خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

تداوم تلاش قطر برای تسهیل‌گری در مسیر احیای برجام

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۱۹۹۳

عدم موفقیت مذاکرات دو روزه انجام شده در دوحه مجددا وزیر امور خارجه قطر را راهی تهران کرد تا این کشور بار دیگر شانس خود را برای تسهیل‌گری در مسیر احیای برجام امتحان کند.

به گزارش ایلنا، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر روز گذشته در حالی در تهران با حسین امیرعبداللهیان و علی شمخانی دیدار کرد که این کشور هفتم و هشتم میزبانی رویدادی را به عهده داشت که پس از سه ماه و نیم وقفه مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا را پای میز مذاکره بازگرداند. 

محمد بن‌عبدالرحمن آل ثانی در نشست خبری روز گذشته با وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص این مذاکرات گفت:  از ایران به خاطر اعتمادی که به قطر برای میزبانی دور اخیر گفت‌وگوها در دوحه داشت، تشکر می‌کنیم. تأکید می‌کنیم ما در قطر همیشه تلاش می‌کنیم که از این گفت‌وگوها برای رسیدن به توافقی که نگرانی همه طرف‌ها را از بین ببرد و زمینه بازگشت همه طرف‌ها را به تعهداتشان فراهم کند، حمایت کنیم.

روز ۴تیرماه و در جریان سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام به ایران، امیرعبداللهیان و بوررل در پایان نزدیک به ۴ ساعت مذاکره در نشست خبری مشترکی از توافق برای ازسرگیری مذاکرات خبر دادند. نکته قابل توجه در این خبر تغییر چهارچوب و مکان مذاکرات بود. در جریان این سفر مقرر شد تا مذاکرات در دور جدید تنها با حضور ایران، ایالات متحده و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شود. جوزپ بوررل در بیان جزئیات توافق صورت گرفته گفت این مذاکرات در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار خواهد شد. 

در همین راستا علی باقری روز سه‌شنبه ۷ تیرماه در رأس هیأتی وارد پایتخت قطر شد. سخنگوی وزارت امور خارجه قطر در همان روز در مصاحبه با شبکه «الجزیره» با بیان اینکه نقش این کشور تنها به میزبانی از مذاکرات غیرمستقیم میان آمریکا و ایران خلاصه می‌شود، گفت: تاکید می‌کنیم که ما طرفدار هیچ کدام از طرف‌ها در این مذاکرات نیستیم و ایجاد اعتماد میان دو طرف، چالش بزرگی به شمار می‌آید. 

وی ادامه داد: قطر تلاش‌های دیپلماتیک زیادی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و مبادله کردن پیام‌ها میان دو طرف ایفا کرده است. تلاش داریم که نقش مثبتی را ایفا کرده و در آمادگی کامل برای ادامه تلاش‌های دیپلماتیک قرار داریم.

این مذاکرات اما روز بعد بی‌نتیجه به پایان رسید و علیرغم آنکه در ابتدا هیچ صحبتی از مدت زمان مذاکرات از سوی هیچ یک از طرفین مطرح نشده بود اما تهران اعلام کرد که این دور از گفت‌وگوها از ابتدا دو روزه برنامه‌ریزی شده بود. 

پس از پایان مذاکرات، سخنگوی وزارت خارجه در اظهاراتی با بیان این‌که نظرات و پیشنهادهای عملیاتی ایران درباره موارد باقیمانده طرح و طرف مقابل نیز ملاحظاتش را ارائه کرد، گفت: در مورد ادامه مسیر و مرحله بعدی گفت‌وگوها، باقری و مورا در تماس خواهند بود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان روز یکشنبه و در نخستین اظهارنظر در رابطه با مذاکرات دوحه گفت: مذاکرات در دوحه در چارچوبی که قبلا مشخص شده بود شکل گرفت.

وی افزود: ادامه گفت‌وگوها براساس توافقی است که بین ما و طرف مقابل و به صورت مشخص آقای مورا در حال رایزنی است که بر آن اساس زمان و مکان آن در تبادلی که بین ما و آقای موراست، در حال نهایی‌سازی است.

علی باقری در حالی روز یکشنبه از نهایی سازی زمان و مکان دور جدید مذاکرات سخن گفت که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بامداد چهارشنبه اعلام کرد که کشورش در حال حاضر برنامه‌ای برای برگزاری دور جدیدی از مذاکرات با ایران ندارد. ند پرایس با اعلام این‌که در مرحله‌ فعلی عدم پیشرفت به مثابه عقب‌گرد است، گفت که زمان در شرایط فعلی از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که توافق برای همیشه روی میز قرار نخواهد داشت.

سفر وزیر امور خارجه قطر نمی‌تواند بی‌ارتباط با این اظهارات واشنگتن باشد و احتمالا در چند روز آینده مشخص خواهد شد که محمد بن‌عبدالرحمن آل ثانی با چه پیام یا پیشنهادی به ایران سفر کرده و البته چه پاسخی از تهران دریافت کرده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز