خبرگزاری کار ایران

ارکانی در گفت‌وگو با ایلنا:

عمده ایرادات بودجه‌ای شورای نگهبان مربوط به تغییرات اعمال شده توسط دولت است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۹۰۵۸

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفت: دولت با توجه به اینکه شاکله لایحه بودجه ارائه شده امسال نسبت نسبت به سایر لوایح بودجه‌ای که طی ۷-۸ سال گذشته توسط دولت قبل به مجلس ارائه می‌شد تغییر زیادی داشت، باید امسال در ارسال لایحه بودجه تسریع می‌کردند تا فرصت مناسب و کافی برای بررسی لایحه در مجلس فراهم باشد.

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه، گفت: لایحه بودجه باید تا ۱۵ آذر به مجلس تحویل داده می‌شد که دولت با تاخیر نسبت به مهلت قانونی، لایحه را به مجلس آورد؛ کما اینکه لایحه برنامه هفتم توسعه هم باید تا خرداد ماه امسال به مجلس ارسال می‌شد که تاکنون این اتفاق هم رخ نداده است.

نماینده نیشابور در ادامه با اشاره به تغییرات قابل توجه بودجه عنوان کرد: این تاخیر در حالی است که دولت با توجه به اینکه شاکله لایحه بودجه ارائه شده امسال نسبت به سایر لوایح بودجه‌ای که طی ۷-۸ سال گذشته توسط دولت قبل به مجلس ارائه می‌شد تغییر زیادی داشت، باید امسال در ارسال لایحه بودجه تسریع می‌کردند تا فرصت مناسب و کافی برای بررسی لایحه در مجلس فراهم باشد.

وی افزود: مجلس به محض دریافت لایحه بودجه کار خود را آغاز کرد، کمیسیون تلفیق به سرعت تشکیل شد و به صورت تمام وقت در مهلت قانونی مقرر تمام ۲۰ تبصره، احکام و جزئیات را بررسی کرد و به صحن علنی ارائه کرد. در صحن هم حدود یک ماه وقت گذاشته شد و بررسی جزئیات انجام شد و در نهایت سه‌شنبه هفته گذشته بعد از تصویب نهایی در صحن علنی به شورای نگهبان ارسال شد.

ارکانی در ادامه تصریح کرد: لازم است اشاره کنم که ایرادات شورای نگهبان به بودجه طبیعی محسوب می‌شود و هرساله وجود داشته است اما تغییرات این لایحه بودجه نسبت به بودجه‌های قبل زیاد بود؛ از بحث حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تا بحث تشکیل صندوق جدیدی به نام صندوق پیشرفت و عدالت با ساختار متفاوت در قالب لایحه بودجه و حتی تغییر یک سری قوانین دائمی مانند افزایش سن بازنشستگی یا کاهش حقوق بازنشستگان در قالب لایحه بودجه که مجلس این‌ها را حذف کرد. 

وی ادامه داد: مساله این است که اگر لایحه دولت را بدون اینکه مجلس بررسی کند، به صورت مستقیم دولت به شورای نگهبان ارسال می‌کرد با ایرادات زیادی از سوی شورای نگهبان مواجه می‌‌شد و مجلس تلاش کرد که لایحه را به گونه‌ای بررسی کند که ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه به حداقل برسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه همچنین بیان داشت: یک سری از ایراداتی که تا این لحظه به صورت شفاهی مطلع شدیم شورای نگهبان به لایحه بودجه گرفته به همان احکام و تبصره‌هایی است که توسط خود دولت در لایحه ارائه شده و قاعدتاً دولت باید تلاش کند که یا شورا را اقناع کنند یا اگر بحثی وجود دارد ما در مجلس نسبت به رفع این ایرادات اقدام کنیم.

وی گفت: عمده‌ترین ایردات در بحث تبصره ۱۸ است که در این تبصره دولت اصرار دارد به همان شکل تصویب و ابلاغ شود، که با ایرادات شورای نگهبان مواجه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز