خبرگزاری کار ایران

کدخدایی در صحن علنی مجلس:

اعتبار شورای نگهبان به حفظ استقلال و بی طرفی آن است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۹۱۴۷

کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان بر لزوم حفظ استقلال و بی طرفی شورای نگهبان در همه حوزه ها تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، عباسعلی کدخدایی که به عنوان کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان از سوی رئیس قوه قضائیه معرفی شده، در نشست علنی امروز (سه شنبه ۴ مردادماه) مجلس شورای اسلامی با تشکر از نمایندگان و هیات رئیسه مجلس و همچنین رئیس قوه قضائیه گفت: جایگاه و شأن مجلس بر کسی پوشیده نیست و مجلس و نمایندگان مرجعی هستند و به عنوان قوه عاقله نظام شناخته می شوند. مجلس تبلور اراده مردم در حاکمیت است و مظهر مردم سالاری دینی به تعبیر مقام معظم رهبری است.

وی تاکید کرد: لقب "مجلس انقلابی" را که رهبری به مجلس دادند، افتخاری برای نمایندگان و مجلس است. مجلس در قانون اساسی اختیارات تقنینی و نظارتی متعددی دارد و همین اختیارات و وظایف موجب شده که نقش بی بدیلی را در نظام جمهوری اسلامی ایران و مخصوصاً در ریل گذاری امور کشور داشته باشد. شورای نگهبان رکن دیگر قوه مقننه است، ما در شورای نگهبان خود را جدای از مجلس نمی دانیم.

کدخدایی ضمن بیان برخی فعالیت های شورای نگهبان افزود: شورای نگهبان در شکل گیری مجلس تراز انقلاب اسلامی، در نظارت تقنینی و... کمک می کند که مجلس رسالت بزرگ خود را تکمیل کند. شورای نگهبان نیز مانند سایر نهادهای حاکمیتی نیازمند تغییر و تحول است، زمانی که سخنگوی شورای نگهبان بودم بر این نکته بسیار تاکید داشتم.

این کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان با تاکید بر نکاتی درباره تغییر و تحول در شورای نگهبان مطرح کرد: یک تحول در ساختار است که نیازمند بحث های بیشتری است و دوم اینکه تحول در قوانین را نیاز داریم، قوانینی مانند قوانین انتخابات و دیگری تحول در رویکردها بسیار مهم است، در این حوزه باید از نیروهای جوان، نخبه، مستعد و علاقمند به نظام استفاده کنیم که این کار به خصوص در پژوهشکده شورای نگهبان چند سالی است که شروع شده است که حضور این افراد را در کمیسیون های تخصصی مجلس شاهدیم.

وی با بیان اینکه در موضوع شفافیت شورای نگهبان کارهای علمی بسیار مهمی انجام شده است، اظهار کرد: درباره چشم انداز شورای نگهبان می توانم سه نکته را مطرح کنم؛ اول اینکه باید دقت کنیم که شورای نگهبان استقلال و بی طرفی خود را حفظ کند، چرا که اعتبار این شورا به حفظ این دو مهم است. ازطرفی اعضای شورای نگهبان فقط و فقط باید قانون و مستندات را در نظر بگیرند و اگر اینگونه باشد، می توانیم بگوییم که از این شورا صیانت کرده و اعتبار و شأن و جایگاه آن را حفظ کرده ایم.

کدخدایی ادامه داد: دومین نکته که به مجلس مرتبط است، اتخاذ یک رویکرد فعالانه بین شورای نگهبان و مجلس است، کارشناسان ما به طور مرتب با همکاران در مجلس شورای اسلامی ارتباط دارند، اما این همکاری باید توسعه یابد و در حوزه هایی که خصوصاً جزو مطالبات مقام معظم رهبری است، اقداماتی مانند سیاست های کلی قانونگذاری و سیاست های کلی انتخابات، اصلاح ساختار بودجه و... اینها را بتوانیم در این دو سال باقیمانده از عمر مجلس یازدهم، انجام دهیم.

این کاندیدای حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: همه نهادهای کشور از جمله شورای نگهبان فقط نیازمند داشتن تخصص نیست. شورای نگهبان فقط یک حقوقدان محض نمی خواهد و حقوقدانی می خواهد که درک عمیقی از مسائل حکمرانی و حاکمیت نظام داشته باشد و نسبت به مسائل روز تحلیل کند و بتواند چشم انداز آینده کشور را رصد کند.

وی با تاکید بر نقش بی بدیل آیت الله جنتی در سال های متمادی حضور در شورای نگهبان خاطرنشان کرد: بصیرت، حکمت و مقاومت و استواری آیت الله جنتی در همه صحنه ها خصوصا در دوره فتنه ۸۸ را می توان نام برد. وقتی دشمن از داخل و خارج به نظام حمله می کرد، شورای نگهبان یکی از سنگرهای اصلی بود و نقش افرادی مانند آیت الله جنتی بسیار موثر بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز