خبرگزاری کار ایران

پیام وزرای خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در ۳۰ سالگی روابط دو کشور

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۶۵۸

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان همزمان با فرارسیدن سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور پیام‌هایی برای یکدیگر ارسال کرد.

به گزارش ایلنا، متن پیام حسین امیرعبداللهیان به شرح زیر است:

جناب آقای جیحون بایراموف

وزیر محترم امور خارجه جمهوری آذربایجان

فرارسیدن سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را به جنابعالی و مردم کشورتان صمیمانه تبریک می‌گویم. 

مناسبات دوستانه و برادرانه با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای مسلمان از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است. در این چارچوب جمهوری آذربایجان به دلیل پیوندهای تاریخی، فرهنگی و مذهبی از جایگاه ممتاز برخوردار است و بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده است. 

در این پیام آمده است: مایه خرسندی است که مناسبات فیمابین در سه دهه گذشته بر پایه احترام متقابل در حوزه های مختلف از جمله حمل و نقل و انرژی و تجارت گسترش یافته است. در عین حال معتقدم ظرفیت‌های دو کشور و فرصت‌های جدید ناشی از آزادسازی اراضی جمهوری آذربایجان افق‌های جدیدی را برای تحکیم مناسبت ترسیم می‌کند که شایسته است با تلاش متقابل از آنها بهره برداری شود. از خداوند متعال سلامتی و موفقیت آن جناب و بهروزی و شادکامی مردم جمهوری آذربایجان را مسئلت دارم. 

پیام وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به همتای ایرانی 

در پیام جیحون بایرام‌اف، وزیر امور خارجه نیز آمده است: 

جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

جناب وزیر گرانقدر، 

در ابتدا مایلم به مناسبت سی امین سالروز برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران از صمیم قلب به جنابعالی تبریک عرض کنم. روابط فیمابین دو کشور از اراده مردمانمان که در طول تاریخ همراه با دوستی و حسن همجواری زیسته و در ارزش‌های معنوی مشترک سهیم هستند، نشأت گرفته و مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی بنیان روابط مان را تشکیل می‌دهد.  

در این پیام آمده است: سطح کنونی مناسبات بین دو کشور متکی بر اراده مردمان و سران دولت‌هایمان است. تبادل نظر و مذاکرات مبسوط انجام شده در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۲۱ در چارچوب پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی و ملاقات صورت گرفته بین رئیس‌جمهور محترم جمهوری آذربایجان عالیجناب جناب آقای الهام علی‌اف و رئیس‌جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران عالیجناب جناب آقای سید ابراهیم رئیسی در عشق آباد محرک توسعه هر چه بیشتر روابط مان و ورود به مرحله کیفی جدید بود. چارچوب فعالیت متقابل‌مان در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، نیرو، حمل و نقل، لجستیک و سایر زمینه‌های مهم به صورت روزافزون توسعه می‌یابد و در طول سال‌های گذشته پروژه‌هایی که مشترکا انجام داده‌ایم به پیشرفت هر چه بیشتر روابط مان کمک می‌کند.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در این پیام عنوان کرده است: علاوه براین، تمایل دارم که به فعالیت کمیسیون دولتی همکای‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران به طور ویژه تأکید کنم. در ۳۰ سال گذشته بین پارلمان‌های کشورهایمان و سایر نهادهای دولتی روابط متقابل برقرار شد و امروزه این همکاری‌ها با موفقیت در حال تداوم است. یقین دارم که از این پس نیز مشترکا در راستای تعمیق مناسبات دوستی دیرینه و همکاری متناسب با منافع ملت‌هایمان تلاش خواهیم کرد. فرصت را مغتنم شمرده به مناسبت این روز خاص، یکبار دیگر خدمت شما تبریک گفته و برای جنابعالی صحت و سلامتی و موفقیت در انجام مسئولیت و برای مردم  دوست و برادر ایران نیز صلح، رونق و رفاه آرزو می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز