خبرگزاری کار ایران

بهادری جهرمی در نشست خبری:

دولت سیزدهم اهل تصمیمات یک شبه نیست/ رئیس‌جمهور اوایل سال جدید میلادی به روسیه می‌رود/ دولت محدودیتی برای تامین ارز ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۵۴۳۷

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت سیزدهم اهل تصمیمات یک شبه نیست، دولت سیزدهم دولت مردمی است و دولت امنیتی نیست، دولت سیزدهم اهل خبرهای تلخ صبح جمعه نیست و این میراثی است که از سوی دولت قبل به جای گذاشته شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری خود ضمن تبریک میلاد با حضرت مسیح (ع) و همچنین سالروز حماسه ۹ دی، گفت: در آستانه ۹ دی قرار داریم روزی که روز بصیرت و میثاق امت با ولایت است. این روز، روز ایستادگی مردم بر سر جمهوریت نظام بود.

بهادری جهرمی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به ۱۳ دی سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی گفت: حاج قاسم سلیمانی در اقدام تروریستی آمریکا به شهادت رسیدند، که حتماً پیگیری‌های حقوقی علیه آمران و عاملان این اقدام تروریستی با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

سخنگوی دولت درباره سفر رئیس‌جمهور به مسکو گفت: آقای پوتین از رئیس‌جمهور کشورمان دعوت کردند که به روسیه سفری داشته باشند از این رو رئیس‌جمهور اوایل سال جدید میلادی به روسیه سفر خواهد کرد. معاون سیاسی رئیس‌جمهور محتوای گفت‌وگو و رایزنی‌های این سفر را نهایی خواهد کرد.

وی درباره گران‌فروشی و تورم در کشور بیان کرد: مسئله و مشکل گرانی و تورم مشکل هر روز کشور است؛ تورم چندین ساله است و دولت میراث‌دار این تورم چندین ساله است و برخی دیگر از مشکلات گران‌فروشی هر روزه است، ستاد تنظیم بازار در دولت با ریاست شخص معاون اول و دبیری وزیر صعنت و معدن برگزار می‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: اصناف به این جلسه دعوت می‌شوند و در تنظیم بازار شریک هستند و امروز هم شاهد تاثیر موثر ستاد تنظیم بازار هستیم.

وی تاکید کرد: مسئله افزایش قیمت ناشی از بیماری‌های چندین ساله اقتصادی است که در حوزه‌های بودجه‌ریزی که رشد نقدینگی را به همراه داشته است نیازمند برنامه‌ریزی موثر هستند. امروز از رشد پایه پولی ۱۲ درصد جلوگیری شده است که اقدامات آتی را در بودجه ۱۴۰۱ خواهیم دید.

سخنگوی دولت درباره عواید حاصل از حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ به شرکت‌های بیمه‌ای گفت: دولت هیچ تصمیمی برای حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در برنامه‌های کوتاه‌مدت برای دارو و گندم ندارد، اما در برنامه بلندمدت باید منتظر تصمیمات بودجه ماند.

وی درباره تغییر نرخ بنزین عنوان کرد: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد. نامه‌ای منتشر شد و سوءتفاهم شکل گرفت این نامه در خصوص برنامه دولت برای بازتولید یارانه برای دو جزیزه بود که با حفظ همین مبلغ به صورت آزمایشی بازتولید شود.

بهادری جهرمی گفت: یارانه بنزین امروز به کسانی که خودرو دارند و حتی برخی چند خودرو دارند داده می‌شود که عادلانه نیست و قرار است در اجرای آزمایشی در این دو جزیزه یارانه بنزین به مردم داده شود و مردم در این اجرای آزمایشی می‌توانند اظهارنظر کنند.

وی تاکید کرد: در حوزه اجرای آزمایشی آن نامه پیش از اجرایی آزمایشی منتشر شد، هنگامی که اجرای آزمایشی طراحی‌اش نهایی شود در همان دو جزیره هم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی دولت درباره افزایش بنزین گفت: دولت سیزدهم اهل تصمیمات یک شبه نیست، دولت سیزدهم دولت مردمی است و دولت امنیتی نیست، دولت سیزدهم اهل خبرهای تلخ صبح جمعه نیست و این میراثی است که از سوی دولت قبل به جای گذاشته شده است.

سخنگوی دولت در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی گفت: طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربرد فضای مجازی، طرحی است که از سوی تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تهیه و به مجلس ارائه شده است. وزارت ارتباطات به نمایندگی از دولت نظرات کارشناسی خود و بسیاری از نگرانی‌های مردم، اصحاب رسانه و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی در خصوص طرح مزبور را جمع‌بندی و به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

وی تاکید کرد: دولت عمیقا معتقد است دسترسی مردم به شبکه فضای مجازی، پرسرعت، با کیفیت، ارزان و امن یکی از حقوق مهم شهروندی است و دولت خود را مکلف به بهبود وضعیت اینترنت و حمایت از کسب و کارهای اینترنتی قانونی می‌داند. در همین راستا در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی، درباره پیشنهاد وزارت ارتباطات مبنی بر لزوم بهره‌گیری از منظومه‌های ماهواره‌ای برای تامین اینترنت مناطق دور افتاده و ایجاد پایداری و ارتقا کیفیت شبکه تصمیم‌گیری شد.

سخنگوی دولت در خصوص تحقق میزان فروش نفت در لایحه بودجه سال آینده گفت: فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کاملا واقع‌بینانه پیش‌بینی شده و قابل دسترس است و با اقدامات دیپلماتیک و تعاملات بین‌المللی دولت، حدوداً همین میزان فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در ماه‌های اخیر محقق شده است.

وی ادامه داد: لذا این درآمدهای ارزی پیش‌بینی شده لایحه بودجه، مبتنی بر شرایط فعلی است، هرچند که با توجه به دیپلماسی فعال اقتصادی به خصوص ارتباط با همسایگان شرایط بهتری پیش‌بینی می‌شود. به عنوان مثال از ابتدای سال تا پایان آذرماه؛ کل تأمین ارزی که در کشور و برای واردات تمام کالاها صورت گرفته، معادل ۴۰ میلیارد دلار است که از مجموع ارز تامین شده در ۱۲ ماه سال گذشته بیشتر است.

بهادری جهرمی بیان کرد: رییس‌جمهور محترم هم پیش از این بارها تاکید کردند مذاکرات را با زندگی مردم گره نمی‌زنیم و همزمان با اقداماتی که به منظور رفع تحریم‌ها و دفاع از حقوق مردم انجام می‌شود، اقدامات لازم برای خنثی‌سازی تحریم‌ها در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی دولت در خصوص وضعیت منابع ارزی کشور گفت: کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و نمی‌شود با شرایط عادی قیاس کرد. اما به نسبت شرایط تحریمی، فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و دولت محدودیتی برای تامین ارز ندارد.

وی ادامه داد: وضعیت درآمد ارزی کشور مناسب است که شاهد ثبات بازار ارزی هستیم و در همین مدت هم بسیاری از روزها در بازار نیما، عرضه ارز بیش از تقاضا بوده است و با مسیرهایی که دولت در حال طی کردن آنها است مستمرا منتظر شنیدن خبرهای خوب گشایش های ارزی باید بود.

سخنگوی دولت در  خصوص روند کند انتصاب مدیران در دولت گفت : مطالبه‌ای که مطرح کردید از جمله مطالبات به حقی است که مستمرا از بدنه مدیریتی دولت و از جمله در سفرهای استانی از رئیس جمهور محترم پیگیری می شود.

وی ادامه داد: رئیس جمهور محترم هم در جلسه اخیر هیات دولت بر لزوم تصمیم‌گیری هرچه سریع‌تر برای تثبیت مدیران شایسته یا تغییر مدیران ناکارآمد و جایگزینی با افراد شایسته تاکید کردند. بنای دولت تغییر اتوبوسی مدیران نیست. بلکه مبنا شایسته‌سالاری، کارآمدی و اعتقاد به حرکت تحولی و فعالیت شبانه‌روزی برای مردم است. لذا تسریع در تعیین تکلیف مدیران، تثبیت یا جایگزین کردن افراد شایسته‌تر مورد تاکید قرار گرفته است.

بهادری جهرمی گفت:  این شایعات بیشتر به یک شوخی تلخ شبیه است و ارزشی برای پاسخ ندارد. وزیر اقتصاد جزو فعال ترین، با انگیزه‌ترین و پرکارترین وزرای دولت هستند که در جلسات هیات دولت حضور فعال و موثر دارند. خاندوزی در جلسات ستاد اقتصادی دولت هم از افراد فعال و موثر در برنامه ریزی و تصمیم گیری‌های اقتصادی دولت است.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: رئیس‌جمهور قبل از اخذ رای اعتماد، مسئول تیم اقتصادی دولت را معاون اول مشخص و معرفی کردند. تذکر رئیس‌جمهور ناظر به موضوع اطلاع رسانی بود که این اطلاع رسانی به صورت واحد صورت گیرد. دولت برنامه اقتصادی مشخص و روشنی دارد و براساس آن برنامه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ رشد هشت درصدی، کنترل وکاهش تورم، رونق تولید و ایجاد اشتغال و تولید مسکن را هدف گذاری کرده است البته حضور و بیان همه نظرات و دیدگاه‌های اقتصادی در جلسات کارشناسی از نقاط قوت این دولت است و هیچ دیدگاه و رویکرد اقتصادی در جلسات کارشناسی دولت غالب نیستند.

وی افزود: البته دیدگاه‌های مختلف در جلسات مطرح و در نهایت جمع بندی و ابلاغ می‌شود و همه اعضای تیم اقتصادی دولت خود را مجری مصوبات می‌دانند. همانطور که رییس جمهور محترم اعلام کردند؛ مدیر و محور اقدامات و برنامه‌های اقتصادی دولت شخص معاون اول رئیس جمهور است و هر گونه اطلاع‌رسانی در خصوص مباحث اقتصادی نیز با هماهنگی ایشان انجام می‌شود.

بهادری جهرمی گفت: شهادت شهید ایرلو بار دیگر، واقعیت تلخ شرایط و مصائب مردم یمن در عدم دسترسی به امکانات اولیه بهداشت و درمان و خدمات پزشکی را پیش چشم جهانیان به نمایش گذاشت. شهید ایرلو در یمن به کرونا مبتلا و به بیمارستانی در صنعا منتقل شد، اما به دلیل وضعیت شیمایی و جانبازی در دوران دفاع مقدس امکان بهبود ایشان در صنعا میسر نشد؛ لذا با هماهنگی انجام شده به تهران منتقل و در بیمارستان بقیه الله بستری شد. علی‌رغم تلاش پزشکان امکان بهبودی او به دلیل سابقه جانبازی میسر نشد. البته پاسخ درخواست ایران هم برای انتقال با تاخیر و پس از وساطت مقامات عراق داده شد.

سخنگوی دولت درباره تعامل قوه قضائیه و دولت گفت: تعامل و همکاری سه قوه قطعا در پیشبرد امور کشور موثر است. باتوجه به امیدی که در مردم ایجاد شده است این تعامل و همکاری‌ها روز به روز باید گسترده‌تر و موثرتر شود. رفع مشکلات مردم به خصوص در موضوعات معیشتی و تولید و ایجاد اشتغال از جمله مواردی است که همکاری سه قوه در حل این مشکلات و ایجاد رضایت‌مندی در مردم موثر است. لذا ضمن تشکر از تلاش همه قوا و ارکان کشور، این همکاری‌ها انشاء الله روز به روز در تمام ابعاد و سطوح گسترش یابد.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم گفت: سیاست اقتصادی گذشته درباره اختصاص ارز ترجیحی برای کارشناسان و فعالان اقتصادی پوشیده نیست و این شرایط تورمی امروز هم ناشی از امثال همین سیاست‌های اقتصادی است. در همین راستا مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰، سقفی برای ارز ترجیحی در نظر گرفته بود که تقریبا تمام این منابع تا پیش از شروع به کار دولت جدید هزینه شده بود و دولت سیزدهم برای پرداخت‌های مربوط به چندماه باقی‌مانده تا پایان سال نیاز به اخذ مجوز جدید از مجلس داشت که برای این منظور یک لایحه دوفوریتی به مجلس محترم ارسال کرد که فوریت آن مورد تصویب قرار نگرفت؛ لذا دولت عملا مکلف شد سیاست اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها را با سرعت بیشتری در پیش بگیرد.

وی ادامه داد: اولویت دولت حفظ قدرت خرید مردم است و قبل از هر اقدامی، ضمن اطلاع رسانی لازم به مردم، اقدامات حمایتی انجام خواهد شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص نامه کمیته اصلاحات ساختار بودجه مجلس به دولت گفت: نامه‌ای از کمیته مورد اشاره توسط دولت دریافت نشده است. اگر منظور شما نامه یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی به رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه است که پاسخ آن نامه همان هفته گذشته توسط آن سازمان با ذکر جزئیات داده شده است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تمام احکام و الزامات اصلاح ساختار بودجه رعایت شده است و گزارش آن برای مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

سخنگوی دولت درخصوص شنیدن صداهای متناقض از تیم اقتصادی دولت گفت: دیدگاه های مختلف در جلسات مطرح و در نهایت جمع بندی و ابلاغ می شود و همه اعضای تیم اقتصادی دولت خود را مجری مصوبات می دانند. همانطور که رئیس جمهور محترم اعلام کردند؛ مدیر و محور اقدامات و برنامه‌های اقتصادی دولت شخص معاون اول رئیس جمهور است و هر گونه اطلاع‌رسانی در خصوص مباحث اقتصادی نیز با هماهنگی شخص رئیس‌جمهور انجام می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز