خبرگزاری کار ایران

سید محمود دعایی درگذشت

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۹۳۳۶

حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی دارفانی را وداع گفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، یار دیرین امام و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات عصر امروز دارفانی را وداع گفت.

مرحوم دعایی در ۳۰ فروردین ۱۳۲۰ در یزد چشم به جهان گشود. وی بعد از اتمام سطوح اولیه تحصیلی در کرمان به حوزه علمیه قم رفت و بعد از تکمیل سطوح عالیه در سال ۱۳۴۶، تحت تعقیب رژیم شاه قرار گرفت و مخفیانه به عراق رفت و در آنجا تحصیلات علوم اسلامی را ادامه داد.

در این دوران تلاش‌های وسیعی جهت استردادش صورت گرفت که مأموران رژیم گذشته در این زمینه موفق نشدند.

دعایی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، به مدت هفت سال سخنگوی نهضت روحانیت مبارز در ایران بود و نمایندگی امام خمینی خمینی را به عنوان رابط بین مسئولان عالی‌رتبه عراقی با ایشان را برعهده داشت.

وی همچنین رابط بین سازمان‌ها و انجمن‌های اسلامی و مبارز دانشجویی و برخی شخصیت‌های مبارز خارج از کشور با امام خمینی بود. همچنین وی در زمان اقامت در عراق تهیه‌کننده و مجری برنامه رادیویی نهضت روحانیت در ایران بود که در مبارزه با رژیم پهلوی پخش می‌شد.

مرحوم دعایی بعد از انقلاب اسلامی، در اوایل سال ۱۳۵۸ به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق عازم بغداد شد و به‌دنبال اعتراض به دخالت‌های آشکار مأمورین عراقی در امور داخلی ایران به دستور وزارت امور خارجه در اسفند ۱۳۵۸ به ایران بازگشت.

وی سپس به دستور امام خمینی، در اردیبهشت ۱۳۵۹ به سرپرستی موسسه اطلاعات منصوب شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب؛ عضو مجمع روحانیون مبارز از سال ۱۳۶۶ تاکنون بود و به عنوان نماینده شش دوره ابتدایی مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کرد.

به مرحوم دعایی در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز