خبرگزاری کار ایران

بررسی سفر الحلبوسی به تهران در میان بن‌بست سیاسی فعلی بغداد

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۶۳۹

تمرکز دیدارهای رئیس پارلمان عراق در سفر به ایران در میان بن‌بست سیاسی کنونی در این کشور برای تشکیل دولت جدید است. روزنامه العرب و العربی‌الجدید در گزارش‌های جداگانه به پشت پرده این سفر پرداختند.

به گزارش ایلنا، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق امروز چهارشنبه در صدر هیاتی بلندپایه در سفری رسمی وارد تهران شده و قرار است با مقام‌های ایران دیدارهایی داشته باشد.

العربی‌الجدید درباره این سفر نوشت: سفر رئیس پارلمان عراق به ایران در شرایطی انجام می‌شود که عراق وارد چهارمین هفته از بن‌بست سیاسی برای تشکیل دولت جدید در این کشور شده است که به اعتقاد بسیاری از ناظران، از پیچیده‌ترین شرایط سیاسی عراق طی چند دهه اخیر محسوب می‌شود؛ چراکه مقتدی صدر، رهبر جریان صدر گفت‌وگوها با ائتلاف «چارچوب هماهنگی» که گفته می‌شود از نیروهای نزدیک به ایران به شمار می‌روند را تعلیق کرده است.

یک عضو پارلمان عراق که خواست نامش فاش نشود به العربی الجدید در این باره گفت که حلبوسی در راس هیئتی پارلمانی امروز چهارشنبه وارد تهران می‌شود و قرار است در این سفر با طرف ایرانی چند پرونده مهم از جمله پرونده بحران سیاسی در عراق را بررسی کند.

منابع ایرانی هم اعلام کردند که حلبوسی در این سفر قرار است با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کند؛ همچنین قرار است حلبوسی در نشستی با حضور اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس ایران و ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران نیز شرکت کند.

منابع ایرانی در این باره به العربی‌الجدید گفتند که «اوضاع داخلی عراق و روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای از جمله موارد مورد بحث در سفر حلبوسی به تهران محسوب می‌شود اما تمرکز این دیدارها بر اوضاع سیاسی داخلی عراق است.

روزنامه العرب امارات نیز در تحلیلی درباره پشت پرده این سفر نوشت: منابع سیاسی عراق اعلام کردند که تهدید محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق به خروج از فرآیند سیاسی در این کشور در واکنش به موفقیت نوری المالکی نخست وزیر سابق این کشور در بازگرداندن رهبران سنتی حاضر در فرآیند رقابت با حلبوسی که نفوذ او را تهدید می‌کند، صورت گرفته است. ناظران بر این باورند که الحلبوسی در حال پرداخت مالیات پیوستنش به رهبر جریان صدر است.

فاروق یوسف، تحلیلگر عراقی در این باره می‌گوید که بازگرداندن مخالفان حلبوسی به فرایند سیاسی در عراق یک اقدام ادب‌کننده از سوی حریان نزدیک به ایران است چرا که حلبوسی چهار سال پیش قادر به رسیدن به جایگاه ریاست پارلمان عراق بدون کمک مالکی و حمایت ایران نبود، تا جایی که در آن زمان بسیاری حلبوسی را یکی از مهمترین افراد مالکی می‌پنداشتند.

یوسف در گفت‌وگو با روزنامه العرب می‌گوید که ائتلاف الحلبوسی با صدر علیه احزاب شیعه به نوعی ناسپاسی است و او باید ادب شود. بنابراین فرآیند سیاسی در عراق به سهولت انجام نمی‌شود مگر آنکه به سمت ایران بازگردد.

بحران سیاسی کنونی در عراق که با عنوان بن‌بست سیاسی شناخته می‌شود، به دلیل اصرار مقتدی صدر رهبر جریان صدر در عراق که ائتلافش توانست در جایگاه نخست انتخابات پارلمانی اخیر عراق قرار بگیرد، بر تشکیل «دولت اکثریت ملی» است. این در حالی است که ائتلاف چارچوب هماهنگی بر تشکیل دولت توافقی اصرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز