خبرگزاری کار ایران

گزرش «نشنال‌اینترست» از برتری جنگنده‌های اف ۱۴ ایران

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۳۸۲

نشنال‌اینترست در تحلیلی به قابلیت‌های جنگنده‌های اف ۱۴ ایران پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از نشنال اینترست، در سراسر نیمه دوم دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، کشورهای زیادی برای دسترسی به جت جدید  F-۱۴ اعلام آمادگی کردند، اما محدودیت‌های صادراتی مانع از اشتراک‌گذاری آن توسط واشنگتن شد. این در حالی است که ایران در نهایت این جت را در اوایل دهه ۱۹۷۰ دریافت کرد.

در سال ۱۹۸۰ هنگامی که عراق به رهبری صدام حسین به ایران حمله کرد، برتری F-۱۴ به سرعت آشکار شد و طبق گزارش‌ها، حداقل ۵۰ برتری هوایی در ۶ ماه اول جنگ ایران و عراق کسب کرد و تنها یکی از آن‌ها آسیب دید.

به دنبال این سلسله موفقیت‌های خیره‌کننده، خلبانان عراقی تاکتیک‌های خود را تغییر دادند و به طور کلی از درگیری با F-۱۴ خودداری کردند. علیرغم محدودیت‌هایی که برای جنگنده‌های اف-۱۴ اعمال شده بود، مهندسان ایرانی نیز اقداماتی انجام دادند، اقداماتی مانند اضافه کردن محفظه بمب به این جنگنده‌ها برای تبدیل آن‌ها از جنگنده‌های هوایی به جنگنده‌هایی با قابلیت تهاجم به اهداف زمینی.

تا پایان جنگ میان ایران و عراق، این هواپیما تنها ۸ شکست و ۲۰۰ کشته را برای خود ثبت کرد. در سال ۱۹۸۸، تعداد هواپیماهای عملیاتی به حدود ۳۰ فروند کاهش یافت. امروزه تخمین زده می‌شود که این تعداد به ۴۰ فروند افزایش یافته است، اگرچه از نظر میزان آمادگی متفاوت هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز