خبرگزاری کار ایران

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه خبر داد؛

تمرکز ایران صادرات بر مکزیک، ونزوئلا، نیکاراگوئه، برزیل و اروگوئه است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۴۱۴

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اکنون برای صادرات تمرکز ما بر مکزیک، ونزوئلا، نیکاراگوئه، برزیل و اروگوئه است و در حال ایجاد خانه‌های فناوری در یکی از این ۵ کشور هستیم.

به گزارش ایلنا، مهدی صفری صبح امروز در شانزدهمین همایش سالانه دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور که در مشهد برگزار شد، گفت: امروز ارزآوری و خودکفایی در اولویت کشور است و بحث‌هایی مانند دور زدن تحریم‌ها موقتی است.

وی از هشت اولویت درخصوص خودکفایی و ارزآوری خبرداد و صادرات را یکی از این اولویت‌ها برشمرد و اظهار داشت: دیگر اولویت ما در این راستا واردات است که این سوال در ذهن متبادر می‌شود که واردات چگونه سبب ارزآوری می‌شود؟ اگر دارویی خاص باید از آلمان وارد شود، ما تلاش می‌کنیم منابع آن را از کشورهای مختلف پیدا کنیم به طوری‌که بتوانیم همان دارو را با همان کیفیت و قیمت مناسب‌تر وارد کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با تاکید به انتقال تکنولوژی نرم به عنوان سومین اولویت، تصریح کرد: اکنون با مشکلاتی مواجه هستیم که در جهت خودکفایی باید رفع گردد. به عنوان نمونه ما ۱.۲ میلیارد دلار مواد اولیه شیمیایی دارو را از چین و هند وارد می‌کنیم که بعضا کیفیت لازم و اثرگذاری دارویی را ندارند، در حالی‌که ما اگر فرمولاسیون آن مواد را داشته باشیم، می توانیم خودمان تولید کنیم.

به گفته صفری، در این راستا می‌توان اقدامات زیادی از جمله کوتاه کردن مسیر برای وارد کردن فرمول مذکور به کشور را انجام داد. در این خصوص با شرکت‌های دانش‌بنیان و نانو در کشور همکاری داشته‌ایم. شرکت‌های نانو داروهای سرطانی زیادی را تولید کرده و صادر می‌کنند. کارشناسان ذی‌ربط باید درخصوص موارد فوق در خارج از کشور تمرکز کرده  و در سایت وزارت امورخارجه به اعلام مطالبات خود بپردازند.

وی ادامه داد: تاکید ما بر انتقال تکنولوژی نرم است نه انتقال تکنولوژی به کارخانه‌ها چراکه این امر موجب وابستگی می‌شود و باید دانش را انتقال دهیم و این توانایی در کشور ما وجود دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه دیگر اولویت ما مسائل غذایی، تجهیزات پزشکی و دارویی است، خاطرنشان کرد: در این عرصه جمهوری اسلامی ایران یک ابرقدرت است، چراکه ایران تجهیزات پزشکی را به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌کند و با سایر کشورهای سرآمد دنیا قابل رقابت است. ما دارای تجهیزاتی هستیم که پنج یا ۶ کشور بیشتر تولید نمی‌کنند.

صفری افزود: سال‌هاست مقام معظم رهبری بر شرکت‌های دانش بنیان تاکید دارند، اما تا به امروز کسی توجه خاصی به آن نداشته است، اکنون با چند شرکت دانش بنیان در جهت صادرات دانش‌بنیانی و رفع نواقص موجود تمرکز داریم تا بتوانیم خود را تکمیل کنیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه طی سه ماه نخست امسال ۸۳۶ میلیون دلار صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان ما بوده است، ابراز داشت: اکنون برای صادرات تمرکز ما بر مکزیک، ونزوئلا، نیکاراگوئه، برزیل و اروگوئه است و در حال ایجاد خانه‌های فناوری در یکی از این پنج کشور هستیم.

صفری با بیان اینکه ما در عرصه پتروشیمی قدرتمند هستیم و توانایی تولید داروهای زیادی را داریم اما باید فرمولاسیون داشته باشیم، گفت: خودکفایی و ارزآوری حائز اهمیت است اما نباید در بحران ما را مرکز فشار قرار دهند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه عنوان کرد: هم اکنون در کشور داروهای کرونا را تولید می‌کنیم. برخی مشکلات ما در خصوص تجهیزات مصرفی و داروهای شیمیایی است، اما در شرایط خوبی قرار داریم و اغلب به آسیا، آفریقا و بلاروس صادر می‌کنیم.

وی افزود: درمسائل بهداشت، دارو و تامین غذایی تنوع‌بخشی باعث آرام شدن فضا می‌شود. اکنون از چند کشور واردات داریم و هزینه هم پرداخت نمی‌کنیم و در مقابل آنچه که نیاز دارند به آنان می‌دهیم.

صفری خاطرنشان کرد: تاکید ما بر دانش بنیان است و اقدامات مربوطه را انجام می‌دهیم. سفارتخانه‌ها را موظف بر بازاریابی برای اقلام دانش بنیانی کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز