خبرگزاری کار ایران

در اولین روز مذاکرات رفع تحریم‌ها در قطر چه گذشت؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۷۳۳

در اولین روز، گفتگوها بر سر موضوعات باقی‌مانده با «رویکردی فنی و با جدیت» دنبال شده و فضای حاکم بر مذاکرات با تمرکز بر «ابعاد تخصصی» هر یک از گروه‌های مورد گفتگو، پیگیری شده است.

به گزارش ایلنا، نورنیوز نوشت:‌ دور تازه از مذاکرات رفع تحریم‌ها، بعدازظهر دیروز سه‌شنبه ۷ تیرماه در دوحه پایتخت قطر آغاز شد.

شروع این مرحله از مذاکرات با گفتگوی «علی باقری» مذاکره کننده ارشد کشورمان و «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کلید خورد.

اطلاعات رسیده به «نورنیوز» از اتاق مذاکرات حاکی است؛ در اولین روز، گفتگوها بر سر موضوعات باقی مانده با «رویکردی فنی و با جدیت» دنبال شده است.

بر اساس این‌گزارش، فضای حاکم بر مذاکرات با تمرکز بر «ابعاد تخصصی» هر یک از گروه‌های مورد گفتگو پیگیری شده است.

گرچه انریکه مورا به نمایندگی از اتحادیه اروپا نقش هماهنگ کننده مذاکرات و انتقال دهنده دیدگاه‌های طرف‌های ایرانی و آمریکایی را بر عهده دارد لیکن در مذاکرات شب گذشته صرفا گفت‌وگوها میان او و علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران جریان داشته است.

تهران پیشتر اعلام نموده که «هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکا انجام نخواهد شد» و انریکه مورا پیام‌های طرفین را به یکدیگر انتقال می‌دهد.

در حالی که موضوعات باقی‌مانده از نظر عددی قابل توجه نیست اما به دلیل تاثیرگذاری مستقیم آن بر شکل‌گیری توافق قوی، پایدار و قابل اتکاء، موجب کُند شدن فرآیند دستیابی به توافق شده است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران روز گذشته بدون اشاره به موضوعاتی که در دستور کار مذاکرات است اظهار داشت: «خطوط قرمزی که در مذاکرات ترسیم شده در سطح سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری در کشور مبتنی بر تامین حداکثری منافع ملی است و این موضوعی است که نسل‌های بعدی در مورد آن قضاوت خواهند کرد.»

وی خاطرنشان کرد:«جمهوری اسلامی از خطوط قرمز خود به هیچ وجه عبور نخواهد کرد.»

وزیر امور خارجه ایران در عین حال تاکید کرد: «اگر آمریکا نیت جدی داشته باشد توافق در این دور از مذاکرات در دسترس است.»

در پایان روز اول مذاکرات، هنوز نمی‌توان چشم‌اندازی در خصوص «بازه زمانی گفتگوها» مشخص کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز