خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور:

وضعیت ذخایر کالاهای اساسی خوب است/ نگرانی بابت پرداخت حقوق نداریم/ چند قیمتی کردن ارز مشکل‌ساز است/ با علم و آگاهی به میدان آمده‌ام

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۸۵۷۶

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مسئله مهم ذخایر کالاهای اساسی کشور در آغاز به کار دولت اوضاع نگران‌کننده بود، تاکید کرد: بعد از مدتی گفتم که مردم نگران نباشند که اوضاع الان خوب است. همچنین نگرانی این را داشتیم که حقوق را چگونه پرداخت کنیم اما الان دیگر این نگرانی نیست و حقوق بدون یک روز تاخیر پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سید ابراهیم رئیسی در پنجمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با اشاره به شرایط کرونا در آغاز به کار دولت سیزدهم، گفت: با مدیریتی که انجام شد، با دیپلماسی فعال دولت و مشارکت مردم، امروز در شرایطی هستیم که ۷۰۰ خانواده داغدار به هفت خانواده کاهش یافته و این از فضل خدا و مشارکت جدی مردم است.

وی ادامه داد: فعال شدن سفرهای نوروزی، فعال شدن کسب و کار مردم و بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها از دیگر نتایج این شرایط تازه بود. همچنین از افتخارات کشور تولید واکسن داخلی است که به سطح صادرات رسیده است.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه مسئله مهم ذخایر کالاهای اساسی کشور در آغاز به کار دولت اوضاع نگران‌کننده بود، اظهار داشت: بعد از مدتی گفتم که مردم نگران نباشند که اوضاع الان خوب است. همچنین نگرانی این را داشتیم که حقوق را چگونه پرداخت کنیم اما الان دیگر این نگرانی نیست و حقوق بدون یک روز تاخیر پرداخت می‌شود.

وضعیت تورم سیر نزولی پیدا کرده است

به گفته رئیسی، هم حجم تجارت خارجی ما افزایش یافته است، هم ارتباط با کشورهای همسایه را داریم. از مسائل دیگر کسری بودجه دولت بود که بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول، تلاش شد با کسب درآمدهای دولت، مدیریت لازم انجام شد. 

وی با بیان اینکه وضعیت تورم سیر نزولی پیدا کرده است، تصریح کرد: مسئله ارز ترجیحی را هم داشتیم که همیشه از سمت نخبگان و کارشناسان هشدارهایی به ما در این باره داده می‌شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به ارز ۴۲۰۰ تومانی خاطرنشان کرد: از ابتدا معلوم بود ارز ترجیحی یا دو یا چند قیمتی کردن ارز مشکل‌ساز است. دولت قبلی بعد از مواجه با این شرایط تلاش کرد از برخی کالاها این ارز را قطع کند و این میزان به چند کالای اساسی کاهش پیدا کرد اما اگر همان زمان و با نرخ آن روز، برای ارز ترجیحی فکری اساسی می‌شد راحت‌تر از حالا می‌شد آن را مدیریت کرد.

شتابزده عمل نمی‌کنیم

رئیسی به سواستفاده‌های انجام‌شده از ارز ترجیحی اشاره کرد و ابراز داشت: رانت‌خواری و فسادی که این ارز به دنبال داشت ما را به سمت مدیریت و برنامه‌ریزی برای آن کشاند اما تصمیم ما این شد که طرح ارز ترجیحی را تا زمانی که زیرسازی‌های لازم انجام شود، ادامه دهیم چراکه به خصوص باید مردم را برای مدیریت ارز ترجیحی قانع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما شتابزده عمل نمی‌کنیم، بیان کرد: موضوع را مدت‌هاست در نظر داریم و مجلس و دولت و نخبگان آن را بررسی کرده‌اند که ادامه آن چه مسائلی را به دنبال دارد. 

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه ما شانی جر خدمتگزاری و نوکری مردم برای خود قائل نیستیم، یادآور شد: می‌گوییم این یک اصلاح اقتصادی است که باید انجام شود و باید به ابعاد آن پرداخت. امروز همه به اینکه باید دو نرخی یا چند نرخی بودن ارز پایان دهیم، اتفاق نظر دارند و صرفاً بحث بر سر زمان اجرای آن است که در این زمینه باید به قانون مصوب مجلس برگشت.

مردم خودشان سفره‌هایشان را مدیریت کنند

رئیسی با بیان اینکه مردم باید در جریان موضوع قرار گیرند و بدانند دولت چه اقدامی می‌کند، عنوان کرد: باید شرایط جهانی را هم در نظر گرفت و اوضاع منطقه را دید. دولت برنامه دارد که این کار از یک جایگاه تخصصی برخوردار باشد.

وی اضافه کرد: نکته‌ای که مطرح است این است که ما هم باید قانون را اجرا کنیم و هم به مردم و به ویژه نیازمندان فشاری وارد نشود و مشکلی برایشان پیش نیاید که این هم دغدغه دولت است و هم مجلس.

رئیس‌جمهور با طرح این مسئله که آنچه که تا به حال انجام می‌شد، به تولیدکننده پرداخت می‌شد، گفت: الان به مصرف‌کننده پرداخت خواهد شد و در واقع ما حذف ارز ترجیحی را نداریم بلکه آن را از اول زنجیره به آخر زنجیره که مصرف‌کننده باشند، می‌رسانیم تا خودشان سفره‌هایشان را مدیریت می‌کنند.

قیمت نان، دارو و بنزین تغییر نمی‌کند

رئیسی با تاکید بر اینکه باید بدانیم این طرح، حذف ارز ترجیحی نیست بلکه نحوه تخصیص آن متفاوت می‌شود، اظهار داشت: سه دهک اول تقریباً هر نفر ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. دهک‌های چهارم تا نهم نیز هر نفر ۳۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه قیمت نان، دارو و بنزین به هیچ وجه برای مردم تغییر نمی‌کند، تصریح کرد: نان سنتی به دست همه مردم می‌رسد و بعد از اینکه زیرساخت‌ها را تکمیل کردیم، دارو نیز از مجرای بیمه‌ها به دست مردم می‌رسد و آن یارانه‌ای که واردکننده دریافت می‌کند، به بیمه‌ها می‌رسد تا دارو با قیمتی که الان وجود دارد به مردم برسانند.

رئیس دولت با بیان اینکه نان و بنزین هم به این ترتیب هیچ افزایش قیمتی نخواهند داشت، خاطرنشان کرد: این کمک هزینه‌ای معیشتی برای دو ماه خواهد بود تا کالابرگ الکترونیکی آماده شود. ما دولتی صادق‌الوعد هستیم و این یارانه را پیش از اجرای طرح، برای مردم فراهم خواهیم کرد و به دست آنان خواهیم رساند.

یارانه کمک معیشتی برای حمایت از مردم است

به گفته رئیسی آنچه به عنوان کمک معیشتی قرار است به نان تعلق گیرد با این کمک هزینه معیشتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی که قرار است به دهک‌های اقتصادی پرداخت شود، متفاوت است و در جای خودش پرداخت می‌شود و طبعا به این میزان یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی افزوده می‌شود.

وی با بیان اینکه البته قیمت کالاها از طرف سازمان حمایت از مصرف‌کننده اعلام خواهد شد، ابراز داشت: ممکن است برخی به تقسیم‌بندی دهک‌ها اعتراض داشته باشند که سامانه‌هایی از سوی دولت در نظر گرفته شده و این ظرفیت را دارد که هر گونه اعتراض و شکایت در دهک‌ها یا حذف نام آنان از سامانه‌ها را دریافت و به آن رسیدگی کند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه یارانه کمک معیشتی برای حمایت از مردم است، عنوان کرد: بعدا آن را به کالابرگ تبدیل می‌کنیم و اگر در این مدت مشکل یا اخلالی باشد، حتماً مسئولان مربوطه یا شخصا با مردم در میان می‌گذاریم تا در جریان کار قرار بگیرند.

خود را درباره معیشت مردم مسئول و پاسخگو می‌دانیم 

رئیسی با بیان اینکه اینطور نیست که هر کس در هر جا و هر وقت که بخواهد، قیمت کالا را گران کند، یادآور شد: به هیچ وجه این اجازه داده نمی‌شود و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان موظف است قیمت کالاها را اعلام کند و بخش‌های نظارتی هم باید بر موضوع نظارت کنند.

وی با طرح این سوال که اگر با مشکلی مواجه هستیم باید آن را حل کنیم یا از کنار آن عبور کنیم، بیان کرد: مسئولیت‌پذیری از رویکردهای مهم دولت است و ما خود را درباره معیشت مردم مسئول و پاسخگو می‌دانیم و معتقدیم دولت با مشارکت مردم در این اصلاحات اقتصادی موفق خواهد شد.

رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه من با علم و آگاهی به میدان آمده‌ام، گفت: با این عزم که باید تصمیماتی همراه با مشکلات فراوان گرفته شود، سکاندار دولت شدم و حتی اگر لازم باشد، آبرویم را در این راه بگذارم تا مردم در معیشت دچار مشکل نشوند، سفره مردم آسیب نبیند و رانت‌خوارها و مفسدین چپاول نکنند، این کار را می‌کنم و آبرویم را در این راه می‌گذارم.

رشد اقتصادی هشت درصدی باید اتفاق بیفتد

رئیسی با بیان اینکه من از نظرات و انتقادات مردم استقبال می‌کنم و یقین دارم که از روی دلسوزی می‌گویند، اظهار داشت: ما از نظرات همه نخبگان استقبال می‌کنیم. 

وی با اشاره به قانون بودجه تصریح کرد: امروز قصد داریم قانون را اجرا کنیم و قانون ۱۴۰۱ دولت را ملزم به اجرای اصلاح ارز ترجیحی کرد و نمی‌گذاریم موضوع مشمول مرور زمان شود، چون مردم و نخبگان از ما مطالبه دارند تا مسائل اقتصادی را با نگاه اصلاحی‌گری پیش ببریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه حل شدن مسئله ارز ترجیحی آخر کار نیست بلکه اول کار است، خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی هشت درصدی، افزایش بهره‌وری اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری را پیش‌بینی کرده‌ایم که همه اینها باید اتفاق بیفتد و کار ما تازه شروع می‌شود. 

بر تبیین مسائل برای مردم تأکید داریم

رئیسی از مردم، صاحب‌نظران و استادان دانشگاه‌ها درخواست کرد در این زمینه دولت را مساعدت و یاری کنند و ابراز داشت: البته امروز خوشبختانه مجلس و دستگاه‌های مختلف را همراه داریم و همه عزیزان همین دغدغه دارند.

وی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم ابهام وجود داشته باشد و بر تبیین مسائل برای مردم تأکید داریم، عنوان کرد: نقد عملکرد دولت ایرادی ندارد و در جهت موفقیت و ارتقای کار دولت خواهد بود، اما انتظار همکاری و مشارکت همگانی داریم تا از این مرحله هم عبور کنیم. 

رئیس‌جمهور درباره تکمیل اجرای طرح اصلاح پرداخت یارانه یادآور شد: آنچه به عنوان کمک معیشتی یا یارانه نان هست در مبلغی که ذکر شد دیده نشده است و جداگانه به مردم پرداخت خواهد شد و طبیعتاً این مبلغ افزایش پیدا می‌کند. دوستان ما در مورد نان مشغول هستند تا سریع‌تر بخش‌های زیرساختی را آماده کنند تا نان با همین قیمت فعلی در اختیار مردم قرار گیرد و افزایش قیمت پس از محاسبه به فروشنده پرداخت شود و از محل هدفمندسازی یارانه‌ها انجام می‌شود.

امروز پنج میلیون تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند

رئیسی در رابطه با رایگان شدن بیمه سلامت بیان کرد: همواره یکی از آرزوهای دولت‌های گذشته و مردم، بیمه همگانی بوده است و امروز با این پنج میلیون که تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند، جهش جدی در بیمه سلامت انجام شد.

وی ادامه داد: ما در تلاش هستیم که هیچ ایرانی‌ای نباشد که بیمه نداشته باشد و اگر بیماری پس تحت بیمارستان بیمه نیست، همانجا بیمه شود و هیچ کس بدون بیمه نباشد.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه تلاش آن است که داروها به سهولت از بیمه‌ها دریافت شود و مشکلی در تهیه دارو نباشد، گفت: داروهایی که کمیاب هستند و به نحوی مشکل داشتند، بودجه‌اش تأمین شده است. کاری که در این زمینه انجام شده، آرزوی دولت‌ها و مردم بوده است.

به دنبال اصلاح بسترهای فسادزا در دولت هستیم

به گفته رئیسی، امیدوار هستیم با آنچه که دولت در حال دنبال کردن آن است و با آنچه به عنوان کمک معیشتی به مردم پرداخت می‌شود، مردم در گرانی‌های موجود در معیشت خود احساس سختی نکنند و تمام اصناف و بازار خودشان گرانی‌ها را کنترل کنند.

وی با بیان اینکه ما حتما همزمان با اصلاح ساختارها به دنبال اصلاح بسترهای فسادزا در دولت هستیم، اظهار داشت: هیچ تردیدی در برخورد با فساد و تبعیض‌ها، گران‌فروشی، کم‌فروشی و احتکار نداریم و تمام همت ما این است که در خدمت مردم و خدمتگزار مردم باشیم تا هیچ اجحافی در حق مردم صورت نگیرد.

رئیس‌جمهور افزود: تمام این اقدامات به این منظور است که مانند حوزه حفظ جان مردم که دولت به میدان آمد، در حوزه معیشت و سفره و نان مردم هم به میدان بیاید و اجازه ندهد اجحافی صورت گیرد. تمام مسئولان و دلسوزان در این زمینه مسئولیت دارند و یقین داریم با مشارکت مردم و لطف خدا مثل همیشه موفق خواهیم بود.

رئیسی با تشکر از مردم به دلیل اعتمادی که به او دارند، تصریح کرد: امیدوارم اعتماد مردم با عمل به وعده‌ها روز به روز افزون شود. بنا داریم به آنچه وعده داریم عمل کنیم و دولت با خلف وعده نبوده بلکه صادق‌الوعد باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز