خبرگزاری کار ایران

با رأی نمایندگان مجلس انجام شد؛

تصویب کلیات طرح اصلاح قانون حمایت از نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرمین امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۶۲۵

نمایندگان مجلس با بررسی دو شوری طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س) موافقت کردند.

به گزارش ایلنا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (۵ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران با کلیات طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س) با ۱۵۹ رأی موافق، ۲۲ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند و مقرر شد این اصلاحیه به صورت دو شوری در کمیسیون مربوطه بررسی شود.

عبدالجلال ایری در رابطه با طرح مذکور گفت: ساختاری که در سال ۸۴ برای فرآیند این قانون تعریف شده نیازمند بازنگری است لذا طرح اصلاحیه ارائه شد.

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز، گمیشان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تشکیل صندوق، افزایش مشارکت نهادهای استانی از جمله موضوعاتی است که در این اصلاحیه مورد توجه قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: این اصلاحیه هیچ تعهد مالی مازاد نسبت به قانون قبلی برای دولت ایجاد نمی‌کند.

همچنین ادیانی نماینده دولت نیز ضمن موافقت با کلیات طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س) گفت: دولت این طرح را مثبت ارزیابی می‌کند زیرا در چارچوب اسناد بالادستی است اما جزئیات آن نیازمند توجه به برخی از موضوعات است.

این گزارش می‌افزاید دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص این اصلاحیه گفت: در بند (۳ – الف) این اصلاحیه آنجایی که به انتشار اوراق اشاره شده یا در تبصره (۴) اشاره به ارائه تضمین و تعهد از سوی دولت شده و همچنین در بند (۶) نیز برای شهرداری‌ها بار سنگینی ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: همچنین علاوه بر قانون مذکور در خصوص ۴ اماکن متبرکه، در این اصلاحیه بار مالی به دولت اضافه می‌شود که اشکال دارد.

قالیباف تصریح کرد: همچنین پیشنهاد نمایندگان در خصوص امامزادگان واجب‌التعظیم در حوزه‌ انتخابیه نیز بار مالی به همراه دارد بنابراین پیشنهاد می‌شود این اصلاحیه به صورت دو شوری مورد بررسی قرار گیرد تا مغایرت‌های آن در کمیسیون برطرف شود. همچنین خواهشمندم نمایندگان پیشنهاد دهنده نیز به اصل ۷۵ و بار مالی توجه داشته باشند.

جعفر قادری در موافقت با کلیات طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت های فسوده پیرامون حرم مطرح حضرت امام رضا(ع) و حرم مطهر حضرت معصومه(س) که با اولویت در دستور کار قرار گرفته است، با یادآوری اینکه اصل این قانون در سال ۱۳۸۴ به تصویب رسیده و امروز ما قصد داریم اصلاحاتی برای اجرای بهتر آن به تصویب برسانیم، عنوان کرد: بسیاری از نمایندگان عنوان می کنند که این طرح در حال حاضر اولویت کشور نیست اما این طرح موجب افزایش ورود زائر خارجی به کشور و در نتیجه ارزآوری خواهد شد و هر طرحی که در راستای ارز آوری برای ما باشد، در حال حاضر اولویت کشور محسوب می شود.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه این طرح با ایجاد صندوقی موجب هماهنگی و ساماندهی بافت فرسوده اطراف حرم های مطهر امام رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، عبدالعظیم حسنی و شاهچراغ شیراز می شود، افزود: ما باید برای ایجاد توازن بین زوار ورودی به کشور و خروجی برنامه داشته باشیم همان طور که سایر کشورهای زیارتی چنین برنامه هایی دارند.

قادری تصریح کرد: قطعا این طرح به بهبود وضعیت صندوق پیش بینی شده در آن کمک می کند، این صندوق پیش از این نیز وجود داشته و با این اصلاحیه وضعیت آن بهتر می شود.

محمدتقی نقدعلی دیگر موافق با کلیات این طرح با انتقاد از اینکه ما نتوانستیم از ظرفیت حرم های مطهر در کشور به خوبی استفاده کنیم، افزود: در برخی از مناسبت ها جمعیتی بالغ بر ۴ الی ۵ میلیون نفر در اطراف حرم امام رضا (ع) گرد هم می آیند که یک ظرفیت بی بدیلی در کشور به واسطه حضور ائمه و خاندان آن ها است و باید از این ظرفیت به درستی استفاده شود.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس با یادآوری اینکه این طرح اصلاح قانون قبلی در رابطه با بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده است، گفت: در این طرح برای اصلاح این بافت های اطراف حرم الزام بودجه ای در نظر گرفته شده که می توانند به افزایش ظرفیت ها در این قانون کمک کنند.

احمد امیرآبادی فراهانی دیگر موافق کلیات طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت های فسوده پیرامون حرم مطرح حضرت امام رضا(ع) و حرم مطهر حضرت معصومه(س) که با اولویت در دستور کار قرار گرفته است، با بیان اینکه قم و مشهد متعلق به تمام ایرانیان و جهان تشیع است، اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر شاهدیم که بافت اطراف حرم های مطهر به شدت فرسوده بوده و زائران ایرانی و خارجی برای اسکان در اطراف حرم های متبرک با مشکل مواجه می شوند.

نماینده مردم قم در مجلس اضافه کرد: در نیمه شعبان حدود یک و نیم تا ۲ میلیون زائر به شهر قم مراجعه می کنند در حالی که مسئولیت این زوار فقط به عهده شهرداری قم بوده از سوی دیگر شاهدیم که در ایام حج که ۲ میلیون زائر به عربستان سعودی مشرف می شوند تمامی امکانات این کشور برای ساماندهی زوار به خدمت گرفته می شود.

امیرآبادی یادآور شد: سالانه بیش از ۲۰ تا ۲۵ زائر به قم و ۳۰ تا ۳۵ میلیون زائر به مشهد مراجعه می کنند، تصریح کرد: ما برای آسایش و آرامش زوار باید تلاش کنیم.

محمدحسن آصفری اولین مخالف کلیات طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت های فسوده پیرامون حرم مطرح حضرت امام رضا(ع) و حرم مطهر حضرت معصومه(س) که با اولویت در دستور کار قرار گرفته است با بیان اینکه بافت های فرسوده در سراسر کشور وجود دارد که دولت باید برای اصلاح آن برنامه داشته باشد، گفت: علت مخالفت ما این است که تعهد دولت با انتشار اوراق مالی، حوزه بانکی کشور و اقتصاد را با مشکل مواجه می کند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس با یادآوری اینکه در حال حاضر دولت بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده است، افزود: نباید با این نوع قانونگذاری مردم را امیدوار کنیم ولی این تعهدات به مرحله اجرا نرسد.

آصفری تصریح کرد: در این اصلاحیه بانک ها مکلفند که تسهیلاتی برای اصلاح بافت های فرسوده در نظر بگیرند در حالی که بانک ها هیچ منابعی برای ارائه تسهیلات ندارند.

مالک شریعتی نیاسر نیز در مخالفت با کلیات این طرح با بیان اینکه طرح مذکور ۳ تغییر در قانون سال ۱۳۸۴ ایجاد می کند که اجرای آن دولت را با مشکل مواجه خواهد کرد، گفت: در این اصلاحیه به دولت اجازه داده می شود که از طریق اوراق مشارکت منابع موردنیاز خود را تامین کند در حالی که گزارش دیوان محاسبات نشان می دهد بسیاری از تکلیف هایی که در این خصوص برای دولت مشخص شده روی زمین مانده است.

نماینده مردم تهران، در مجلس ادامه داد: همچنین در این طرح صندوق پیش بینی شده با ضمانت دولت می تواند وام دریافت کند که خارج از توان بانک مرکزی بوده و در این خصوص رئیس بانک مرکزی نامه ای هم به مقام معظم رهبری برای کاهش سقف تسهیلات بر دوش بانک مرکزی زده است و برهمین اساس ما بودجه ۱۴۰۱ را تغییر داده ایم.

شریعتی اضافه کرد: همچنین در این طرح تاکید شده که شهرداری ها باید ۵ برابر رقم سرمایه گذاری شده در بافت های فرسوده را هزینه کنند تا نسبت به اصلاح بافت های فرسوده اقدام شود که امکان چنین مسئله ای برای بسیاری از شهرداری های کوچک امکان پذیر نیست.

محمدرضا صباغیان بافقی دیگر مخالف کلیات این طرح با بیان اینکه طرح مذکور می تواند هماهنگی خوبی بین تولیت و شهرداری ها ایجاد کند، گفت: در حال حاضر بسیاری از حرم های مطهر در کشور به خوبی مدیریت نمی شود و وجود این طرح و ایجاد صندوق پیش بینی شده در آن می تواند هماهنگی خوبی ایجاد کند اما پیشنهاد ما این است که نمایندگان به این طرح رأی مخالف دهند تا همه استان ها حداقل یک مکان زیارتی را برای استفاده از ظرفیت پیش بینی شده در این اصلاحیه معرفی کنند.

وی گفت: اگر قرار است چنین ظرفیت خوبی برای حرم های مطهر پیش بینی شود، چرا فقط ۴ حرم بزرگ کشور از آن منتفع شوند که درآمد بسیار خوبی هم دارند، در حالی که اگر بخواهیم عدالت را در نظر بگیریم می توانیم مراکز بیشتری را در کشور از این امتیازهای ویژه بهره مند کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز