خبرگزاری کار ایران

سعیدی در گفت‌وگو با ایلنا:

در بحث اقتصاد، با بیمار نحیفی مواجه‌ایم که تحمل جراحی‌های پرمخاطره را ندارد/ رشد اقتصادی ۸ درصد با این وضعیت امکانپذیر نیست/ نگران «شوک تورمی» هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۶۷۶۹

نماینده چابهار در مجلس، گفت: آقایان گفتند که اثر تورمی حذف ارز ترجیحی ۸ درصد است، من این را متناسب با داده اقتصادی کشور نمی‌دانم و نگران یک شوک تورمی بابت این موضوع هستم.

معین‌الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با ایده بنزینی جدید دولت که به صورت آزمایشی قرار است در کیش و قشم اجرا شود و در آن بنزین به جای تخصیص براساس وسیله نقلیه به هر کدملی اختصاص یابد، گفت: دوستان وزارت نفت برنامه مشخص خود را اعلام نمی‌کنند که این برنامه در راستای به زعم برخی حضرات واقعی‌سازی قیمت فرآوده‌های سوختی چیست. اما از ظواهر امر اینگونه بر می‌آید که بخواهند این طرحی که فعلا به صورت پایلوت در کیش و قشم دارد رخ می‌دهد را تسری به دیگر نقاط کشور بدهند.

وی ادامه داد: البته من قصد نیت‌خوانی ندارم، به همین خاطر هم مجلس شورای اسلامی از وزیر محترم نفت دعوت کرده است که بیایند و دقیقا برنامه‌های خود را مشخصا به صورت واضح توضیح بدهند. اگر هر بنایی درخصوص تغییر قیمت سوخت وجود دارد، این مسلماً باید با رعایت پیوست رسانه‌ای، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی رخ دهد و برای اجرای آن باید اقناع‌سازی صورت گیرد تا بستر کار فراهم شود اما چون هنوز برنامه دولت برای سال آینده به صورت روشن بیان نشده نمی‌توانم آن را تایید یا رد کنم.

نماینده مردم چابهار در مجلس در رابطه با اینکه حتی مطرح شدن این مضوع نیز یک اثر روانی دارد و تورم ایجاد می‌کند، بیان داشت: متاسفانه باید قبول کرد بخشی از تورم ما به علت داده‌های اقتصادی است و بخشی هم به علت بحث بار روانی که شما اشاره کردید است؛ علت آن هم این است که ما در موارد این چنینی خیلی صداقت با مردم را نداشتیم.

وی تاکید کرد: اما در مساله سوخت با توجه به اینکه آقای رئیسی فرموده‌اند که برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت وجود ندارد، من نمی‌خواهم درخصوص رویکرد دولت پیش‌داوری کنم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: واقعیت امر این است که به نوعی می‌توان گفت انصافا کاسه صبر مردم دیگر لبریز شده و ما حتی اگر بحث جراحی اقتصادی را داریم، باید قبول کنیم که در برخی حوزه‌ها نیازمند جراحی هستیم؛ اما الان با یک بیمار نحیفی مواجه هستیم که شاید تاب و توان این عمل پرمخاطره را نداشته باشد. لذا در عین حال که ضرورت دارد در برخی از حوزه‌ها اقدام انقلابی حتما اتفاق بیفتد؛ اما این مستلزم ایجاد بسترها و اقناع‌سازی مردم است که برای مثال یک بخشی از آن را در حوزه حذف ارز ترجیحی می‌بینید.

وی افزود: به عقیده من در شرایط کنونی با توجه به مشکلات عدیده‌ای که برای اقشار مختلف و دهک‌های پایین جامعه وجود دارد، باید خیلی حساب شده‌تر عمل کنیم.

نماینده چابهار در مجلس در رابطه با موضوع رشد ۸ درصدی که دولت از آن صحبت می‌کند، اظهار داشت: آقای رئیسی در مجلس فرمودند که ما به دنبال رشد اقتصادی ۸ درصدی هستیم؛ اما با توجه به این شرایط سرمایه‌گذاری خارجی و شرایط تولیدی کشور به نظر من این اتفاق رخ نخواهد داد.

سعیدی در رابطه موضوع حذف ارز ترجیحی و اثر تورمی آن در جامعه، گفت: در مورد بحث تورم، آقایان گفتند که اثر تورمی حذف ارز ترجیحی ۸ درصد است، من این را متناسب با داده اقتصادی کشور نمی‌دانم و نگران یک شوک تورمی بابت این موضوع هستم. هرچند که عزیزان ما وزرای جهاد کشاوری و صنعت، معدن و تجارت جلسات متعددی با نمایندگان داشتند و سعی کردند که نمایندگان را اقناع کنند که چنین شوک تورمی‌ای ایجاد نخواهد کرد، ولی ما مار گزیده‌ایم و سوابق قبلی هم نشان می‌دهد که در این حوزه ما باید نگران باشیم.

وی ادامه داد: میزان افزایش یارانه‌ای که می‌خواهند در ازای حذف ارز ترجیحی بدهند، همین امروز هم که هنوز این ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشده کمک چندانی به زندگی مردم نمی‌کند چه برسد بعد از حذف آن. یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی در سال ۸۷ چیزی حدود ۵۰ دلار بود اما الان یک دبه ماست هم نمی‌شود، خب این بشود ۹۰ هزار تومان می‌شود دو دبه ماست و تفاوت زیادی در معیشت مردم نخواهد داشت.

نماینده چابهار در رابطه با دو یا چندگانگی در تیم اقتصادی دولت، ابراز داشت: آقای رئیس‌جمهور به این مساله ورود کردند و گفتند که اخبار اقتصادی دولت باید از طریق سخنگوی اقتصادی دولت عنوان شود. اما دوستان باید توجه داشته باشند که حال اقتصاد ما اصلا خوب نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز