خبرگزاری کار ایران

پاک‌آیین در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران و عمان در موضوعات مرتبط با امنیت منطقه هم‌نظر هستند/ رویکرد منفی آمریکا باعث کندی در روند مذاکرات شده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۴۶۹۷

یک دیپلمات پیشین گفت: عمان در مقاطع مختلف به دنبال نزدیک کردن ایران با برخی کشورهای غربی و رفع اختلافات بوده و ایران هم به حسن نیت این کشور واقف بوده و در این موارد همراهی لازم را داشته است. در ارتباط با بحث مذاکرات وین البته بنده اعتقادی به بن‌بست ندارم اما می‌توان گفت که رویکرد منفی آمریکا باعث شده که مذاکرات به کندی پیش برود. ما اعتقاد داریم واشنگتن باید تصمیم سیاسی اتخاذ کرده و مسیر بازگشت خود به برجام را هموار کند.

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی سفر رئیس‌جمهور به عمان و در پاسخ به این سوال که آقای رئیسی سفری یک روزه به عمان داشتند، اهمیت این سفر از منظر روابط دوجانبه به ویژه مناسبات اقتصادی چیست و ظرفیت‌های روابط دوجانبه که تاکنون مورد بهره‌برداری قرار نگرفته چه مواردی را شامل می‌شود، گفت: سفر رئیس‌جمهور به عمان نشان‌دهنده این رویکرد راهبردی در دولت سیزدهم مبنی بر توسعه و تقویت روابط با همسایگان است. سفرهایی که تاکنون آقای رئیسی به کشورهای مختلف داشته عمدتا از کشورهای همسایه بوده است؛ ایشان به کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه، قطر و اینک عمان سفر کرده و این نشان می‌دهد تقویت روابط با کشورهای همسایه یک اصل راهبردی در سیاست خارجی ایران است.

وی ادامه داد: از ابعاد مختلف می‌توان روابط دو کشور را بررسی کرد؛ البته باید این نکته را هم در مقدمه عرض کنم که در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، بهترین رابطه را تاکنون با جمهوری اسلامی ایران داشته و در مقاطع مختلف نیز هر دو کشور از منافع این روابط بهره‌مند شده‌اند. در مقطع فعلی هم مهمترین اصلی که مطرح می‌شود بحث همکاری‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف است.

وی افزود: در بخش اقتصادی و به ویژه موضوع فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تنوع بخشی‌های اقتصادی، تلاش برای افزایش سطح مبادلات تجاری یک اصل است؛ در حال حاضر ۱ میلیارد ۳۳۶ میلیون دلار حجم مبارله تجاری داریم و این رقم قابل افزایش به حتی ۳ میلیارد دلار است و همچنین مجموع شرکت‌های سرمایه گذار ایرانی در عمان ۲۷۱۰ شرکت هستند که حدود ۱۱۶۳ شرکت تحت مالکیت سرمایه گذاران ایرانی است و باقی مشارکتی هستند که این نوع همکاری‌ها میان بخش خصوصی دو کشور نقش مهمی در افزایش همکاری‌های تجاری به خصوص در حوزه غیرنفتی دارد.

این دیپلمات پیشین گفت: در بخش ترانزیت و حمل‌و‌نقل ما شاهد جابجایی کالا بین بنادر دو کشور هستیم؛ ایران حلقه اتصال کشورهای حاشیه خلیج فارس به شرق آسیا، اروپا و مناطق آسیای مرکزی و قفقاز است و به همین دلیل عمان معمولا صادرات و واردات با این کشورها را از مسیر ایران صورت می‌دهد. طی سال‌های اخیر میزان صادرات و واردات میان بنادر دو کشور به بیش از ۱ میلیون ۱۴۰۰ تن رسیده که نشان می‌دهد فعالیت‌های تجاری در این حوزه ارتباط مستقیمی با بحث ترانزیت دارد و توسعه همکاری‌های ترانزیتی به طور طبیعی می‌تواند این میزان را افزایش دهد. 

وی افزود: در حوزه انرژی هم بحث همکاری‌های نفتی چه در سازمانی مانند اوپک و چه صادرکنندگان گاز و همچنین موضوع احداث خط لوله انتقال گاز میان ایران و عمان مساله مهمی‌ست که در چهارچوب این سفر مطرح شده است.

وی ادامه داد: در موضوع امنیت منطقه خلیج فارس نیز دو کشور به تامین امنیت منطقه با مشارکت کشورهای منطقه و بدون دخالت کشورهای خارجی اعتقاد دارند و این فرصت خوبی است که در این زمینه طرفین همکاری داشته باشند. همچنین دو طرف در خصوص ضرورت رفع بحران یمن اتفاق نظر دارند و به دنبال این هستند صلح در این کشور حاکم شود. 

پاک‌آیین در پاسخ به این سوال که  با توجه به سابقه میانجی گری مسقط در گفت‌وگوهایی میان تهران و واشنگتن که در نهایت منجر به برجام شد، آیا این سفر می‌تواند در موضوع بن‌بست پیش آمده در مذاکرات وین نیز مورد ارزیابی قرار بگیرد، گفت: عمان در مقاطع مختلف به دنبال نزدیک کردن ایران با برخی کشورهای غربی و رفع اختلافات بوده و ایران هم به حسن نیت این کشور واقف بوده و در این موارد همراهی لازم را داشته است. در ارتباط با بحث مذاکرات وین البته بنده اعتقادی به بن‌بست ندارم اما می‌توان گفت که رویکرد منفی آمریکا باعث شده که مذاکرات به کندی پیش برود. ما اعتقاد داریم واشنگتن باید تصمیم سیاسی اتخاذ کرده و مسیر بازگشت خود به برجام را هموار کند.

وی افزود: در مجموع معتقدم این سفر فصل جدیدی در روابط دو کشور خواهد بود و با توجه به امضای یادداشت تفاهم‌های مختلف، در آینده نزدیک شاهد نتایج این سفر خواهیم بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز