خبرگزاری کار ایران

سخنگوی بورل:

هیچ موضوع قابل مذاکره‌ای در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران نمانده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۴۳۹۹

سخنگوی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که هیچ چیز قابل مذاکره‌ای در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران به جای نمانده و نوبت به تصمیمات سیاسی رسیده است.

به گزارش ایلنا، سخنگوی هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا تأکید کرد که هیچ چیز قابل مذاکره‌ای در مذاکرات هسته‌ای با ایران به جا نمانده و نوبت به تصمیمات سیاسی رسیده است.

«پیتر استانو»، سخنگوی جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگو با روزنامه لبنانی «النهار» گفت که ۴ روز پایانی مذاکرات در وین به گفت‌وگوهای غیرمستقیم هیئت‌های ایرانی و آمریکایی برای بهبود و حل و فصل چند مسئله اندک باقی‌مانده و برخی تعدیلات در طرح پیشنهادی بورل گذشت.

وی گفت که این گفت‌وگوها اکنون تمام شده و دیگر چیز قابل مذاکره‌ای وجود ندارد و همه چیز در متن نهایی که روز دوشنبه به مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین تقدیم شد، مشخص شده است.

استانو از بیان هرگونه جزئیات درباره این متن خودداری کرد اما گفت که «این بهترین پیشنهاد ممکن است که در آن ملاحظات همه طرف‌ها لحاظ شده و می‌توان درباره آن به توافق رسید».

وی افزود که اکنون همه طرف‌های مذاکره باید تصمیم سیاسی خود را بگیرند و تأکید کرد که بورل در انتظار گرفتن تصمیمات سیاسی سرنوشت‌ساز برای امضای توافق است.

روز گذشته یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرد که دولت جو بایدن آماده امضای هرچه سریع‌تر توافق است و افزود که از نظر آمریکا متن ارائه‌شده از جانب اتحادیه اروپا تنها مبنای ممکن برای احیای توافق هسته‌ای (برجام) است.

روز دوشنبه، وزیر امور خارجه ایران در تماس تلفنی با بورل، با تأکید بر اینکه هیأت مذاکره‌کننده ایرانی با اراده و جدیت برای دستیابی به توافق در وین حضور داشته و ایده‌های سازنده‌ای را برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده ارائه داد، اظهار داشت: دیدگاه‌ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران درباره ایده‌های ارائه‌شده از سوی انریکه مورا به وی‌ منتقل شده است و انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند.

امیرعبداللهیان ضمن تمجید از تلاش‌های هماهنگ‌کننده برای تسهیل دستیابی به توافق، تصریح کرد که توافق نهایی باید تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران باشد و رفع پایدار موثر تحریم‌ها را تضمین کند.

مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این گفت‌وگوی تلفنی اظهار داشت: معتقدم در دور اخیر گفت‌وگوهای وین، پیشرفت نسبی حاصل شده و افزود که ارزیابی‌اش از این مرحله مذاکرات مثبت است.

امیرعبداللهیان همچنین ابراز امیدواری کرد که با واقع‌بینی و اجتناب از اتخاذ مواضع غیرسازنده، به خصوص از سوی آمریکا، مسیر دستیابی به توافق هموار شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز