خبرگزاری کار ایران

قهرمانپور در گفت‌وگو با ایلنا:

اقدامات نخست وزیران اسرائیل در برگزاری شوهای تبلیغاتی علیه ایران مسبوق به سابقه است/ ارزیابی واشنگتن نسبت به ابعاد برنامه هسته‌ای ایران با تل‌آویو متفاوت است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۸۳۳۹

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: اقدام اخیر نفتالی بنت در اتهام‌زنی به برنامه هسته‌ای ایران مشابه همان شوی تلویزیونی است که سلف او بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۱۸ انجام داد و گفت ما اسنادی را از برنامه هسته‌ای ایران دزدیده‌ایم و چند روز بعد هم دونالد ترامپ از برجام خارج شد؛ پس می‌خواهم بگویم این اقدام مسوبق به سابقه و مقیاس کوچک همان کارزاری است که رئیس سابق نخست وزیر اسرائیل پیش از این انجام داده است.

رحمان قهرمانپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل کارزار رسانه‌ای نخست وزیر اسرائیل علیه برنامه هسته‌ای ایران و متهم کردن تهران به سرقت و جاسوسی از اسناد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی میان گزارش اخیر مدیرکل آژانس و این تحرکات وجود دارد، گفت: گزارش‌هایی که از داخل اسرائیل در رسانه‌ها منتشر می‌شود نشان می دهد که کابینه آقای بنت که یک کابینه ائتلافی است در مورد نحوه برخورد با ایران و برجام دو شقه شده است؛ در یک طرف آقای بنت قرار دارد که متعلق به جناح راست افراطی و جدا شده از حزب لیکود است که موساد و شورای امنیت ملی هم در کنارش قرار دارند. این طیف در کابینه خواستار این هستند که ایالات متحده به توافق هسته‌ای بازنگردد و راهکارشان هم انجام عملیات و خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران برای تاخیر پیشرفت در این زمینه است.

وی ادامه داد: اقدام اخیر آقای بنت نیز مشابه همان شوی تلویزیونی است که سلف او بنیامین نتانیاهو در سال ۲۰۱۸ انجام داد و گفت ما اسنادی را از برنامه هسته‌ای ایران دزدیده‌ایم و چند روز بعد هم دونالد ترامپ از برجام خارج شد؛ پس می‌خواهم بگویم این اقدام مسوبق به سابقه و مقیاس کوچک همان کارزاری است که رئیس سابق نخست وزیر اسرائیل پیش از این انجام داده است.

وی افزود: جناح دیگر در کابینه ائتلافی اسرائیل،‌ جناح بنی گانتس و ارتش اسرائیل است که به دنبال احیای برجام هستند. در نتیجه این اقدام بنت هم کاربرد و مصرف داخلی دارد که می‌خواهد به جناح تند و راست افراطی نشان دهد که او هم به اندازه کافی نسبت به ایران تندوری دارد و برای رای به او در انتخابات احتمالی زودرس تردید نداشته باشند. همچنین این اقدام دارای ابعاد خارجی است که وقتی حتی نتوانسته متحدان خود را قانع کند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای است، لذا به اقدامات روانی روی آورده است.

این تحلیلگر روابط بین‌الملل گفت: چند ماه قبل خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک هیات اسرائیلی در سفر به آمریکا و در دیدار با مقامات عالیرتبه اسنادی را اراده داده‌اند که به این جمع‌بندی قطعی رسیده اند که طبق ادعای آنها ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای است اما جواب آمریکا و آقای جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید که مواضع تندی نیز علیه ایران دارد به این موضوع این بود که ارزیابی واشنگتن با تل‌آویو متفاوت است.

وی افزود: چند روز پس از این نشست نیز آقای ویلیام برنز، رئیس سیا در نشست دیگری در نیویورک صراحتا اعلام کرد که آمریکا همچنان بر ارزیابی خود بر مبنای ۲۰۰۶ معتقد است که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. گزارش سال ۲۰۰۶، گزارشی تهیه شده از سوی ۱۶ نهاد است که اعلام می‌کند ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست. در نتیجه نفتالی بنت احساس می‌کند علاوه بر داخل دولت خود در خارج از کشور نیز اصلی‌ترین متحدش که آمریکا باشد، استدلال او را قبول ندارد، همان عملیات روانی نتانیاهو را در پیش گرفته است.

وی ادامه داد: نخست وزیر اسرائیل در حالی ایران را متهم به جاسوسی از اسناد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرده که تل‌آویو استاد همین جاسوسی و سرقت اسناد است و اساسا وقتی خودشان به سرقت اسناد ایران افتخار می‌کنند چگونه می‌توانند دیگری را متهم کنند. لذا بعید می‌دانم این عملیات روانی تاثیری در نظام تصمیم گیری در ایالات متحده داشته باشد چرا که آن‌ها در این چند سال خودشان به ارزیابی مشخصی از اقدامات اسرائیل رسیده‌اند.

قهرمانپور در پاسخ به این سوال که اسرائیل در هفته های گذشته دو عملیات تروریستی را در ایران سازماندهی کرده که یکی ترور یکی از سرداران سپاه در تهران و دیگری خرابکاری در تاسیسات پارچین است که برخی صاحبنظران این دو اقدام را نتیجه تصمیم جو بایدن مبنی بر عدم خروج سپاه پاسداران از لیست FTO و در نتیجه چراغ سبز کاخ سفید دانسته‌اند، آیا می‌توان چنین فرضیه‌ای را در برهه کنونی پذیرفت، گفت: آمریکا و اسرائیل و نهادهای امنیتی دو کشور توافقی را به امضا رسانه‌اند که بر مبنای آن مقرر شده آمریکا از هیچ کدام از اقدامات اسرائیل شگفت زده نشود. منظور این است که اگر اسرائیل قرار است عملیات خاصی انجام دهد باید آمریکا را مطلع کند.

وی افزود: در موارد قبلی در خصوص کشتی‌های ایرانی اطلاعاتی در رسانه‌ها منتشر شد که نشان می‌داد این اقدام به اطلاع واشنگتن رسیده است. در این موارد اگر آمریکا مخالفت کند مانند رویکردی که پس از توافق سال ۲۰۱۵ وجود داشت، اسرائیل از این اقدام منصرف می‌شود اما سکوت واشنگتن این اجازه را به تل‌آویو می‌دهد که اقدامات خود را صورت دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز