خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان زندان‌ها:‌

ظرفیت به کارگیری پابند برای مددجویان بی‌خطر را افزایش دادیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۴۳۰

رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور صبح امروز( چهارشنبه) از زندان‌های البرز بازدید کرد.

به گزارش ایلنا، غلامعلی محمدی رئیس سازمان زندان‌ها صبح امروز، چهارشنبه جهت سرکشی از مراکز تأمینی و تربیتی البرز به این استان وارد و در اولین برنامه با نماینده ولی‌فقیه در استان به دیدار و گفتگو نشست.

محمدی در این نشست با اشاره به وجود سه زندان در استان البرز گفت: در این استان سه زندان شامل زندان باز برای اشتغال زندانیان و همچنین ندامتگاه‌های کرج و فردیس وجود دارد که بالاترین نرخ زندانیان کرج را جرائم مواد مخدر و بعد جرم سرقت شامل می‌شود. متأسفانه در این زندان‌ها تا حدودی با تراکم جمعیت مواجه هستیم.

*اشتغال در زندان‌ها مهمترین رکن ماموریت اصلی ما یعنی اصلاح و تربیت است

رئیس سازمان زندان‌ها ادامه داد: بالاخره باید پذیرفت افرادی که در زندان‌ها متکفل اداره امور آنان هستیم بلحاظ ضعف مادی و یا فکری از ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند. در این راستا ریاست محترم قوه قضاییه همواره اهتمام جدی به وضعیت زندان‌ها دارند و طی مدت اخیر نیز از هشت زندان بازدید داشته‌اند که این نشان از اهتمام ایشان دارد.

وی با تأکید بر گام‌های جدی در راستای اشتغال مددجویان، توضیح داد: اشتغال مهمترین رکن ماموریت اصلی ما یعنی اصلاح و تربیت است که علاوه بر آثار انسان‌سازی، می‌تواند منبع درآمدی نیز برای زندانی و خانواده‌اش فراهم سازد. 

به گفته محمدی؛ حرفه آموزی از برنامه‍‌های مهم درحال اجرا در زندان‌هاست و مددجویان می‌توانند در آن‌ها کسب مهارت کرده و در پایان هر دوره نیز گواهینامه فنی و حرفه‌ای دریافت کنند که البته در آن‌ها هیچ عنوانی از زندان قید نخواهد شد.

* ظرفیت به کارگیری پابند برای مددجویان بی‌خطر را افزایش دادیم

وی یادآور شد: زندان به ماهو زندان موضوعیت ندارد، بلکه این حبس است که موضوعیت پیدا می‌کند؛ با همین اعتقاد برای برخی از زندانیان واجد شرایط، از پابند الکترونیک استـفاده می‌کنیم. همچنانکه در چند ماهه گذشته ظرفیت پابندها را افزایش دادیم و هدف‌گذاری ما نیز رسیدن به ۳۰ الی ۴۰ هزار پابند تا اواسط سال است تا زندانیانی که برای جامعه خطری ندارند از این پابندها بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان زندان‌ها همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه جهل و بی‎سوادی افراد را در مسیر بزه قرار می‌دهد و ما نیز برای رفع این خلأها سراغ اجرای انواع برنامه‌های فرهنگی و آموزشی در زندان‌ها رفته‌ایم.

* انتقال زندان‌های استان و زندانیان غیر بومی باید در اولویت قرار گیرد

آیت‌الله حسینی همدانی، نماینده ولی فقیه در استان البرز نیز در این دیدار با تبریک دهه کرامت، گفت: مساله کرامت اشاره به کرامت انسانی دارد و اگر کسی  این کرامت را نقض کرد، باید محدودیت هایی بر وی اعمال شود. در فرهنگ اسلامی ما معنای کریم بسیار گسترده است و به راحتی نمی‌توان این کلمه را تفسیر کرد. کریم بودن مجموعه‌ای از صفات است و خداوند می‌خواهد که انسان‌ها به کرامت برسند.

وی در مورد وضعیت زندان‌های استان گفت: بعضی از زندانیان محبوس در زندان‌های البرز، بومی این استان نیستند و این امر باعث مهاجرت خانواده آنان به استان بوده و زمینه‌ساز مشکلات اجتماعی برای استان شده است.

امام جمعه کرج با اشاره به مشکلاتی همچون معضل حاشیه‌نشینی در استان، یادآور شد: انتقال زندان‌های استان و زندانیان غیربومی باید در اولویت قرار گیرد. وقتی تعداد زندانی متعادل باشد، می‌توان اقدامات فرهنگی و آموزشی را به نحوه شایسته‌تری انجام داد.

وی با تأکید بر اینکه رابطه بین جرم و جزاء باید متناسب باشد، افزود: مجازات باید بازدارندگی داشته تا فرد عقوبت عمل مجرمانه خود را ببیند. ضمن اینکه امیدوارم تمام تلاش قوه قضائیه معطوف به کاهش جمعیت زندان‌ها باشد.

* برای کمک به خانواده زندانیان سراغ ظرفیت حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات بروید

آیت‌الله حسینی همدانی با ابراز اینکه هدف از زندان بازدارندگی است، بیان کرد: ابتدا باید قوانین بازدارنده باشند یعنی به شکلی که فرد جرات جرم پیدا نکند و بنابراین محرومیت از خدمات اجتماعی می‎تواند از این جمله باشد. همانگونه هم که می‌بینیم در برخی کشورها با اعمال جریمه‌های سنگین برای رفتارهای ناهنجار، مردم را موظف به رعایت قوانین می‌کنند.

وی  تناسب جرم با مجازات را مهم دانست و گفت:  قوانین باید بازنگری و به روزآوری شوند. نباید درخصوص رفتارهای ناهنجار خلاء قانونی داشته باشیم. لازم است در سطح کلان به این مورد رسیدگی شود.

نماینده ولی فقیه در استان البرز اعتقاد داشت: در موضوع حمایت از خانواده زندانیان از ظرفیت دستگاه‌های مختلف کشور استفاده کنید. حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات می‌توانند در این رابطه کمک کنند. بنابراین به دنبال تعامل و انعقاد تفاهمنامه با این دستگاه‌ها باشید.

وی با تأکید بر اینکه زندانبانی یک کار تخصصی است، گفت: باید روحانیونی که برای امور دینی و عقیدتی به زندان وارد می‌شوند،  باتجربه بوده و اشراف کامل به مسائل دینی داشته باشند. آنهایی که در برقراری ارتباط موثر با زندانی توانا هستند، باید در زندان مشغول شوند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز در پایان خاطرنشان کرد: استان البرز از ظرفیت کشاورزی خوبی برخوردار است که می‌توان از زندانیان برای اشتغال در این حوزه و انجام برنامه‌های کشاورزی استفاده کرد.

غلامعلی محمدی در سفر استانی خود به البرز قرار است امروز، 11 خردادماه از زندان‌ها و مراکز مختلف تربیتی بازدید کند.

حضور در ندامتگاه کرج و فردیس و همچنین حضور در جمع کارکنان اداری و شیفیتی زندان‌های البرز و دیدار با خانواده همکاران بازنشسته عرصه زندانبانی و همچنین خانواده معظم و شهید این عرصه نیز در این سفر پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز