خبرگزاری کار ایران

کنعانی مقدم:

احتمالا فراکسیونی با نگاه مخالف عملکرد دولت در مجلس تشکیل شود/ برخی دولتمردان فکر می‌کنند، چون نمایندگان خودی هستند، باید وظیفه نظارتی خود را کنار بگذارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۶۶۸۳

فعال سیاسی اصولگرا گفت: به نظر می‌رسد، بعضی از مسئولان اجرایی کشور احساس می‌کنند، چون نمایندگان مجلس خودی هستند، مجلس باید وظیفه نظارتی خود را کنار بگذارد. در حالیکه مجلس باید از نظر نظارتی قدرتمند بوده و امور را اصلاح کند.

حسین کنعانی‌مقدم فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که نمایندگان مجلس از عملکرد دولت از جمله در انتخاب وزرا و کارهایی نظیر احیای برجام انتقاد می‌کنند، دلایل انتقادها چیست، گفت: نقد یکی از ابزارهای بسیار مهم برای اصلاح امور، رشد و تعالی در جامعه است. قاعدتاً نمایندگان مجلس هم به عنوان کسانی که به عنوان نمایندگان مردم بر عملکرد دولت نظارت کرده و اصلاح امور را با قوانین و مقررات خود پیگیری می‌کنند، در این زمینه دغدغه‌های خاصی دارند. اما به نظر سه محور، دغدغه اصلی است که باعث شده تا این نقدها مقداری تند و در بعضی موارد شکل استیضاح یا برخوردهای تریبونی با موضوع فعالیت دولت به خود بگیرد. 

وی افزود: بحث اول درباره مسئله معیشت مردم و مسائل اقتصادی است. از لحاظ اینکه نمایندگان با مردم در تماس هستند و احساس مردم این است که نه تنها شرایط بهتر نشده بلکه روز به روز بدتر می‌شود، کاهش قدرت مردم و مسائل اقتصادی به نمایندگان منعکس شده و نمایندگان هم این موارد را در بیانیه‌ها و مصاحبه‌های خود عنوان می‌کنند. 

کنعانی‌مقدم تصریح کرد: بحث دوم، عبور از بن‌بست تحریم‌هاست. ظاهرا غرب دارد ما را به سمت یک بن‌بست می‌کشاند که چاره‌ای جز پذیرش خواسته‌های آنان را نداشته و تسلیم شویم. به نظر می‌آید خواست مردم این است که در عین حال که تحریم‌ها برداشته می‌شود، عزت، کرامت، انسانیت و شرفمان را هم حفظ کنیم و به شکلی نباشد مثل خیلی از کشورها به بهانه رفع تحریم‌ها درها را بازکرده و فرش قرمز پهن کنند و دشمن را به خانه خود راه دهند. 

وی افزود: بحث سوم، مربوط به ساختار دولت، انتصابات و افرادی است که در مناصب مختلف دولت قرار گرفته‌اند. من به همراه نمایندگان مجلس احساس می‌کنیم، افرادی که انتخاب شدند آن کارآمدی و کارایی لازم را با شعارهایی که داده شد، ندارند. اینکه رئیس‌جمهور هر روز دستور دهد و در عمل ببینیم که این دستورات در پیچ و خم مسائل اداری می‌ماند و اجرا نمی‌شود، نمی‌تواند پاسخی به مطالبات مردم باشد. مردم مشکل حل شده می‌خواهند. اینکه به چه شیوه‌ای حل شود دیگر در دست رئیس‌جمهور، هیئت دولت و مسئولان است. 

این فعال سیاسی اصولگرا در ادامه گفت: نمایندگان این دغدغه را دارند و به نظر می‌رسد با همین زمینه بحث استیضاح وزرا را در لابی‌های مجلس مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. 

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا در ادامه شاهد جدال میان دولت و مجلس خواهیم بود یا خیر گفت: بعید می‌دانم مجلس بخواهد مقابل دولت بایستد. به این دلیل که هر دو از یک جنس هستند و دارای یک تفکر و اندیشه بوده اما به نظر می‌رسد ممکن است که فراکسیونی با نگاه مخالف به عملکرد دولت در مجلس شکل بگیرد. 

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در اوایل تشکیل دولت سیزدهم با عبارت «یکدست شدن حاکمیت» به دنبال بهبود روند اجرایی کشور بودند اما رفته رفته شعارها عملیاتی نشد. اشکال کار در کجاست و راهکار حل این موارد را در چه می‌بینید، گفت: یکدست شدن در قدرت، مفاسدی دارد که باعث می‌شود دولت پاسخگوی مجلس نباشد. چیزی که دنبال آن بودیم این بود تا تمرکز قدرت به شکلی باشد که هم‌افزایی ایجاد کند، اصطحکاک کمتر، همکاری و همبستگی بیشتر شده، مشکلات مردم حل و جنگ بین قوای مختلف در کشور وجود نداشته باشد. 

وی افزود: این موضوع تا حدودی شکل گرفت اما به نظر می‌رسد، بعضی از مسئولان اجرایی کشور احساس می‌کنند، چون نمایندگان مجلس خودی هستند، مجلس باید وظیفه نظارتی خود را کنار بگذارد. در حالیکه مجلس باید از نظر نظارتی قدرتمند بوده و امور را اصلاح کند. زیرا آن‌ها باید پاسخگوی مردمی باشند که به آن‌ها اعتماد کرده، رای داده و در راس قدرت گذاشتند. اگر بنا باشد که این افراد کاری انجام دهند که در گذشته انجام شده، دیگر فرقی میان اصلاح‌طلب، اصولگرا و ضدانقلاب باقی نمی‌ماند. 

کنعانی‌مقدم در پاسخ به این سوال که آیا مجلس فعلی وزیری را استیضاح یا دولت را مجبور به تغییر کابینه می‌کند یا خیر، گفت: قاعده این است که دولت‌ها بعد از یک سال، با توجه به عملکرد وزرا تغییراتی را در کابینه ایجاد کند حالا ممکن است این کار را مجلس انجام دهد. اما به هر جهت این مورد نمی‌تواند بدون تغییر باشد و ممکن است دولت به لحاظ عملکرد یا مجلس از طریق استیضاح تغییراتی را انجام دهند. 

این فعال سیاسی درباره اظهارات سعید حدادیان مداح اصولگرا که از دولت ابراهیم رئیسی هم انتقاد کرده بود، گفت: انتقاد کردن خوب است و می‌تواند باعث شادابی، اصلاح امور و حل مشکلات باشد. اما اگر نقد سیاسی بخواهد جناحی شود، کارآمدی خود را از دست می‌دهد. این دولت برخاسته از همین مداحی‌هایی است که دوستان بر سر منبرها کردند و مردم را به رای دادن به این دولت تشویق کردند. به همین جهت آن‌ها باید حرمت رای مردم را نگه داشته و نقدهایی که انجام می‌دهند، سازنده و کارساز باشد. 

وی گفت: آنقدر که ما به دولت‌سازی فکر می‌کنیم، اگر به ملت‌سازی فکر می‌کردیم، مشکلات امروز را نداشتیم. بعد از پیروزی انقلاب مدام به دنبال دولت‌سازی بودیم تا دولت‌هایی بر سر کار بیایند که دولت‌های خوبی باشند. در موضوع حکمرانی این روند خوب نیست که ما آدم‌های خوب را سر کار بگذاریم. آدم خوب باید در بحث حکمرانی هم خوب عمل کند تا مسائل و مشکلات مردم را حل کند. با آدم‌های خوب اگر حکمرانی خوب انجام نشود، خوب بودن خودشان فقط به درد خودشان می‌خورد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز