعضاء، رسمی است و مصوبات آن با رأی اکثریت حاضرین لازم‌الاجرا می‌باشد.

ماده۷ـ معیار، ضوابط و نحوه سیاست‌گذاری تحقیقات وآموزش­های دفاع مقدس و مقاومت:

الف) تعیین اهداف و راهبردهای کلان آموزشی و پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت مطابق اصول، قوانین و ضوابط کشور و نیروهای مسلح می‌باشد.

ب)کلیه برنامه‌های آموزشی دفاع مقدس، اعم از برنامه‌ریزی درسی، جذب و گزینش استاد، تکنولوژی آموزشی، مکان و زمان آموزش، تعداد دانش‌پژوه و سایر موارد مربوط آموزشی در سازمان­های لشکری با همکاری، هماهنگی و مشارکت معاونت تربیت و آموزش ستاد کل نیروهای مسلح و معاونت­های هم‌نام در سایر نیروهای عمده (آجا ـ سپاه ­پاسداران ـ فراجا ـ ودجا) می­باشد و در سازمان­های کشوری (مراکز علمی و دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و...) با هماهنگی مدیریت حوزه آموزش و دفاع مقدس آن سازمان انجام می‌گیرد.

ج) هرگونه جانمائی آموزه­ها و معارف دفاع مقدس در کتاب‌ها و جزوات آموزشی سازمان­های کشوری و لشکری اعم از دانشگاه­ها، آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه، مراکز آموزشی و سایر دستگاه­ها از موضوعات تخصصی ـ نظامی دفاع مقدس و مقاومت تا خاطرات مرتبط با رزمندگان، برای هر موضوع کتاب یا جزوه آموزشی با هماهنگی و مرجعیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مشارکت مدیریت‌های مربوط در این بخش از دستگاه‌ها انجام می‌پذیرد.

تبصره۱: راستی آزمائی و اعتبار سنجی موضوعات عمومی و تخصصی دفاع مقدس برای جانمائی آموزه‌های دفاع مقدس در کتاب‌ها و جزوات درسی مراکز آموزشی کشوری و لشکری و همچنین صدور مجوز تدریس استادان درس دفاع مقدس با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس می‌باشد.

تبصره۲: کلیه پژوهش­ها و آموزش­های دفاع مقدس و مقاومت که به زبان­های خارجی ترجمه شده و می‌شوند نیز مشمول این ضوابط می‌باشند.

ماده۸ ـ وظایف ادارات کل بنیاد در استان‌ها:

۱ـ حوزه پژوهش:

الف) همکاری و هماهنگی با مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشی کشوری و لشکری سطح استان برای انجام پژوهش­های علمی ـ کاربردی و استفاده از بانک اطلاعات طرفین برابر مفاد این آیین‌نامه.

ب) شناسائی پژوهشگران و انجام پژوهش­های دفاع مقدس و مقاومت برابر آئین­نامه و دستورالعمل­های مصوب.

ج) شناسائی محققان نخبه و سرباز وظیفه برای انجام پژوهش­های کاربردی با اعمال کسر خدمت سربازی مطابق با آئین­نامه­های مربوط در نیروهای مسلح.

۲ـ حوزه آموزش:

الف) نظارت بر فرآیند اجرای درس آشنائی با علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه­ها، مراکز آموزشی نیروهای مسلح، آموزش و پرورش و حوزه­های علمیه و... همچنین شناسائی و ایجاد ظرفیت­های جدید در سطح استان.

ب) شناسائی استادان توانمند و واجد شرایط و دعوت به همکاری برای تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس برابر ضوابط و مقررات مندرج در دستورالعمل جذب و گزینش استادان بنیاد.

ج)گسترش همکاری آموزشی با دانشگاه­ها و مؤسسات آموزش عالی کشوری و لشکری، حوزوی و دولتی در سطح استان­.

د) مشارکت در تهیه محتوا برای ارتقای توانمندی استادان دفاع مقدس و مقاومت مانند (اسناد و مدارک دیداری، شنیداری و نوشتاری) با تأیید سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش­های دفاع مقدس بنیاد.

تبصره: کلیه امور آموزشی و پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت در استان‌ها توسط کمیته امور آموزشی و پژوهشی دفاع مقدس شورای هماهنگی استان انجام می‌گردد.

ماده۹ـ دستورات هماهنگی:

۱ـ حوزه پژوهش:

الف) سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش­های دفاع مقدس بنیاد، مرجع ستادی و مسئول راهبری، هدایت، نظارت و ایجاد هماهنگی بین سازمان­های آموزشی و مراکز علمی تحقیقاتی کشوری و لشکری می­باشد.

ب) کلیه وزارتخانه­ها، نهادها، مؤسسات تحقیقاتی، سازمان­های وابسته کشوری و لشکری و واحدهای استانی، لازم است پژوهش­های مرتبط با دفاع مقدس و مقاومت خود را برابر مفاد این آیین­نامه انجام و اطلاعات مربوط به کلیه پژوهش­ها را به بنیاد ارسال نمایند.

ج) هیئت‌های اندیشه‌ورزی مجامع دانشگاهی و پژوهشی کشور در راستای تصمیم‌سازی برای ترویج ارزش­های فرهنگی دفاع مقدس و مقاومت، نقطه نظرات خود را جهت بهره­ برداری به بنیاد ارسال نمایند.

تبصره: دستورالعمل هیئت‌های اندیشه ورزی دفاع مقدس هر سازمان با توجه به مفاد این آیین‌نامه و مأموریت و شرح وظایف هر سازمان نوشته شود.

د) تشویق و ترغیب مراکز علمی، دانشگاهی و محققان و پژوهشگران به انجام تحقیقات در حوزه­های گوناگون دفاع مقدس و مقاومت و ایجاد مسئولیت برای سازمان‌های کمتر فعال در این حوزه، با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه ریاست جمهوری در روند اعتبارات مصوب هر سازمان به مورد اجرا گذاشته شود.

هـ) سازمان­های علمی، دانشگاهی و پژوهشگاه‌های نیروهای مسلح مطابق با مصوبه شورای عالی سیاست‌گذاری نیروهای مسلح موظفند ۱۵% از پژوهش­های علمی ـ کاربردی خود را به حوزه دفاع مقدس و مقاومت وفق این آیین­نامه اختصاص دهند.

و) کلیه سازمان­ها و مؤسسات علمی، پژوهشی، دانشگاهی، حوزوی و پژوهشگاه‌های کشور، موظفند ۱۰% از پژوهش­های خود اعم از تولید اثر شامل کتاب، پژوهش، رساله، پایان­نامه و... را به موضوع دفاع مقدس و  مقاومت اختصاص دهند.

تبصره۱: در راستای انجام بهینه پژوهش‌های دفاع مقدس و مقاومت، بنیاد علاوه بر ارائه منابع، اسناد و مدارک، معرفی اساتید راهنما و مشاور به پژوهشگران، برای دانشجویان کارشناس ارشد و بالاتر نیز کسری خدمت سربازی(مطابق آیین‌نامه مربوط) اعطا می‌نماید.

تبصره۲: آثار دفاع مقدس و مقاومت شامل هرگونه کتاب با موضوعات داستانی، خاطره، شعر، رمان، تاریخ، ترجمه به زبان‌های خارجی، تولید فیلم، مستند، موسیقی، عکس و تصویر، موشن گرافی، اینفوگرافیک، انیمیشن و حوزه­های نظامی از قبیل بازی جنگ، راهبردها، آسیب­های امنیتی، عملیات­های نظامی و اطلاعاتی و... می‌باشد.

ز) برای جلوگیری از پژوهش­های تکراری و غیرکاربردی، تمامی پژوهش­ها قبل از آغاز، توسط نمایندگان مربوط در این شورا (ماده ۵) و کمیته آموزشی و پژوهشی دفاع مقدس در استان مطرح و پس از تصویب، برای انجام به رده درخواست کننده ابلاغ­ شود.

ح) در صورتی که پژوهشی مغایر با این آیین­نامه توسط هر یک از سازمان‌های کشوری و لشکری تولید شود، مسئولیت آن با صادرکننده مجوز بوده و حق اعتراض برای بنیاد محفوظ است.

ط) بنیاد همکاری­های لازم در خصوص دسترسی پژوهشگران به منابع، اسناد و مدارک را فراهم نماید.

تبصره: پایگاه اطلاع رسانی پژوهش و تحقیقات در پورتال جامع بنیاد، پژوهش‌های انجام شده و موضوعات مورد نیاز و راهنمائی محققان و پژوهشگران این حوزه را انجام دهد.

۲ـ حوزه  آموزش:

الف) سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج پژوهش­های دفاع مقدس بنیاد، مرجع ستادی و مسئول راهبری، هدایت، نظارت و ایجاد هماهنگی بین سازمان­های آموزشی و مراکز علمی تحقیقاتی کشوری و لشکری می­باشد.

ب) کلیه دانشگاه­های تابعه نیروهای مسلح علاوه بر سر فصل­های مصوب وزارت علوم، پیش­بینی دوره­های آموزشی آشنائی با علوم و معارف دفاع مقدس و مقاومت ترجیحأ همراه با بازدید از مناطق عملیاتی و یادمان‌ها را انجام دهند.

ج) معاونت تربیت و آموزش ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری و مشارکت معاونین مربوط در نیروهای عمده (آجا ـ سپاه ـ فراجا ـ وزارت دفاع) و سایر سازمان­های وابسته، نسبت به برنامه­‌ریزی آموزشی برای برگزاری دوره­های آموزش مقدماتی، رسته­ای، عالی و تحصیلات تکمیلی(کارشناسی ارشد ـ دکتری) برای کارکنان و خانواده‌­های آنان، کارکنان وظیفه و روحانیون نیروهای مسلح، با هدف آشنائی با علوم و معارف دفاع مقدس و مقاومت متناسب با هر دوره اقدام می‌نمایند و با نظارت مستمر، وضعیت اجرای آنها به بنیاد گزارش می‌شود.

د) کلیه وزارتخانه­ها، نهادها، مؤسسات آموزشی، سایر سازمان­های کشوری و سازمان­های نیروهای مسلح و واحدهای استانی، باید مطابق این آئین­نامه و ضوابط و مقررات آموزشی کشور نسبت به تشکیل کلاس­های آموزش آشنائی با علوم و معارف دفاع مقدس و مقاومت اقدام نمایند.

ه) بسترسازی لازم توسط کمیته امور آموزشی و پژوهشی دفاع مقدس در ادارات کل حفظ آثار در استان­ها به منظور جهت­دهی همایش­های علمی، پایان­نامه­‌ها و رساله‌­های تحصیلات تکمیلی دانشگاه­ها و مراکز علمی و تحقیقاتی به موضوعات دفاع مقدس و مقاومت و همچنین تشکیل میزگردها و اتاق­‌های فکر به منظور توسعه تولیدات پژوهشی فاخر انجام شود.

و) ساماندهی، ارزشیابی، نظارت و ایجاد بانک اطلاعات استادان، پژوهشگران، راویان و دست­اندرکاران آموزش­های دفاع مقدس و مقاومت توسط ادارات کل حفظ آثار در استان­ها.

ز) تعهدات مالی کلیه اقدامات پیش­بینی شده در این آئین­نامه، باید در برنامه­های مصوب سالیانه هر سازمان کشوری و لشکری پیش‌بینی و تأمین شود.

تبصره: آموزش الکترونیکی حوزه دفاع مقدس و مقاومت طبق ضوابط این آئین­نامه و مقررات آموزشی کشور برای دانشگاه­ها و مراکز آموزشی وابسته، کارکنان دولت و سازمان­های وابسته کشوری و لشکری قابل اجرا می­باشد.

ماده۱۰ـ این آیین‌نامه در ۱۰ ماده و ۱۰ تبصره در تاریخ ۱۱/۲۴/ ۱۴۰۰ به تصویب هیئت امنای بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس رسید و از تاریخ تصویب لازم‌الاجرا است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح و رئیس هیئت امنای بنیاد ـ سرلشکر پاسدار  محمد باقری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز