خبرگزاری کار ایران

لاهوتی در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت و مجلس باید به فهم مشترکی برسند تا به مشکلات کشور اضافه نشود

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۹۲۲

نماینده ادوار مجلس گفت: دولت و مجلس در انتخاب و دادن رای اعتماد به کابینه، به سه آیتم تعهد، تجربه و تخصص توجه کافی نداشتند.

مهرداد لاهوتی نماینده ادوار مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که مجلس امروز درباره ترمیم کابینه دولت سیزدهم تا چه اندازه می‌تواند از بعد نظارتی به دولت کمک کند و تعامل با دولت بر سر استیضاح وزرا تا چه اندازه است، گفت: دولت باید در انتخاب ترکیب اولیه کابینه خود دقت می‌کرد تا افراد ویژگی‌های لازم را برای کار در وزارتخانه‌ها داشته باشند. همین فاصله کوتاه برای استعفا یک وزیر تا استیضاح وزیر دیگر برای کل دولت خوشایند نیست.

وی افزود: اینکه وزیری خود استعفا دهد و یا قوه مقننه که نظارت به آن وزیر اعتماد کرده در فاصله کوتاهی می‌خواهد آن اعتماد را پس بگیرد، خوشایند نیست. هرچه عمر کابینه یا عمر مدیریتی آن وزیر طولانی باشد، موفق‌تر خواهد بود. اما هرچه عمر آن کابینه کوتاه باشد آسیب‌های تشکیلات و وزارتخانه بیشتر خواهد شد. به طور مثال آقای عبدالملکی از وزارت رفاه استعفا دادند. وزیر جدید مشخصا با نگاه دیگری وارد آن وزارتخانه می‌شود و ممکن است تغییراتی را انجام دهد که این امر باعث می‌شود تا زمان بیشتری برای اصلاح آن گرفته شود و کارایی وزارتخانه به چشم نیاید.

لاهوتی تصریح کرد: بنابراین دولت در انتخاب کابینه خود علیرغم آنکه فرآیند انتخاب آن در مدت سه ماه بعد از تحلیف رئیس‌جمهور انجام شد، دقت کافی نداشت.

وی در ادامه گفت: بخشی از تکالیفی که در وزارتخانه‌ها وجود دارد را وزیر پاسخگو است اما شما می‌بینید تصمیم نهایی بر عهده آن وزارتخانه نیست. به طور مثال یکی از راه‌های برون رفت از وضعیت فعلی خودرو، تعادل عرضه و تقاضا است. ما در سال یک و نیم میلیون خودرو نیاز داریم در حالی که تولید ما ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار خودرو است و شرایط کاملا روشن و واضح است. بنابراین عرضه از تقاضا کمتر است و در آن صورت راهی جز واردات خودرو وجود ندارد. قانون آن در مجلس تصویب شده اما در جلسه سران قوا، کمیته ساختار اقتصادی متوقف شده است. به همین دلیل چون تصمیمات از جای دیگر گرفته می‌شود، پاسخگویی بر عهده وزیر است.

وی در ادامه گفت: در مثال دیگر در سیاست خارجه همه نگاه‌ها متوجه آقای امیرعبدالهیان است اما وی حلقه واسطه حاکمیت با طرف مذاکره‌کننده است. اگر مذاکرات در جایی کند پیش رفت، نمی‌شود به حساب امیرعبدالهیان گذاشت. چون او تصمیم‌گیرنده نهایی این موضوع نیست که بر اساس نظر وی باشد. پس در اینجا اراده نظام است که مذاکرات به این شکل پیش برود.

لاهوتی گفت: اگر دولت از روز اول به سوابق افراد معرفی شده نگاه می‌کرد و بر اساس سه معیار تخصص، تعهد و تجربه وزرای خود را انتخاب می‌کرد، امروز ما دچار این حوادث نمی‌شدیم. وقتی فردی می‌خواهد وزیر جهاد کشاورزی یا صنعت شود، باید از نظر تحصیلات به آن وزارتخانه مرتبط باشد یعنی وقتی می‌خواهیم فردی را به عنوان وزیر جهاد کشاورزی انتخاب کنیم، آیا واقعا اینکه تحصیلات تئوری داشته باشد کافی است یا باید دانش عملی و راهکارهای عملی و تجربه آن را هم داشته باشد؟ در موضوع تعهد هم دستگاه‌های نظارتی می‌توانند تعهد آن فرد به وزارتخانه را رصد و بررسی کنند.

وی افزود: تعهد، تخصص و تجربه سه آیتمی است که دولت و رای‌دهندگان مجلس به کابینه دولت سیزدهم توجهی نکردند. امروز پاشیده شدن کابینه به صلاح مردم نیست. دولت و مجلس باید بنشینند به فهم مشترکی دست پیدا کنند تا بتوانند این موضوع را مدیریت کنند تا کل کابینه از هم نپاشد. به هر حال اگر این اتفاق نیفتد منطقی‌تر از آن است که در یک فاصله کوتاه به حجم وسیعی از استیضاح‌ها و استعفاها آن هم در حالی که شرایط اقتصادی نامناسب است و افزایش قیمت‌های کالای جهانی، تحریم و حذف ارز ۴۲۰۰ اتفاق افتاده برسیم. بنابراین اگر فشار دیگری مثل فشار به کابینه هم به مشکلات مطرح شده اضافه شود جمع کردن آن کار بسیار سختی است.

لاهوتی در پاسخ به این سوال که آیا زمان مجلس به دولت برای استیضاح وزرا با توجه به گذشت ۹ ماه کافی بوده یا باید زمان بیشتری به دولت داده شود، گفت: مجلس باید مقداری خویشتن‌داری کرده و زمان بیشتری به دولت بدهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز