خبرگزاری کار ایران

کواکبیاندر کنگره حزب مردم‌سالاری:

راهکار نهایی برای بازگشت اعتماد عمومی، بازنگری در قانون اساسی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۰۹۱۱

دبیرکل حزب مردم سالاری در جلسه کنگره این حزب گفت: پاسخگویی باید در همه سطوح نظام وجود داشته باشد، راهکار نهایی برای بازگشت اعتماد عمومی، بازنگری در قانون اساسی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری در بیستمین کنگره این حزب که با شعار "احیای اعتماد عمومی لازمه مشارکت حداکثری" برگزار شد، اظهار کرد: بحث اعتماد عمومی در قرآن بسیار مطرح شده است. این بحث در مشروعیت نظام بسیار مهم است. "میزان رای ملت است"، یک سخن شرعی بود و نه سیاسی و به‌ معنای میزان رای اکثریت ملت است. حتی مقام معظم رهبری در تاریخ ۱ فروردین ۸۹ تعبیری داشتند مبنی بر اینکه در حکومت اسلامی باید مشروعیت مردمی هم وجود داشته باشد.

وی با اشاره به بحث توسعه افزود: پیشرفت بدون مردم معنا ندارد، بنابراین هیچ بحثی در مشارکت حداکثری مردم وجود ندارد. نخستین شاخص در بحث اعتماد عمومی، نظام پاسخگویی است که به شورای نگهبان بازمی‌گردد. من متوجه نشدم که اصلا چرا ردصلاحیت شدم. آن‌ها گفتند که ما دلایل ردصلاحیت شما را در دستورکار قرار می‌دهیم که هنوز قرار نداده‌اند. سوابق کدام یک از افرادی که تایید شدند، چند درجه از بنده بالاتر بود؟

دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: مسائلی که حل نشده‌اند زیادند، مثلا حدود ۴ هزار روز از حصر محصوران می‌گذرد اما هنوز برای آن‌ها دادگاهی تشکیل نشده است. هیچ‌کس پاسخگوی ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی علت کشته شدنِ کشته‌شدگان آبان ۹۸ و تجمعات ۹۶  نیست. در طرح صیانت که می‌توان آن را خیانت به ملت نامید نیز هیج نوع پاسخگویی وجود ندارد. رئیس جمهور دستور می‌دهد سرعت اینترنت زیاد شود، اما کم می‌شود. به ایشان می‌گویم که دستور دادن کافی نیست و عمل کنید. ایشان همچنین گفتند که پیش از آمدن من بیش از ۷۰۰ نفر بر اثر کرونا کشته می‌شدند. من از ایشان می‌پرسم که اکنون ۲۰۰ نفر کشته می‌شوند، پاسخگو باشید!

کواکبیان با اشاره به شفافیت به‌عنوان مسئله دوم بیان کرد: مجلسی‌ها نماینده حداکثر ۱۵ درصد مردم هستند یا در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری به گفته آمار رسمی، ۵۲ درصد عدم مشارکت وجود داشت. بیش از ۲۰ ماه از عمر مجلس گذشت و طرح شفافیت مشخص نشد. 

وی ادامه داد: نکته بعدی بحث فسادستیزی است که تنها ربطی به دولت فعلی ندارد و پیش از این نیز وجود داشته است؛ نکته بعدی، عدالت‌محوری است که البته زمانی برای باز کردن این مبحث نیست. اخیرا موضوع آزادسازی سواحل مطرح می‌شود. رئیسی که پیش از این در دستگاه قضا بود و اژه‌ای نیز مدت مدیدی در این دستگاه حضور داشته است، چرا زودتر اقدام نکرده‌اند؛ در این میان، حتی می‌شود به انتصابات فامیلی نیز اشاره کرد که آقایان آن را نمی‌پذیرند.

کواکبیان خاطرنشان کرد: شاخص دیگر، حاکمیت قانون است که باید احیا شود. اخیرا دیوان عدالت اداری، رای سازمان اداری را برای استعفای شهردار، باطل کرد؛ وضعیت معیشت مردم نیز مشخص است؛ وضعیت بورس نیز آشکارا بی‌پاسخ مانده است.

وی با اشاره به مذاکرات برجامی، بیان کرد: تعامل مثبت با جهان، یکی دیگر از شاخص‌های اعتماد عمومی است. من به تیم مذاکره‌کننده جدید خوش‌بین نیستم اما امیدوار گفت‌وگوها موثر واقع شوند؛ ظریف که مدام مورد هجوم قرار گرفت، هیچ اقدامی جز در راستای فرمایشات رهبری انجام نداد.

کواکبیان افزود: رابطه سیاسی ایران و آمریکا باید حل شود و این اتفاق زمانی می‌افتد که برای اعتماد عمومی برنامه‌ریزی شود. حتی دربحث عربستان نیز می‌بایست بهتر عمل کرد. چه کسی دستور اشغال سفارت را داده بود؟ در مورد طالبان نیز باید بگویم که ایران باید آخرین کشوری باشد که آن‌ها را به رسمیت بشناسد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری بیان کرد: ما برای تبدیل جبهه اصلاحات به حداکثر چهار حزب، آماده هستیم. اگر نظام حزبی حاکم شود، راهکار خوبی برای نجات کشور است؛ راهکار نهایی برای بازگشت اعتماد عمومی، بازنگری در قانون اساسی است که مسئله جمهوریت سوم مطرح می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز