خبرگزاری کار ایران

عبودتیان:

شبکه دستیاران به‌دنبال تسهیل حضور مردم در کمک به دولت است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۶۹۴۶

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت گفت: قرار است شبکه ای از دستیاران ایجاد شود تا بتوانیم حضور مردم را در ساحت تصمیم سازی، اجرا و نظارت شاهد باشیم.

به گزارش ایلنا،، سیداحمد عبودتیان دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت، صبح امروز (چهارشنبه) در نشست خبری رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران که در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: بنده ابتدا کمی از پیشینه مردمی‌سازی یا ضرورت آن می‌گویم. فلسفه و ماهیت در جمهوری اسلامی، حضور مردم است. وقتی مردم در سال ۵۸ به نوع حکومت یعنی «جمهوری اسلامی»، رأی دادند، امام (ره) یک پیامی را صادر کردند و روز امامتِ امت را روز جمهوری اسلامی خواندند. این مردم را مسئول می‌کند.

وی افزود: یکی از برنامه‌های ما این است که تمرکز اندیشه‌ای درباره بیانات امام (ره) در بحث حکمرانی داشته باشیم. امام (ره) بعد از انقلاب سریعاً دستور تشکیل کمیته‌ها را دادند، یا مثلاً بحث سواد مردم را مطرح کردند، به این صورت که کسانی که سواد دارند به افرادی که بی سواد هستند آموزش بدهند. امام (ر ه) حدود ۱۵ نهاد را با روش حضور آحادی مردم را تأسیس کرد.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت تصریح کرد: در زمان جنگ، امام (ره)، مردم را در تمامی ساحت‌های جنگ، دعوت به دفاع از کشو. کردند. امام (ره) با اتکا به نیروی مردم، جنگ را به جایی رساند که دشمنان ذره‌ای از خاک کشور را تصاحب نکردند.

عبودتیان با بیان اینکه ما در جنگ از مردم کمک گرفتیم اما خصوصی‌سازی‌ها را دولتی کردیم، گفت: مردم ما که در طول تاریخ، تجربه مدیریت کشور را داشتند، می‌بینیم که در کرونا هم خوش درخشیدند. مدل فکر مردم، مدل فکری سردار سلیمانی است. سبک زندگی تغییر کرده اما تفکر مردم تغییر نکرده است.

وی افزود: در بحث کرونا که به روش مواسات، مردم به یکدیگر کمک کردند، بزرگترین اقدام اسلامی بود که توانستیم با همین اقدامات کرونا را شکست دهیم.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت ضمن اشاره به اینکه رئیس‌جمهور خواستار مردمی‌سازی دولت است، افزود: یکی از مقدمات انجام این کار، ایجاد شبکه دستیاران است. دولت باید بتواند حضور مردم را در سه ساحت حکمرانی فعال کند. ساحت اول تصمیم‌سازی است. بخشی از نخبگان ما باید در این ساحت باشند. ساحت یا میدان دوم حضور مردم و مشارکت در اجراست. ما در دفاع مقدس این ساحت را داشتیم.

عبودتیان اظهار کرد: قرار است شبکه ای از دستیاران ایجاد شود تا بتوانیم حضور مردم را در ساحت تصمیم سازی، اجرا و نظارت شاهد باشیم.

وی بیان کرد: ساحت سوم نیز نظارت آحاد مردم در اجرا است. در این یکی، دوماه که این کار را شروع کردیم، بسیار خوب بود. یکی از بحث‌هایی که باید در این زمینه انجام دهیم، شفاف‌سازی است.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت با بیان اینکه احساس مسئولیت در آحاد مردم باید به وجود بیاید، اظهار کرد: به دلیل برخی از رفتارها، بخشی از مردم اکنون آمادگی حضور در ساحات مختلف حکمرانی را ندارند. ایجاد گروه‌هایی از خود مردم به عنوان حلقه‌های میانی، یکی از راهکارهاست. مقام معظم رهبری این را در گام دوم انقلاب مطرح کردند. بستر حضور آحاد مردم باید وجود داشته باشد.

عبودتیان با ذکر اینکه چه مباحثی در این رویداد بررسی می‌شود، گفت: نخست، بحث آمادگی مردم است، بحث دیگر، ایجاد حلقه‌های میانی و بحث آخر پذیرش و باور مسئولان است. حکمران باید مردمی فکر کند. ما می‌خواهیم کسانی که توانایی حل مسائل دارند را به همراه مدیران ارشد و میانی، حضور پیدا کنند تا بتوان راه‌حل مشکلات را پیدا کرد. این مقدمه‌ای‌ست برای تغییر باور بخشی از مسئولان.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های حل مشکلات بزرگ، منطقه‌ای کردن آن است، افزود: در برخی از استان‌ها این کار شروع شده است. این موضوعات از قبل بوده، اما ما برای تشدید آن تلاش می‌کنیم. گروه‌های خودجوش مردمی باید ناظر به مسائل، آنها را مسئله‌محور حل کنند.

دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امر مردمی‌سازی دولت با بیان اینکه بستر واقعی مسئله مردمی‌سازی، پایگاه‌های مردمی مانند مسجد، حسینیه و مدرسه، گفت: کرونا بخشی از اجتماعات مردمی ما را تضعیف کرد، اما مردم همچنان تشنه برگزاری اجتماعات مردمی هستند. برخی از دوستان، الگوهای اقتصادی خوبی را نیز پیشنهاد کرده‌اند، مثلاً از مساجد خواستند تا خیرین روی کار بیایند. ما به عنوان نمونه زیاد دیده‌ایم که یک امام جماعت چگونه توانسته مردم را فعال کند. همچنین ما از ظرفیت‌های دانشجویی مانند مراکز دانش‌بنیان غافل نخواهیم شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز