خبرگزاری کار ایران

نامه بیش از ۵۵ نماینده برای لغو بررسی طرح صیانت در کمسیون مشترک؛

نمایندگان مجلس انقلابی حریف پایداری‌ها می‌شوند؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۹۸۹۸

کلیات «طرح صیانت از فضای مجازی» امروز با ۱۸ رأی موافق در کمیسیون مشترک این طرح تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، درست زمانی که چشم همه به صحن مجلس و بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ است، کلیات «طرح صیانت» که مدت‌ها محل بحث میان خود نمایندگان مجلس است؛ توسط برخی از این وکلا در خانه ملت در سکوت و چراغ خاموش در کمیسیون مشترک تصویب شد و از آنجا که این طرح اصل هشتادوپنجمی قلمداد می‌شود به منزله مصوبه مجلس است و احتمالا در صورت تصویب شورای نگهبان دیر یا زود اجرا خواهد شد.

تلاش «پایداری‌ها» برای تصویب طرح صیانت پیش از پایان سال/ ارسال پیامک برای تشکیل جلسه ۴۵ دقیقه‌ای

مجلس شورای اسلامی از عصر روز یکشنبه به صورت دو شیفت در حال رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق پیرامون لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ است. از آنجا که در ماده ۱۸۳ آیین نامه داخلی مجلس آمده است: «جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیراز جمعه و تعطیلات رسمى، حداقل روزى چهار ساعت منعقد گردد و تا موقعى که شور و مذاکره پایان نیافته و رأى مجلس أخذ نشده است از دستور خارج نمى‌شود و هیچ لایحه یا طرح دیگر نمى‌تواند مطرح باشد مگر لایحه یک یا چند دوازدهم بودجه درصورت ضرورت.» پررنگ‌ترین برداشت از این ماده طی سنوات گذشته همواره تعطیلی کامل کمیسیون‌های مجلس برای حضور نمایندگان در جلسات مجلس است و با توجه به تمرکز نمایندگان بر لایحه بودجه و پیشنهادات مطروحه پیرامون آن از برگزاری هرگونه جلسات توسط کمیسیون‌های مجلس مگر در مواردی که مرتبط با لایحه بودجه باشد، خودداری می‌شد. اما این بار به نظر می‌رسد که گروهی کوچک در مجلس یازدهم قصد برهم زدن این روند را دارند.

نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری که طراحان و حامیان طرح صیانت هستند، عزم خود را جزم کرده‌اند که به هر شکل ممکن این طرح را تا پیش از پایان سال ۱۴۰۰ به تصویب برسانند. در همین راستا از روز گذشته این نمایندگان عضو کمیسیون مشترک بررسی طرح صیانت با دعوت پیامکی برای تشکیل جلسه این کمیسیون در روز سه‌شنبه مواجه شدند، البته دعوت کنندگان به پیامک اکتفا نکرده و روی به دعوت زبانی و توصیه و اصرار برای حضور در این جلسه آوردند.

در شرایطی که نمایندگان به دلیل برگزاری جلسات دو نوبته برای بررسی لایحه بودجه وقت و زمانی برای تشکیل کمیسیون ندارند، هیات رئیسه کمیسیون طرح صیانت تصمیم گرفته از وقت نماز و ناهار نمایندگان حد فاصل ساعت‌های ۱۲ الی ۱۴ ظهر و فاصله تعطیلی میان دو نوبت صبح و عصر استفاده کند.

حتی به نظر می‌رسد با توجه به خستگی و مشغله نمایندگان از آن‌ها خواسته شده است که در جلسه شرکت کنند و این جلسه تنها ۴۵ دقیقه و برای تصمیم‌گیری خواهد بود.

این موضوع در جلسه امروز مجلس منجر به تذکر نوری قزلجه نماینده بستان آباد و عضو این کمیسیون شد، وی در تذکر شفاهی خطاب به هیات رئیسه مجلس، گفت: « تذکر بنده براساس ماده ۱۸۳ آیین نامه و مربوط به روند بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی است، در آنجا تاکید دارد که در زمان بررسی بودجه در مجلس همه طرح‌ها و لوایح موقوف هستند و نمی‌توانند در دستور کار قرار گیرد.»

وی ادامه داد: « درباره طرحی با این اهمیت و به این مهمی از دیروز پیامک و سفارش شده است که یک جلسه ۴۵ دقیقه‌ای برای تصمیم‌گیری باید بیایید. ما الان در حال بررسی گزارش کمیسیون تلفیق هستیم و تمرکز و توجه نمایندگان معطوف به پیشنهادات است، نمی‌توانیم در این شرایط برای طرح به این مهمی طی ۴۵ دقیقه جمع شویم و تصمیم بگیریم. ما هنوز گزارشات مرکز پژوهش‌های مجلس را ندیدیم و هنوز نمی‌دانیم که جلسه درباره چه چیزی است. من خواهش می‌کنم که طبق آیین‌نامه دستور جلسه به بعد از بررسی بودجه موکول شود.»

تذکری که علی نیکزاد در پاسخ به آن، اظهار داشت: «این موضوع در دستور صحن قرار نگرفته است، بلکه دعوتی از جانب یکی از عزیزان انجام شده که این تذکر معطوف به آن است.»

اما این تذکر از سوی رئیس کمیسیون طرح صیانت تحمل نشد و تقی‌پور دقایقی در وقتی که برای تذکر گرفته بود در واکنش به نوری، گفت: «متاسفانه برخی از همکاران نسبت به وظایف و حد و حدود خودشان آشنا نیستند، زیرا از بدو تشکیل کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از کاربران که ۵ ماه از شروع به کار آن گذشته، با کارشکنی‌های مختلف روبرو هستیم و نمی‌گذارند جلسات این کمیسیون تشکیل شود.»

وی ادامه داد: «طی روزهای گذشته برخی کمیسیون‌ها از جمله فرهنگی، کشاورزی و... جلساتی برگزار و امور تخصصی خود را پیگیری کردند. چرا برخی از همکاران فتوا صادر می‌کنند، لذا رئیس جلسه باید تذکر دهد که افراد آیین‌نامه داخلی را کنار نگذارند. چنین موضوعی دیکتاتوری مدرن است، به عبارتی یک نفر تصمیم می‌گیرد یک کمیسیون را تعطیل کند، لذا باید همه ما حرمت مجلس را حفظ کنیم و با توجه به شأن نمایندگی نباید مطالبی را طرح کنیم که با مفاد آیین‌نامه مخالفت است. امروز طرح برخی از مطالب موجب درست شدن خوراک برای رادیوهای بیگانه است، لذا باید جلوی چنین سخنانی گرفته شود. اینکه مجلس را به توپ ببندید، نتیجه نخواهید گرفت، زیرا قبلی‌ها که این کار را کردند، نتیجه نگرفتند، ما کار و وظیفه خود را پیگیری خواهیم کرد، ولو با اقداماتی که برخی انجام می دهند.»

 

در سایه غیبت مخالفان و طی کمتر از ۴۵ دقیقه/ کلیات طرح صیانت با ۱۸ رأی تصویب شد

در جلسه ظهر امروز ( سه شنبه  ۳ اسفند) کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی که در فاصله دو جلسه نوبت صبح و عصر جلسات علنی مجلس برگزار شد. 

پس از صحبت‌های جلال رشیدی کوچی در مخالفت با کلیات طرح، رضا تقی پور رئیس کمیسیون توضیحاتی را درخصوص نحوه و زمان تشکیل این جلسه ارائه کرد.

تقی پور گفت: این جلسه با نظر موافق اعضا تشکیل شده و اطلاع رسانی آن از دو روز قبل انجام شده است. اما ظاهرا یکی از همکاران پیامک را اشتباه خوانده وساعت جلسه را که ۱۲:۴۵ دقیقه بوده اشتباه دیده که همین موجب اشتباه وی و رسانه ها شده است که برخی رسانه ها نوشتند جلسه ۴۵ دقیقه‌ای.

پس از صحبت‌های تقی پور با اعلام وی، رأی گیری درخصوص کلیات این طرح آغاز شد و با ۱۸ رأی مثبت کلیات طرح به تصویب رسید.

اما علیرغم تکذیب تقی پور این جلسه که از حوالی ساعت ۱۲:۵۰ دقیقه آغاز شده بود، زمانی کمتر از ۴۵ دقیقه به خود اختصاص داد و در مدت زمان کوتاهی کلیات این طرح به تصویب رسید.

تقی‌پور: طرح را در میان بودجه بررسی نکردیم/ نوری: جلسه امروز کمیسیون مشترک وجاهت قانونی ندارد

 رضا تقی‌پور عضو هیأت رئیسه کمیسیون مشترک در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تصویب کلیات «طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی»  گفت: نام این طرح دیگر « طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی» نیست و نامش « نظام تنظیم مقررات فضای مجازی » 

وی درباره این که چرا در میان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کمیسیون مشترک دست به چنین کاری زده است، بیان کرد: طرح مذکور بین ۵ تا ۶ ماه است که درحال بررسی است و امروز و در میان بودجه بررسی نشده است. 

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون مشترک ادامه داد: از ۲۰ نفر حاضر در کمیسیون ۱۹ نفر به کلیات این طرح رأی داده‌اند و روی جزئیات باید در کمیسیون بحث شود.

غلامرضا نوری قزلجه در گفت‌وگو با ایلنا درباره تصویب «طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی» در بین برگزاری صحن بعد از مجلس شورای به منظور بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: صبح هم در خصوص تصویب این طرح تذکر دادم و گفتم که این کار درست نیست. در خصوص جلسه امروز هم باید گفت مصوبه و فرآیند قانونی طی نشده است و به نظرم وجاهت قانونی ندارد. 

وی تاکید کرد: این طرح اصل هشتاد و پنجی است، به صحن نمی‌آید و به منزله مصوبه مجلس است البته امیدوارم در روزهای آینده سازوکاری را مشخص کنیم.

از جاهای مختلف مورد هجمه‌ایم که چرا مخالفت کردید؟

جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص جلسه ظهر امروز این کمیسیون و تصویب کلیات طرح صیانت از فضای مجازی، گفت: ما هرچه می‌گوییم اینجا به ضررمان تمام می‌شود و مرتب هم داریم از طرف جاهای مختلف مورد هجمه قرار می‌گیریم که شما چرا مخالفت کردید؟ اما من از روزی که وارد مجلس شدم، سعی کردم آن چیزی که استنباطم بود که حق و درست است، فارغ از نگاه‌های سیاسی و حزبی دفاع کنم.

وی ادامه داد: من معتقدم فضای مجازی ما همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند یک فضای ولنگاری است و نظارتی روی آن نیست، اما در کنار آن معتقدم که این طرح نه‌تنها آن دغدغه را برطرف نمی‌کند بلکه به نگرانی‌های آحاد مردم دامن می‌زند. 

نماینده مردم مرودشت اضافه کرد: همانطور که در مخالفتم در کمیسیون هم گفتم اکنون نزدیک به ۵۰ جلسه از کمیسیون برگزار شده اما ذره‌ای از دغدغه و نگرانی مردم برطرف نشده است. 

رشیدی کوچی همچنین عنوان کرد: حرف اول و آخر من این است که ما باید با مردم صحبت کنیم، مردم را با خودمان همراه کرده و نگرانی‌شان را برطرف کنیم. این طرح از همان ب بسم الله تصویب شدن اصل هشتادوپنجمش با آن شرایط، بعد کمیسیون‌اش و بعد امروز که بین بودجه است، مشکلاتی دارد؛ تمام کمیسیون‌های تخصصی مجلس به خاطر بحث بودجه تعطیل است اما امروز به یکباره می‌بینیم که جلسه گذاشته‌اند.

وی افزود: احساس می‌کنم همین نوع رفتار است که به نگرانی مردم دامن می‌زند و خوراک را برای ضدانقلاب فراهم می‎‌‌کند و اجازه می‌دهد که روی این مساله موج‌سواری کنند. به نظرم یک مقداری نامناسب بود اینطور اقدام کردن و می‌شد بعد از بودجه و در سال جدید این طرح را بررسی کرد.

نماینده مردم مرودشت تصریح کرد: خودم که عضو کمیسیون هستم هنوز نتوانسته بودم جزئیات را کامل مطالعه کنم، متاسفانه ایرادات این چنینی به این موضوع وارد است.

طرح صیانت تغییرات گسترده‌ای نسبت به نسخه اولیه داشت/ نسخه‌ای که امروز تصویب شد، باز هم قابلیت اصلاح دارد

لطف الله سیاهکلی سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره مصوبه امروز کمیسیون متبوع خود مبنی بر تایید کلیات طرح موسوم به صیانت گفت: یکی از تغییراتی که در مصوبه نهایی کمیسیون اعمال شد، تغییر عنوان طرح بود؛ به این صورت که طرح مذکور از «طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی» به «طرح نظام تنظیم مقررات و خدمات در فضای مجازی» تغییر نام داد. 

وی افزود: علاوه بر این متن مصوب با نسخه ابتدایی طرح تغییرات اساسی و قابل توجهی داشته که علت این تغییرات نیز برگزاری نزدیک به ۴۵ جلسه کارشناسی بود؛ جلساتی که در آن ترکیبی از تمامی پیشنهاداتی که چه به صورت رسمی و چه غیررسمی از سوی کارشناسان و متخصصان حوزه آی تی مطرح شده بود، مورد نظر قرار گرفت. البته نسخه‌ای که امروز به تصویب اعضای کمیسیون رسید، باز هم قابلیت اصلاح دارد و این طور نیست که کلیت تصویب شده عینا به شورای نگهبان ارسال شود. 

سیاهکلی در ادامه بیان کرد: طی بررسی این طرح کارشناسانی از بخش‌های حقیقی و حقوقی از جمله نمایندگان وزارت ارتباطات و مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسات کمیسیون حضور داشتند و طبعا نظرات آنها نیز در مواد مختلف تصویبی مورد توجه قرار گرفت. 

سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی همچنین درباره زمان بررسی جزئیات این طرح، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه یک هفته از بررسی بودجه گذشته ولی همچنان درگیر بررسی مواد و تبصره‌های بخش درآمدی بودجه هستیم و هنوز وارد بخش هزینه‌ها که به طبع با چالش‌های بیشتری همراه خواهد بود، نشده‌ایم، بررسی جزئیات طرح موکول به جلسات سال آینده کمیسیون شود. با این حال اگر  فرصتی برای بررسی جزئیات طرح تا پایان سال وجود داشت، حتما از آن استفاده خواهیم کرد.

طرح درخواست بازگشت طرح صیانت به صحن علنی/ ۵۵ نفر امضاء کردند و امضاءها درحال افزایش است

جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در حساب کاربری توئیتر خود درخصوص تصویب کلیات طرح صیانت، نوشت:«امروز در جواب دغدغه و مطالبه آحاد مردم شریف ایران اسلامی، وفق تبصره ۲ ماده ۱۶۷ آئین نامه داخلی مجلس تقاضای لغو بررسی طرح صیانت در کمیسیون مشترک و بازگشت طرح به صحن مجلس را مطرح کردم که تا کنون به امضاء ۵۵ نفر از نمایندگان محترم رسیده است و در حال افزایش تعداد امضا می‌باشد.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز