خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

پرونده پادمانی ایران باید یک‌بار برای همیشه بسته شود/ در همکاری جدی با آژانس، جایی برای فعالیت دشمنان به وجود نخواهد آمد

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۴۶۷۴

یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: روندی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز شده که می‌تواند منجر به بسته شدن پرونده پادمانی شود همانطور که در همکاری ایران با آژانس پرونده PMD بسته شد.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی نتایج سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان انتظار داشت که این سفر به بسته شدن پرونده پادمانی که علیه کشورمان تشکیل شده منجر شود، گفت: تمام قرائن و شواهد نشان می‌دهد که سفر رافائل گروسی به ایران موفقیت‌آمیز بوده و تهران اعلام کرده که حداکثر تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ (۲۰ مارس ۲۰۲۲) توضیحات کتبی مرتبط با آن دسته از سوالات مطرح شده توسط آژانس درخصوص موضوعات مربوط به سه مکان که ایران به آنها نپرداخته است را به همراه اسناد پشتیبان مربوطه به آژانس ارائه خواهد کرد و آژانس هم ظرف دو هفته پس از دریافت توضیحات، پاسخ می‌دهد و به نظر می‌رسد این مساله قابل حل است.

وی ادامه داد: با این حال این موضوع بیشتر از جنبه حقوقی و فنی، جنبه سیاسی دارد و بیشترین تاثیر را بر مذاکرات وین گذاشته و ایران مایل است در این توافق گنجانده شود که پرونده‌های پیشین برای همیشه بسته شده است چرا که ممکن است در آینده باز هم با توجه به مدرکی بخواهند ادعایی نسبت به گذشته داشته باشند. ایران بحثی در خصوص مسائل آینده ندارد، آژانس می‌تواند نظارت کند و هرجا سوالی داشت، به آن سوال و ابهام پاسخ داده می‌شود اما این موضوعات که مربوط به سال ۲۰۰۳ و پیش‌تر و حتی براساس منابع آزمایشگاهی اورانیومی کمتر از ۵ درصد است باید یکبار برای همیشه بسته شود.

این کارشناس مسائل هسته‌ای همچنین در خصوص ابهامی که در رابطه با مبنای تشکیل این پرونده مطرح می‌شود و آن را ناشی از جاسوسی در ایران می‌داند، گفت: مبنای این پرونده اسنادی است که اسرائیلی‌ها به دست آورده و در اختیار آژانس قرار دادند و آژانس هم تنها مواردی را مورد بررسی قرار می‌دهد که کلیات درستی دارد. در این مورد هم آژانس مدعی است بازرسی کرده و متوجه شده که در سایتی که ایران به این نهاد اعلام نکرده اثراتی از اورانیوم وجود دارد و ایران هم می‌گوید این مکان متروکه است و استفاده‌ای از آن نمی‌شود اما با فشار آمریکا آژانس پاسخ تهران را قانع‌کننده ندانسته است. با این حال به نظر می‌رسد روندی آغاز شده که می‌تواند منجر به بسته شدن این پرونده شود همانطور که در همکاری ایران با آژانس پرونده PMD بسته شد.

وی ادامه داد: در این برهه زمانی اما موضوع مهم، آینده همکاری‌های ایران و آژانس است که این همکاری باید به نحوی با توجه و دقت باشد که اساسا دشمنان نتوانند شبهه‌‌ایی مطرح کنند. این مساله خیلی مهم است که ما نظارت و کنترل آژانس را بپذیریم و بدانیم این نظارت تنها برای ما نیست بلکه همه کشورها تحت نظارت این نهاد هستند. امروز نیز براساس همان مدلی که در زمان آقایان لاریجانی و البرادعی به برخی سوالات آژانس پاسخ داده شد باید به این سوالات پاسخ دهیم تا این پرونده پادمانی نیز بسته شود.

وی افزود: پس از این نیز باید نگاه به آینده باشد و بدانیم که هرچقدر این همکاری دوجانبه بیشتر و بهتر باشد، جایی برای فعالیت دشمنان به وجود نخواهد آمد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز